Úgy vélem, ha valaki jól elszórakozik egy játékkal, akkor az már elérte célját, betöltötte a funkcióját - függetlenül attól, hogy a játék készítői mit szerettek volna elérni, milyen irányt plántáltak bele a játékos számára. Ebben az esetben mellékes a grafika, hogy a játék esetleg régi(es), esetleg hibákkal teli: sikeresnek mondható a játék, ha újra és újra előkerül az ember emlékezetében, aztán előszedi és újra játszik vele - fittyet hányva az újdonság izgalmával kecsegtető, új csodák felfedezésére. A C64 korszakom végén akadtam rá újra a
A
Így fordulhatott elő, hogy amikor a középiskola műhelygyakorlatán megbíztak egy számítógépen végzendő, egész műszakos időtartamú feladattal (amit fél óra alatt csináltam meg), úgyhogy be tudtam tölteni a lemezről a játékot (persze hogy nálam volt), és aztán egész nap ezzel játszottunk: futballrajongó osztálytársak körbeültek, figyelték a bajnokság állását, a csapat tagjainak nevét átírtuk saját vezetéknevünkre (plusz a keresztnév kezdőbetűje, tehát KOVACS F., ha kifért), adták a taktikai tippeket. Nagyokat röhögtünk kárörvendve azon, hogyha valamelyikünk virtuális alteregója 6 mérkőzéses eltiltást kapott a kupa előtti negyeddöntőben, vagy jól lesérült: szóval igazán jól éreztük magunkat.
Ez tehát egy játék, azon kevesek közül, amivel még megtörtént a "klubélmény", a közös hülyülés, és nem mellesleg, elkészülte után 30 (!) évvel is le tudott kötni most, a napokban (2020-at írunk), több napi szabadidő ment el rá - újra, raádásul ugyanolyan hangulatban, mint annak idején. Ehhez azt hiszem, nem kell különösebb kommentár, csak annyi, hogy én cserébe tartozom ennek a remek játéknak egy tisztességes, komoly játékleírással, egy használati útmutatóval, ha úgy tetszik - természetesen szem előtt tartva a valóságot, melyszerint a játékpiac mai, ilyen témájú felhozatalának ismeretében valószínűleg a kutya sem fog nekiállni ezzel játszani. Én azért köszönettel tartozom Scott Gardner és Alan Clayton uraknak ezért a remek játékért!
Mielőtt azonban a hosszú kezelési útmutatót ismertetném, ejtenék néhány szót a játékmenetről. Egy futballklubot kell irányítanunk, feladataink közé tartozik az edzősködés és a klubmenedzselés. A csapatunk összeállításán kívűl figyelnünk kell tehát a klub anyagi helyzetét is, a szezonok végén pedig kapunk egy százalékos értékelést a munkánkról MANAGER RATING címszó alatt. Ha ez vészesen alacsony, akkor számíthatunk arra, hogy a következő szezonunkat már másik csapat írányításával kezdjük...
A teljesség kedvéért a játék technikai értékelésére is kitérnék: a labda pályán lévő helyzetét ábrázoló, mozgó teli körön kívül grafika nincs, mint ahogy hangok, hangeffektek, és zene sincs, irányítás billentyűzetről történik, a játékállás mentése kazettára. A játék teljes egészében szöveges, alap karakterkészletet használ, angolul van, de mint ahogy már jeleztem: adatbázisa módosítható. Azt hiszem, ennyi elég is lesz, lássuk a játékot!
Kezdéskor ki kell választanunk, melyik csapatot szeretnénk irányítani. Ennek az égadta világon semmi jelentősége nincs (talán csak a rajongói szempontból), a játékosok és a csapatok is átnevezthetőek, és amúgy is ugyanazzal az alap játékoskerettel kezdünk, ugyanúgy a Division 2-ben. (A játék egyébként azonnal fel is ajánlja a névváltoztatás lehetőségét a klubnevet illetően.)
A játékoskeret megtekintése után a játék nehézségi szintjét állíthatjuk be 1-5-ig (1 - a legkönnyebb stb.), ez csak egy szorzóértéket határoz meg, 1-es szinten általában 8-9-es képességű játékosokkal kezdünk, 5-ös szinten pedig 3-asról indulnak. Ennek kiválasztása után már indulhat is menedzseri karrierünk (amolyan edző - menedzser inkább).
A játék színes főmenüje mellett egyéb adatokkal is találkozhatunk: a bal felső sarokban lévő DIV 2, illetve DIV 1 felirat arra utal, melyik "osztályban" vagyunk éppen. A jobb felső sarokban a WEEK felirat mutatja, hogy a bajnokság hányadik hetében járunk, a képernyő alján látható CASH fontban jelzi, mekkora keret áll rendelkezésre a klub költségeit illetően, a SKILL LEVEL pedig a játék nehézségi fokáról tájékoztat.
Az alatta következő három sorban láthatjuk a NEXT MATCH bejegyzést, utána két állapotjelzés lehetséges, melyszerint a soron következő mérkőzésre HOME (hazai), avagy AWAY (idegenbeli) pályán kerül sor. A második sorban a következő ellenfelünkről értesülhetünk, a harmadik sor pedig azt mutatja, melyik kiírásra szól a következő mérkőzés: vagy WORLD DIVISION (+osztály), vagy pedig WORLD CLUB CUP ROUND (+forduló száma).
A képernyő középső részén a Főmenü található, az irányításhoz szükséges menüpontokkal.
A továbbiakban pedig következzen a különböző menüpontok részletes ismertetése!
Rögtön csapjunk is a lecsó közepébe, ezzel a menüponttal utazhatunk a következő mérkőzésre. Mint jeleztem, nincs cancel, azaz egyből a mérkőzés kezdőrúgásának elvégzését várja el tőlünk a program (PRESS RETURN TO KICK OFF).
Nézzünk szét: a legfelső sorban a mérkőzés apropója szerepel, bajnoki-e, vagy kupamérkőzés-e, amin épp a körmünket rágjuk az idegtől. Az ezt követő sorban a mérkőzést játszó két csapat neve szerepel, mellette a lőtt gólok számával. Az alattuk lévő tágas hely azért szükséges, hogy a góllövők nevei (és az esett gól perce), avagy a sérülés, illetve lapok jelzései is kiférjenek. Ahogy haladunk egyre leljebb, láthatjuk a játék egyetlen grafikára és animációra utaló elemét: a mozgó labdának fantáziálható teli kör mozgását, ami lényegében a pályát jelenti (kétoldalt a csapatok rövidített nevei). A labda ide-oda jár vízszintes irányban, annak kell drukkolni, hogy lehetőleg ne a mi térfelünkön lutyogjon.
A "pálya" vonala alatt a játék minimalista módon kommentálja a mérkőzést, így próbálva növelni az izgalmakat. A TIME jelzi, hogy a mérkőzésben hol járunk időben, az ATT felirat melleti szám a nézőszámot mutatja. Az utolsó sor jelzi, hogy a játék során a számbillentyűkön kívül a C gombot fogjuk a legtöbbször megnyomni, mert az a continue.
A mérkőzés folyamatába avatkozhatunk az S billentyű lenyomásával, evvel jelezzük, változtatni kívánunk a csapaton (szinte ugyanazt a menüt kapjuk, mint a CHECK PLAYERS menüpontban, lásd ott).
A mérkőzés után kapunk egy összesítést a játékosok szerepléséről. A táblázatban a jó megoldások és a hibák szerepelnek pontokban kifejezve, valamint, hogy a játékos képesség - értéke (RATING) mennyire alakult a mérkőzés során (illetve ezt nem mutatja, hanem hogy éppen mennyi, de változott).
A meccs emberét is megnevezi a program, ezután pedig továbbléphetünk a hétvégi forduló többi mérkőzésének eredményére, amely a bajnokság állásának számolgatása miatt lényeges, a statisztika kéjenceinek legkedvesebb oldala ez.
Ezzel még nincs vége, kapunk az arcunkba egy összesítést a mocskos anyagiakról is, ami legalább annyira fontos a klub működéséhez, mint az eddigi infók. Az képernyő tartalma:
A folytatás után visszakerülünk a főmenübe.
Öltöző, itt láthatjuk a teljes játékoskeretet. Ugyanitt cs*szhetjük le a csapatot, avagy dícsérhetjük meg őket az elmúlt mérkőzésen nyújtott teljesítményért (már amennyiben valakinek belefér egy egyszerű táblázattal balhézni a játék hevében, nekem igen). Az 1.-11. hely adja a kezdő csapatot, a 12.-13. hely a mérkőzésre elvitt cserejátékosokat (SUBSTITUTES), az összes többi pedig az otthon maradt tartalékot (RESERVES). A táblázat oszlopai balról - jobbra:
A virtuálisan megtehető opciók mellett a következők állanak rendelkezésünkre a csapat alakításának érdekében (az alsó menüsor):
Ehhez nem kell különösebb részletezés, itt lehet átírni a játékban található neveket, akár csapatról, akár játékosról legyen szó (a saját klub nevét itt már nem lehet!). Talán csak annyit érdemes említeni, hogy kicsit fapados a bevitel, minden sikeres művelet után kilép a főmenübe, tehát ha nagyobb lélegzetvételű adatbázis megkettyintésére készülünk, kössük fel a felkötendőt. A program egyébként minden további probléma nélkül elfogadja az üres szóközöket is akár név gyanánt, mivel alap input-rutint használ.
Nem mondhatjuk, hogy ez a menüpont is túl van cifrázva: felvehetünk hitelt, visszafizethetünk hitelt, és mehetünk. Bővebben:
Érdemes megjegyezni, ha a kassza nullára csökken, folyamatosan növekszik a CURRENT LOAN értéke, azaz a tartozás, hiszen minden egyes heti kiadásunkat kipótolja nekünk a bank - mint ahogy plusz pénzt kapunk támogatás címén (ez a BANK INTEREST a profit/kiadás képernyőről), ha egyáltalán nincs tartozásunk a bank felé. Elvileg a végtelenségig el lehet menni mínuszba, ha nem küldenek el minket a klubtól...
A bajnokságban soron következő mérkőzéseink listája, azaz a bajnoki kiírás. Sajnos a kupaszereplést nem jelöli, viszont kétoldalon mutatja be mindkét fordulót, azaz a régebbi bajnoki eredményeket is megnézhetjük itt. Az oszlopok jelentése:
A bajnoki tabella. Mindkét divízió 16 csapatos. A második osztály felső két helyezettje a szezon végén feljut az első osztályba, az első osztály utolsó két helyezettje pedig kiesik az elitből. A zsúfolt táblázat oszlopai balról - jobbra:
Na, ez egy elég izgalmas menüpont. A két csapat különböző sorainak összérték-átlagát mutatja meg, valamint egyéb statisztikai adatokkal is szolgál, hogy ijesztgetni tudjuk magunkat - lényegében a bajnoki tabella adataiból táplálkozik.
A klub sikeressége nagyban függ az anyagi helyzettől (valójában csak attól, kis pénz, kis foci), ezáltal vehetünk jobbnál jobb képességű játékosokat, hogy aztán méltó ellenfélként lépjünk pályára a legnagyobb nevű klubok ellen. Persze akárcsak a játék többi része, ez is izgalmasra sikerült: mindössze 3 lehetőségünk van a kiválasztott posztok valamelyikén játékos után kérdezni.
A gép az adott poszton véletlenszerűen felajánl egy megvehető játékost, kinek képessége akármilyen lehet - aztán 1 alkalommal licitálhatunk. Ha megfelelő összeget kínálunk, a gép rövidke gondolkodás után kilép a főmenübe, és a játékost már a keretben köszönthetjük. Ellenkező esetben, ha keveslik a pénzt, elegánsan elküldenek minket a rücskös lófenébe.
Lehet, hogy rémlik valami, de találkoztam már lemezes verzióval is, erre már nem emlékszem. Emulátorban a mentési lehetőségek másfajta tárháza is rendelkezésre áll, ezt ugye nem kell részletezni...
Lásd egyel feljebb.
Az lassan gigabájtos méretűre nyúló kezelési útmutatóm után rátérnék egy kicsit a hibákra, hiányosságokra is. Ezt azért nem az elején tettem meg, mert elsőre talán ijesztő lehet ennyi hiba összehordása, és talán azt a benyomást keltheti, hogy ez egy hibákkal teli játék. Másrészt meg kell említeni ezeket is, hogy lássuk, ilyen durva hibákkal is működőképes egy játékélmény.
A játékospiac random játékosai a legtöbb esetben nem azon a poszton a legjobbak, amin megvásároljuk őket, ezt érdemes szem előtt tartani - de ez sem minden esetben van így, csak túl sokszor. Induláskor érdemes a meglévő játékosok posztjainak állításával kezdeni, a következő cheat útmutató a kezdeti hatékonyság növelését szolgálja (és mindegyik nehézségi szinten működik).
Így kapunk egy csomó védőt ugyan, de néhányat eladva már sokkal jobb képességű csapat állhat rendelkezésünkre pár (egészen pontosan 4) forduló múlva. Szívesen!
A felsorolt hibák ellenére a program hangulata óriási, de ez a grafika hiánya miatti fantáziának is köszönhető, valamint annak, hogy tetszőlegesen módosíthatóak a nevek, azaz a jó játék egyik fő kritériumának (a szerkeszthetőségnek) simán megfelel.
Egy angol származású humoristát (körülbelül) idézve és némileg módosítva: az a jó focimenedzser-játék, aminél WC-szünetben, a fürdőszobában kézmosás közben sajtótájékoztatót tartasz képzeletbeli újságíróknak a csapat teljesítményéről, és a jövőbeli célokról. Ha ez a vicces esemény nem is teljesül, mindenképpen nagy a kihívás az elitbe tartozásért, néha a középmezőnyben való megmaradásért is hatalmas taktikai csatákat kell vívni. Nem beszélve a többi izgalomról, a kieső helyen tanyázásról, a klub anyagi gondjairól, az anyagi csőd elkerülése miatt eladott sztárjátékosok hiányából fakadó vesztett meccsek utáni hangulatról, aztán a csapat újjáéledéséről, egy feljutásról, végül az első osztály bajnokságának megnyeréséről, egy esetleges kupagyőzelem mámoráról.
...vagy akár arról, amikor a szűkös költségvetésű klubbal a másodosztály végén kullogva azon izgulunk, hogy mindkét jó csatárunk egészséges legyen a következő kupamérkőzésen, mert akár egy nyolcaddöntőbe jutásért is busásan fizetnek...
Egyszóval él a játék, de gyanítom, csak azoknak, akik élni tudnak a lehetőséggel, és bele tudják élni magukat egy ilyen szerény virtuális környezetbe. Remélem ezzel az ismertetővel méltó helyre helyeztem ezt a játékot, amelynél látványosabb, bonyolultabb (és lehet hogy jobb) is akad a géptípusra - csak ilyen emlékeket idéző, és 30 év után is ennyire szórakoztató biztos, hogy nem.