Super Bread Box

(Commodore 64 játékismertető)

Most állást kell foglaljak egy bizonyos kérdésben, mégpedig abban, hogy a mobilos, androjidos játékok jó-e hogy léteznek-e, vagy nem-e. Ez sajnos nem egyszerű téma, számtalan újabb kérdést felvet az ebben való turkálás, például azt, hogy ezzel mindenki egy kvázi hordozható konzolos casual gamer lesz, ugyanakkor a gamer múlt és kultúra nélkül, ami problémák és játékfüggések sokaságát indíthatja el... De nem is ez most a lényeg: inkább az, hogy a mobilra történő fejlesztés ismét fellendítette az egyszerűbb játékok divatját, és ezzel sok új játékötlet is született, ami viszont jól portolható C64-re, tehát végső soron azért jól járunk mi is, a múlt század gémerszülöttei. A Super Bread Box egy ilyen játék, de nem új ötlet: az eredeti verzió elkövetője Vlambeer, a játék eredetije pedig a Super Crate Box címet viseli, és ingyen letölthető PC-re. Rögtön mondom is, a PC verzió még csak nem is szebb, vagy jobb, viszont az átültetés 100%-os, és meglepően commodore-osra is sikerült. Paul Koller nevét érdemes megjegyezni, reméljük a következő évtizedekben legalább olyan jó dolgokat kotyvaszt C64-re, ahogy azt tette a most elmúlóban.

Pofás főcím

...és akkor máris ott tartunk, hogy a fejlesztőzseninek 2013-ban sikerült létrehoznia a Commodore 64 valaha létezett legbrutálisabb darálását. Eddig is volt C64-re sok akciójáték, géppuskázásból, gránátozásból, bombázásból, virtuál halálosztásból nem volt hiány, mégis, a Super Bread Box-nak sikerült ezek felé emelnie a mészárlás-szint mércéjét.

Szörnyirtásra fel!

A játékmenet, vagy minek hívjuk ezt a zúzdát

A játék célja azonban nem is a különböző kicsi és nagy lények statisztikai adatba történő átminősítése, hanem ládák gyűjtögetése, azaz a véletlenszerűen megjelent fegyveres ládák összeszedését számolja a gép, azokért adja a pontot. Jó, számolja a kiirtott szörnyeket is, de azt csak egy kinti menüben említi meg - a cél viszont nem lehet ez, mert néhány pálya-zugba úgy be lehet állni, hogy akár napnyugtáig is kaszabolhatjuk az ellent, vagy ameddig egy ügyesebb szörnyike véget nem vet ennek - és egyébként ezen kívül nem történik semmi.

Monogám minigun

A darálás úgy kezdődik, hogy a pálya kiválasztása után a játéktér felső nyílásából özönleni kezdenek játszótársaink, a szörnyek. Ők véletlenszerű irányban, lemmingszerűen haladnak a halált jelentő, a pálya alján elhelyezkedő lángoló katlan irányába (majd bele) - persze csak akkor, ha útközben nem találkoznak valamelyik fegyverünk kártékony hatásaival. A szörnyeknek több fajtája is létezik, a nagy szörny értelemszerűen szívósabb, mint a kis társai, a szellemszerű, fehér repülő szörnyek meg csak simán repkedve követnek minket, elszakadva a mainstream szörnytúra útvonalától. Olyan is előfordul, hogy az egész banda bekattan és vörösre változva őrült ámokfutásba kezd... Na ekkor érdemes felkötni a felkötendőt. Vannak még lilák is, de ritkák, így hát akkor legyen egy olyan mondás, hogy ritka, mint a lila szörny a kenyértartóban.

Bazooka, arcodba

A játék persze elérhető célokat is tartogat, a mobilos világból átvett unlockolási motiváció itt is működik: bizonyos sikerek után jutalmunk egy újabb pálya, újabb harcos, újabb felvehető fegyver. Érdemes még annyit megemlíteni, hogy a játék (cartridge) képes játékos profilunkat lemezre menteni, azaz nem kell minden alkalommal nulláról elkezdeni az unlock vadászatot - kivéve persze a szörnyhalálok számát, mert azt nem menti. A játékot egyébként ládás jellegéből simán nevezhetnénk egy nagyon extrém módon felfogott SOKOBAN-nak is (bocs)...

És akkor az arzenál......a kultúrált szórakozáshoz

Egy jófajta lövöldözős játéknál sokat számít az, hogy mivel tesszük, ha már kedvünk szottyant virtuális szörnyeket halomra lőni. Nos, ez a játék ebben a tekintetben is igazán változatos, azt kell mondjam, a C64 történetében nincs még egy mészárlóeszközökből ilyen széles választékkal bíró puskamóka. Hatékonyságuk persze attól is függ, hogy ezek használatát milyen szinten sajátítjuk el, de a leggyengébbtől a ránk is veszélyes fegyverekig mindenből akad pár. Lássuk őket!

MINES: akna, nem konkrétan támadó fegyver, így sajnos nem lehet vele elsütni a klasszikus "RÁD DOBOK EGY AKNÁT!" beszólást (a 2000-es évek eleje, felvett telefonbeszélgetések), viszont le lehet pakolni a földre (akár többet is), és jól elszaladni. Nem a legdurvább, de ha rálép valamelyik rosszarcú, akkor azért nagyot szól.

Barlangász Szakkör

BAZOOKA: páncélököl, a Worms-ból ismert nevén baszóka (legalábbis a nagy partikon mindig így hívtuk), és legalább annyira megbízható is, mint ott: visz mindent, a képernyő is beleremeg.

PISTOL: Egyszerű stukker, elég gyenge, maximum arra jó, hogy fedezzük magunkat, de nem ajánlott a szörnyek hada közé ugrani vele.

DOUBLE PISTOL: Ez azért már komolyabb, a játék 'guns akimbo'-ja, mindkét irányba egyszerre lehet vele adagolni az ólmot, de még így is elég gyenge - talán jobban tudjuk vele fedezni magunkat.

KATANA: A szamurájok kardja. Csak közelről működik, akkor nagyon odacsap, de azért nagy killbillezésre ne számítson senki: a túlerő itt simán bedarál, ha csak egy szál karddal rontunk nekik.

LASER RIFLE: Egy komolyabb puska, ha elsül, az egész emeletet letakarítja arra, amerre nézünk - feltéve ha ki tudjuk várni, mert a tűzgomb után legalább két másodperc biztosan eltelik, mire hajlandó megnyikkanni (nyilván feltöltődik a puska). Egyébként már a kis villanó csóvája is halálos, közvetlen közelre.

MACHINE GUN: Na, "ez már döfi" kategória. Sorozatban, tűzgomb lenyomva tartásával szűntelenül köpi a skulót a megvadult lények arcába. Annyira erős, hogy még mi is hátrébb csúszunk vele, úgyhogy nem árt vigyázni, nehogy mi is a katlanba végezzük...

Környezetvédelem, mindenki zöld

MINIGUN: A legdurvább sorozatvető, annyira, hogy irányíthatatlanná is teheti a használóját, cserébe viszont úgy szórja a fémet, mint a Sári a krumplit busójáráskor, még az emeletek is belerengenek. Ugyanaz igaz rá is, mint a MACHINE GUN-ra, csak ez többszörös erővel hajigál minket!

GRENADE LAUNCHER: Gránátvető. Hasonló detonációt okoz, mint a bazooka, csak ezt dobni kell.

DISC GUN: Valamiféle "diszkoszvető", bár a jó öreg Decathlon-ban lévő versenyszámtól nagyon sokban eltér ugye... Azt kell tudni róla, hogy letakarítja az emeleten tartózkodóakat, beleértve minket is, ha nem húzzuk el gyorsan a csíkot - ugyanis visszapattan a falról! Brutális, de veszélyes fegyver!

FLAMETHROWER: Nem maradhatott ki az ijesztő, fehér lángnyelvvel csapkodó lángszóró sem. Valójában egy jótékony mobil-katlan, hogy ne kelljen szegény szörnyeknek annyit gyalogolniuk a pálya aljáig...

SHOTGUN: A jól bevált puska. Nem annyira hatékony messzire, közelre viszont igen, de inkább elegáns, mint veszélyes, szóval csak terminátor rajongóknak ajánlott.

REVOLVER: A sima pisztolytól az különbözteti meg, hogy óriási golyókat lő ki, amik erősebbek (egy üres kört, ami SHIFT+W karakternek látszik), csak hogy az Indiana Jones rajongók se maradjanak ki.

Die Hard, kicsit másképp

van még valami?

Igen, mindenképpen meg kell említeni a jól kezelhető, átlátható menürendszert, a pályaválasztó képernyőket, a statisztikák átláthatóságát, a profilmentést, szóval minden tekintetben szembedícsérendő, igényes munka - és zárójelben jegyzem meg, hogy állításuk (tesztelésük) szerint a C64 torzszülött tesóján, a Game System-en is fut, aminél ugye nincs billentyűzet, de a joystick segítségével mindent meg lehet oldani.

Bruce Willis, Csoki, Hippi, Kroki, Indiana Jones már unlocked

Az irányítás szinte tökéletes, emulátorban csak gamepaddal ajánlott, olyannal, amin van analóg kar, ezt nagyon szigorúan kell venni - a billentyűzet nem elegendő a teljeskörű irányításhoz. A játék megjelenése után nem sokkal jómagam átmókoltam egy C64 analóg joystickot egy gamepad panelre, és azzal nyomtam az emulátort - úgy viszont tényleg rekorddöntögetős játékmenetek következtek.

Na, azért nem rossz az a 42
(világszinten fasorba se)

A grafikára sem lehet panasz, ötletes, annyi mozgó objektumot kezel (és gyorsan!), hogy még most is rácsodálkozok, mire képes ez a kis gép, amit már évtizedek óta figyelek - és mégis meg tud lepni. Külön kedvenceim még a játék betűtípusai, nagyon jól néz ki a nagy szögletes, de az, hogy egyébként a többi szövegnél puritán módon az alapkarakterkészletet használták, hangulatban nagyon céhatvannégyessé teszi. A zenék fémesen kemények, a zörejek, az effektek jól szólnak, kiválóan szolgálják a játékmenetet.

A pályák

Nem is tudom, lehet-e még valamit hozzátenni ehhez, ha csak nem a szokásos múltba révedős befejezést, hogy ha ez a játék meglett volna nekem a '90-es években, átmentem volna vele a haverokhoz pénteken, iskola után, és az aktuális programozási, gépfelfedezési munkálatok után beküldtük volna a gépbe a cartridget és nagy hévvel gyepáltuk volna a szörnyeket, na meg a joystickot is (meg egy kicsit egymást is). Tehát aki a gyors akciójátékokat szereti, mindenképpen tegyen egy próbát ezzel az anti-lemmings-el (na jó, mostmár tényleg befejezem).

Hivatalos oldal, letöltési lehetőséggel:
https://rgcddev.itch.io/super-bread-box