8. rész

...amik kimaradtak...

Valahol természetes, hogy azok (a játékok) hiányoznak legjobban, amik nem voltak meg nekünk. Azt nem tudom pontosan miért van ez, de így van, talán a végtelenül mohó gyermeki fantázia hízlalja monumentálissá az elérhetetlen dolgokat? Így volt ez már a C16 esetében is, szerencsére (vagy sajnos) nekünk voltak könyveink, újságjaink, tehát tudtunk játékok létezéséről, olvastunk róluk és persze hogy vágytunk rájuk - még úgy is, hogy sikerült klubból szerezni, illetve géphez örökölni is elég sokat. De ilyen a gyermeki éhség, hiába van bármennyi, még több kell, és még jobbak: remélem, most fény derül a nagy vágyakozások létjogosultságára.

Treasure Island

A Treasure Island esetében viszont pont nem az történt, amit a bevezetőben írtam, ezt ugyanis egy iskolai kiruccanás keretében láttam a helyi művelődési házban, és több évfolyamnyi gyerek is jelen volt - ebből elgondolható, hogy mennyi kiváncsi, gépet sosem látott gyerek tolongott az egyetlen Plus 4-es gép előtt (egyébként a A számítógépes klub vonult ki a helyszínre számítógépekkel - mint azt a klubvezető Úrtól megtudtam).

A játékot már ismertem képről, ugyanis valamelyik 100+1 könyvemben szerepelt egy hosszú leírás, térképekkel. Egy idősebb srác játszott vele, eléggé pofátlanul lefoglalva a gépet, látszott hogy nem először szántja végig a kincses szigetet. Valamelyik idősebb tanítónéni rá is szólt, hogy engedjen mást is oda játszani... De ő nem tágított, hanem nagyképűen tekerte a joystickot tovább, leadva nekünk egy komplett playtrough-t.

1988: Micsoda fantasztikus játék, bárcsak meglenne!

Akkor sok mindent nem tudtam, például azt hittem, a játék csak Plus 4-re van, de ahogy elnézem, jól sejtettem, mert alapkiszereltségű C16-on nem is fut (32K-nak írják az adatbázisban), azazhogy egy bővített C16-on, vagy eleve egy Plus 4-en indul csak el. Azért vicces, hogy már 8-bites gépeken is előfordult az, ami a '90-es években állandóan visszatérő téma volt: kevés a memória egy játékhoz...

A térkép alapján komoly kalandra számíthatunk

Na de hogy a játékról is szóljak, témája a mindig nagyon népszerű kalózoskodás, kardozás, kincsek keresése, térkép - nyilvánvaló, hogy engem is vonzott akkoriban a virtuális kincsvadászat eme akciódús formája. Mivel a játékot működés közben láttam, ezért egészen más élmény volt, mint a könyv esetében - itt ugyanis nem kellett elképzelnem a játékmenetet, és ez a valóságos tapasztalat egyből kívánnivalóvá tette.

Pálmafa, cápa, hegy, az arányok borzalmasak

A játékmenetet mostmár legszívesebben a Robin of The Wood című C64-es klasszikushoz hasonlítanám, persze akkor újszerűnek hatott volna, mert nem ismertem még akkor az említett játékot. Az akcióra egyébként nem lehetne panasz itt sem, bár az ellenséges kalózok nem mozdulnak a helyükről, csak hozzánkvágják a kardjukat, amit dobófegyverként használhatunk - így vívás nincs is a játékban, és bevallom, ezt annak idején csalódásnak éltem volna meg.

Gonosz, mini bálnacápa kimerevedve

Úgy látszik, hogy ez már megválaszolhatatlan kérdés marad, melyszerint a régi, C16-os játékok nagy része tényleg annyira kellemetlenül irányíthatatlan volt, vagy csak az utóbbi évtizedek gémerkedése és az évről évre finomodó játékmenetek, irányítások képezték át az embert? Nem tudom, de az biztos, hogy ez a játék ma már játszhatatlan. Mint említettem, a kalózokkal nem lehet vívni, hanem a kardot csak hozzájuk vágni lehet - az ellenfelek részéről a kard elhajítása akkor következik be, ha eléggé közel megyünk hozzájuk. Természetesen a repülő kard elöl (rajzfilmes módon) el kell szaladnunk - amivel nem lenne baj, de ha ez pont annyit kíván, mint hogy kifutunk a képernyőről - nem kapjuk meg az eldobott kardot.

2020: Milyen színes!

Azaz vannak ellenfelek, amiket nem lehet ilyen módon kiiktatni. A másik eset sem jobb: valamelyik kalóz nem dob kardot, értelemszerűen őket csak egy már eleve a szigeten eldobott kardok által tudjuk jobblétre szenderíteni. Másrészt ha meghalunk kard által, az esemény után visszakerülünk az előző képernyőre, amivel nem megyünk sokra. Sejtésem szerint létezhet valamiféle sorrendiség a bolyongás során, ami egy ilyen játék esetében inkább tökön rúgja a szabadságot és élvezhetőséget - szerintem én már ennek kiderítésére nem leszek kellően motiválva (azaz nem játszom végig). A youtube végigjátszás videóból viszont kiderül (SPOILER!), hogy a kincsesláda megszerzése után üldözőbe vesz minket egy falábú kalózfőnök, nekünk pedig visszafelé kell menekülnünk előle a sziget útvesztőjében, és megtalálni a kikötőben álló hajót.

Remélem, nem vettem el mindenki kedvét ettől a játéktól, amely azért komolyan foglalkoztatott engem (akár csak gondolatban) annak idején - de azt is érzem, ezzel a megemlékezéssel sikerült az őt megillető helyére tennem. Most én is elégedetten felállnék, mint a srác, akit akkor láttam a játékot végigjátszani - de most nem az iskolába megyünk vissza a számítógépes bemutatóról, hanem továbblépünk a többi megoldatlan rejtély irányába.

Saboteur

A játék címe nem a ruhamegmunkáló szakember szúrófegyverét jelenti (szabótőr), hanem egy nindzsa munkakörű ügynök főszereplésével játszható akciójátékot. A játék helikopteres bevezető képe egy izgalmas, kémkedős akciójátékot sejtetett! (Bár volt, hogy játékos könyvben lévő képen valamiféle óriás dongónak néztük a helikoptert.)

De úgy látszik, egy 7-8 éves srác fantáziájának ez elég volt - pedig a képet elnézve most sem derül ki semmi lényeges (a HUD például nem is kivehető). A könyv nem tett említést arról, hogy a C16 verzió egészen más, leginkább (jóindulattal) egy lecsupaszított Manic Miner-re hasonlít, a könyves screenshot a Plus 4 változat utolsó képernyőjén készült - tehát ha esetleg kölcsön kaptam volna kazettán, két lehetőség is adódhatott volna: vagy nem fut a játék C16-on (mivel kevés a memória, ugye), vagy pedig a Gyémántbányász deluxe edition köszönt volna vissza a képernyőről.

Igen, ez a Plus 4 verzió

Namost a játék ugyan teljesít két nagyon fontos feltételt ahhoz, hogy szuper játék lehessen, viszont sajnos többet nem, ezért még a puritán BASIC-szerűsége se menti meg a silányságától. A két aduász, az ún. commodore-tégla mintázatú falak, valamint a létrák sajnos ilyen körítéssel nem sokat érnek. Hiába vannak kutyák, ellenfelek, felvehető tárgyak, az egész nem túl érdekes. A létrákról nem tudunk leugrani, a harc elég primitív, akárcsak az ugrás. Véleményem szerint a gép elbírt volna egy komolyabb konverziót is - elvégre ez nem a Mikrovilág begépelős rovatának készült. Oda egyébként elment volna!

Hát ez meg a C16 verzió

A C64-es korszakban már sikerült megszerezni a 64-es verziót, és valószínűnek tartom, hogy a Plus4 verzió ugyanolyan (már amennyire ez lehetséges), mint ahogy azt is, ha egy Plus 4-en látom élőben futni annak idején, akkor csak tovább erősítette volna bennem azt a tévhitet, hogy a jobb játékok csak több memóriájú gépeken játszhatók. Pedig ez nincs így, de hogy magyarázzuk ezt meg egy gyereknek, mikor a felnőttek még ma se mindig hiszik ezt el?

Atlantis

Az Atlantis egy teljesen ugyanolyan platform játék, mint amilyen a többi száz, mégis, mint ahogy az a nem megszerzett dolgokkal lenni szokott, mindenfélét képzeltem róla is.

Dedikált játék!

Azt se tudom (és bevallom, nem is néztem utána), hogy a játéknak mi köze van az Atlantisz legendához, de végülis elérték a céljukat vele - gyermeki képzelgésem lángját tovább szította ez a misztikus adalék, a főszereplő kacsa és a vicces, rajzfilmszerűen megrajzolt cápák egy szuper játék tévképzetét építette ki elmémben. Persze ezek is csak azért, mert a könyvben szereplő képen ennyi volt kivehető, ezt meg is osztom:

A főszereplő kacsa a cápák ellen

Persze a kép mellett lévő szöveg nagyon nem foghatott meg annak idején (most elolvasva kiderült az Atlantiszi témával való kapcsolat is), mert egyáltalán nem emlékeztem rá. A játékot kipróbálva természetesen óriási meglepetés ért, hogy a kacsa egyébként búvár, és nem ugrálni kell a szakadékok fölött, hanem a víz alatt vagyunk, tehát leereszkedni.

Továbbra se tudom, mi micsoda, bocs

A játéknak egyébként egy viszonylag normálisan bekalibrált pontszámosztó rendszere van, bár én mindenre lőttem, ami mozgott és ez hiba volt. Sajnos nem tudom azt mondani, hogy akkor nem lett volna csalódás, mert egy szimpla lövöldözős tömegtermék, grafikailag a kacsa fordulása néz ki csak említést érdemlően (és persze az idétlen arcú cápák). Nagyon tanulságos volt megnézni 30 év után, a gyermeki tévképzetek lebontása érdekében mindenképp, de senki se csodálkozzon, ha nem lesz róla egy negyvenezer karakteres exkluzív leírás az oldalon.

Summer Events & Winter Events

Mivel versenyszerűen sem nem sportoltam soha, ezért ilyen irányú sikereim nem voltak, de annál büszkébb voltam a virtuális sportteljesítményeimre, amiket viszont mások nem tartottak sokra (most bezzeg kapnám az állami támogatást!). Igaz, a C16-os korszakban ez azért még nem volt annyira lehetséges, mint a C64-es érában, éppen ezért lett vonzó a nyári és téli olimpiai játékokat feldolgozó Summer Events és a Winter Events a két játékkönyvben. (Itt két külön játékról van szó, én a téma miatt egybetettem őket.)

A két könyvben körülbelül 10-12 oldalt áldoztak a két játéknak összesen, ami persze feltűnő volt - utólag nem igazán tudom megállapítani, hogy ez minek szólt - gyermeki sejtésem szerint olyan játékokról írnak csak ennyit (a bácsik), ami kiemelkedően jó játékélményt okoz: ennek megfelelően elhittem, hogy ezek a játékok biztosan jók is.

Valószínűleg viszont arról az öngerjesztő folyamatról lehetett inkább szó, ami a világban uralkodik régóta sport címén, és népszerűségéből kifolyólag sok embert érdekelt, potenciális vásárlókat jelentve a számítógépek világában is.

A hó "commodore"-os, ahogy kell A COMPUTER jóhogy jobb, hiszen finn

A két játék konverzió, azazhogy a technikai hiányosságokból fakadó tényezőket leszámítva lényegében megegyezik a PC-s, Amigás, de főleg a C64-es változattal. A téli változatban a fontosabb sportágak ugyanúgy megtalálhatóak, mint a nyári változatban, a Biathlon (sílövészet), Slalom (szlalom), Ski Jump (síugrás), Speed Skating (gyorskorcsolya), Bobsled (bob), Down Hill (hegyoldali lesiklás) a téliben, míg a nyári versenyszámok között a Butterfly (pillangóúszás), Pole Vault (rúdugrás), Javelin (gerelyhajítás), Skeet Shooting (agyaggalamb lövészet), Platform Diving (toronyugrás), Cycling (bicikli), Weight Lifting (súlyemelés) szerepel. Az irányítás természetesen itt is megegyezik a jól bevált joystick gyilkolási szisztémával, hamár sport, legyen fárasztó. A grafikára sem lehet panaszkodni, a fejlesztőknek sikerült kihozni a maximumot ezen a téren, én például a Biatlon nagy rajongója voltam C64-en, és egyáltalán nem vettem észre nagy különbséget a két játék között játékélményben.

Cici is van azért

Akkoriban az sem volt teljesen világos, hogy a játék csak a Plus 4 tulajdonosok számára játszható, vagy fut-e C16-on is, de a sok versenyszám azt sejteti, hogy nem. A cikk írása közben beugrott, hogy egy hekkelésnek köszönhetően a Ski jump műsorszám külön megvolt nekünk, bár irányítani nem tudtuk, mindig lezuhantunk a lejtő végén. Ezekért a bevillanásokért érdemes leírni ezeket.

A grafikára nem panaszkodunk

Magician's Curse

A Magician's Curse egy óriási méretű játéknak látszott. Valójában nem annyira jó, és nem is akkora, de nyilván az alább látható, játékkönyvben két dupla oldalt kitevő térkép keltette azt a benyomást, hogy itt valami tényleg hatalmas bejárható területről van szó.

A térkép

Egyébként meg igen, de azért messze áll az gigantikustól, viszont eléggé összetett ahhoz, hogy primitívnek nevezzem. Grafikailag és irányítás ügyében sem teljesen borzasztó, még hangulatos is (a maga és a gép módján persze), a lombkoronákból hirtelen kinövő veszélyes almák, és a hibbantan mozgó denevérek egyszerre teszik nevetségessé és 8-bitesen hihetővé azt, hogy a készítőknek azért voltak komoly szándékaik is.

Mézeskalács helyett 8-bites szalmatető

Minjárt az elején, miután megtaláltam az első házhoz való kulcsot, véletlenül mérget ittam, és a közelben sehol sem leltem ellenméregre - a játékmenet így hamar véget ért, tehát kezdeti tanácsként annyit mondanék, hogy ezt az amúgy sem túl okos tevékenységnek tűnő mozzanatot mellőzzük, és akkor a siker garantált (legalábbis tovább tart a játék, mint számomra).

Az eredeti screenshot a könyvből

Kétség nem fér hozzá, hogy ezt a jónak mondható játékot sokat nyúzták a könyv tisztelt szerzői is, hiszen képesek voltak nagy térképet is készíteni hozzá, emellett pedig ez a játék is termékenyen hozzájárult a fantáziálási képességem fejlődéséhez, amiért hálás vagyok utólag. Szerintem nagy kedvenc lett volna, ha megvan, mert azért tartalmaz némi RPG elemet is, akciót is - egyszer legalább végigjátszottuk volna. Azt pedig már csak úgy mellékesen említem, hogy a harmadik játékkönyvben írnak a játék második és harmadik részéről is (legalább ekkora térképekkel), szóval sok mindenről maradtunk le, na!

Finders Keepers

Számomra eddig is tény volt, hogy a Commodore 16-osomhoz kapott két darab 100+4 játékkönyv nem csak a boldog tudatlanságom felszámolásában segítette a számítógéptulajdonlás kezdeteit, hanem egyfajta bináris afrodiziákumként is szolgált az ismeretlen, új játékok irányába - arra viszont csak ezen cikk megírásakor jöttem rá, hogy a vágyfokozó hatást növelte, ha a cikk mellett volt egy térkép is.

A Finders Keepers játékleírása is ilyen volt, még felületesen beleolvasva is azt a benyomást keltette, hogy itt aztán akár hetekig tartó, filmszerű, monumentális kaland részese lehet a játékos. A leírás vagy öt oldalt tett ki az egyik könyvben, ráadásul a cikkírók végigjátszották, de nem árulták el a végső megoldást, hanem a leírás végére 4, segítő jellegű kérdést is tettek. Azt ígérték, hogy a következő (azaz a harmadik) kötetben felfedik a titkot, de mivel ez a könyv nekem akkor nem volt meg, és a játék sem, így törvényszerűen ezzel a játékkal kapcsolatban is kialakult a tejködös, misztikus homály.

A játék egyébként egy Manic Miner-re hasonlító platform, ahol az akció sivárságát szerették volna ellensúlyozni tárgyak gyűjtögetésével, meg üres labirintusban való kóricálással. A játék egyediségét nem a Spectrum jellegű grafika, a suta mozgású, lovagi páncélsisakot viselő, kedves főhős, vagy az ellenséges lényektől túlzsúfolt helyszínek adják - ilyesmiből bőven akad más játékokban is - hanem az, hogy a tárgyakat használni kell valahol, és ezekkel kereskedni is lehet, pénzért. Nem hiszem, hogy (legalábbis) C16-on futott volna ehhez hasonló koncepciójú játék.

Nem azt mondom, hogy a géptípus legjobb játékához van szerencsém, de hogy a költőt idézzem, "úgy együttvéve bájos rajta minden \ bár külön - külön nem szép semmije", és nem is célom, hogy szétdaraboljam, csak csendben megjegyzem, hogy ez azért mégiscsak egy egyedi ötletű és figyelemkeltő alkotás - még akkor is, ha a youtube végigjátszás körülbelül csak 8 percet tesz ki.

Mercenary

Ha van a meg-nem-szerzett, misztikus játékoknak alfája - omegája, akkor a Mercenary az. Már akkor is feltűnő volt a duplaoldalas, részletes térkép, a hosszú magyarázóleírás, és a könyvben egyedüliként szerepeltetett játékborító - ami nagyon vonzóvá tette.

Hát nem vonzó?

A leírásból pedig arra következtettünk, hogy kozmoszban visszhangzóan brutál nagy játék lehet, ráadásul science-fiction (és lehet hogy olyan mint a csillagok háborúja...!), és szinte biztos, hogy nem fut C16-oson, és szükség lesz memóriabővítőre is! Egészen a youtube korszakig vártam azzal, hogy megnézzem, mi is volt az, ami kisiskolás koromat egy időszakban nagyon megbabonázta - de egyáltalán nem mondanám, hogy csalódtam volna. Ez egy korai vektorgrafikával működő, gyakorlatilag open-world jellegű kalandjáték - amelyet, mint később megtudtam, valamiféle mérföldkőnek emlegetnek a műfajban, a bejárható játéktér mérete alapján pedig igencsak meghaladta a korát.

A gigantikus térkép

Más kérdés, hogy mennyire jó ma ilyen játékokkal játszani, érdemes-e időt áldozni arra, hogy a nehézkes irányítás által megkívánt regresszióba merüljünk, míg betanuljuk azt? Abból is látszik, hogy az idő eltelt már, hogy kénytelen voltam felgyorsítani az emulátort, hogy a vektorgrafika ne képregényszerűen mozogjon - de egyébként remekül működik, csak a mai szemnek már eléggé ingerszegény így.

Jelenet a játékból

A játék körüli misztikus felhőképződéshez nagyban hozzájárult az is, hogy screenshot egyáltalán nem volt a leírásban (!), az eredeti képlövés-helyen ugyanis a már említett játékborító terpeszkedett - így fogalmunk se volt, hogy néz ki a játék működés közben (és hogy mi volt az oka ennek, azt a tudatlanság örök fátyla fedi mostmár). Így talán természetes is, hogy kicsit többet képzeltünk bele, mint ami valójában benne volt - de sejtésem szerint biztos elámultunk volna a vektorgrafikán, ha akkor látjuk folyamatosan működni ezt a korai 3D-t. Mindent összevetve ez a játék jött ki a legjobban ebből a sejtelmes ködből, ami a meg-nem-szerzett játékokat burkolta be (vagy talán csak én vagyok megbocsátóbb vele), és ha nem is tudott játékélményt okozni 30 év után, elismerés azért, hogy ilyen nagy bejárható virtuális világot passzíroztak bele. Biztos meséltem volna róla az osztálytársaknak másodikban!