Striker

(Commodore 64)

A foci a legjobb csapatsport, ehhez nem fér kétség, és hát a géptípusra is raklapszám jelentek meg játékok a témában, amelyeknek felsorolása nagyon sokáig tartana - megérné felsorolni, az biztos. A Striker azonban nem szokványos képviselője a műfajnak, hiszen a menedzserjátékok között is egyedi tematikával ruházták fel - itt ugyanis nem egy komplett futballklub, hanem egyetlen játékos karrierjét, menedzselését élhetjük meg. (Pontosabban egy csatár poszton játszó játékosét.) Ez az ötlet 1989-ben sejtésem szerint a műfaj egyedüli képviselőjévé tette - azóta persze már több ilyennel találkozhatunk, de nem C64-en!

A World Soccer League kapcsán már írtam, hogy a C64 korszak legvégén néhány játékot maximumra járattam, többek között ezt is: a PC-s korszak eljövetele után pedig ez is átköltözött emulátorba - sok szórakoztató percet okozva még. Több ilyen témájú játékkal nem találkoztam akkor, persze azóta a karriermódot beépítették a különböző FIFA verziókba - de nekem ez a 8-bites ökörködés is elég volt az élményhez. Ezt ugyan nem vittem be az iskolába (mint a WSL-t, ugye), így a klasszikus klubélmény sem történt meg vele, önmagában is jó móka volt.

Ha a logó alatti, kicsit sem hivalkodó sorból nem derült ki, elárulom: a játék konverzió, először ZX Spectrum-ra készült el (bár egyszerűségéből kifolyólag szinte akármelyik 8-bites gép elbírná). Grafikája abszolút minimalista, kiszolgálja a célt, a hangeffektek szintúgy - eléggé baromdüllesztőnek tűnhet azt a tényt leírni 2020-ban, hogy ezek mind nem számítanak, mégis így van (sőt, hogy még mennyi minden nem számít, arról később). És akkor ha ezt tisztáztuk, kezdhetjük is!

A KEZDÉS

Mielőtt megkezdjük virtuális labdarúgó karrierünket, a program megkérdezi, hogy akarunk-e betölteni korábbi játékállást (nem tudom, hogy ez működik-e, amúgy kazettán). Ezután a program a SURNAME-ünkre kiváncsi, azaz amelyet híressé kívánunk tenni a továbbiakban. Következő kérdés arra vonatkozik, hogy melyik csapatban óhajtunk kezdeni, de csak az angol bajnokság negyedik osztályát kínálja fel. Hogy miért érdekes, az a következő kérdésnél derül ki: a program megkérdezi nemzetiségünket is, és addig logikailag semmi hiba, ha Egyesült Királyságbeli országot választunk, ugyanakkor például olasz nemzetiség esetén nem értem, miért kéne 18 évesen kezdenünk az angol járási bajnokságban? De ezen a kis furcsaságon átlépve elérkeztünk a következő pontra, ki kell választanunk, hogy a bajnokságban 2, vagy 3 pont járjon a nyertes meccsekért (ez lényegében a nehézségi szint).

A FŐMENÜ

Itt a színes, csíkos főmenü tárul elénk, ahol intézhetjük játékosunk ügyes - bajos dolgait.

H - HISTORY OF CARRIER: A hiú játékosok kedvenc menüpontja, itt nyílik lehetőségünk gyönyörködni (avagy szomorkodni) eredményeinken.

S - SCORERS TABLE: Aktuális góllövőlistája annak a bajnokságnak, amelyikben szereplünk.

L - LEAGUE TABLE: A bajnoki tabella.

F - FIXTURE LIST: Soron következő mérkőzéseink.

N - NEXT GAME: Indulás a következő mérkőzésre (pontosabban: a csapat következő mérkőzése, nem a játékoséra!).

T - TRAINING: Edzés.

A - AGENT: A játékosügynök információi, átigazolási lehetőségek.

1 - SAVE: Játékállás mentése (kazettára).

H - HISTORY OF CARRIER

A játékos "karakterlapja", hogy RPG-sen fogalmazzak: nevünkön kívűl életkorunk, nemzetiségünk, és válogatottságbeli szereplésünk / góljaink száma látható (INTERNATIONAL CAPS / GOALS).

A HONOURS almenüben nézhetjük meg, mely országokban nyertünk bajnokságot, illetve kupát, a PREVIOUS CLUB menüpont alatt pedig egy táblázatot kapunk, ahol a klubjaink listáját sorolja fel nekünk a program időrendi sorrendben (az utolsó az aktuális). A FEE azt az árat jelenti, hogyér' vagyunk az éppen érvényes szerződésünk idején, az APP a játszott mérkőzések, a GLS pedig a gólok száma.

Itt érdemes tenni egy kis kitérőt a játék adatbázisával kapcsolatban. A bevezetőben siránkoztam már emiatt, hogy a játékos nemzetiségét megválaszthatjuk ugyan, de az angol 1-4 osztályon (DIVISION) kívűl is találhatóak bajnokságok a játékban: helyet kapott a nyugatnémet, a francia, olasz és spanyol első osztály is. Ezek alacsonyabb ligái viszont nem, tehát ha ezen nemzetek közül választunk magunknak, nem kezdhetünk a saját országunk bajnokságában, mert nyilván azonnal elsőosztályúaknak kellene lennünk és ezt a játék nem engedheti meg.

Egy karrier kezdetén

Így elég érdekes, hogy esetleg egy angol negyedik osztályban szereplő olasz játékos mondjuk saját nevelésű, de ha ügyesek vagyunk, persze kaphatunk külföldi (azaz nem angol) ajánlatokat mindjárt az elején - ez esetben minden ajánlat az első osztályból fog érkezni. Az aktuális bajnokságot, amelyben szereplünk, át lehet ugyan szerkeszteni - de felesleges, hiszen ha be is írjuk mondjuk az olasz SERIE B csapatait, akkor attól még a 3 másik osztályos bajnokság angol marad, és ha feljutunk a csapattal, érdekes helyzet állhat elő - ugyanígy a kupasorsolásnál is.

Az viszont jól működik, hogyha jó a teljesítményünk, meghívnak minket a saját nemzetünk válogatottjába!

S - SCORERS TABLE

A bajnokság egyéni versenye: a góllövőlista. A program sajnos nem számolja, hányszor nyerjük el ezt a megtisztelő címet, de egy válogatottbeli meghívóhoz egyenes utat jelent, az biztos.

Ami viszont érdekes, hogy ha szezon közben igazolunk, a góljainkat is visszük, így simán lehetünk a másik országban gólkirályok úgy, hogy egy mérkőzést sem játszottunk új klubunk színeiben - és egy darab gólt sem lőttünk még.

L - LEAGUE TABLE

A bajnoki tabella. A szokásosnak mondható információk, melyik bajnokság / osztály, nyert, döntetlen, vesztett meccsek, és a pontszám. Itt írhatjuk át a csapatok nevét is, a sajátot is, de aztán ezzel nagy kavarodást is okozhatunk, ugyanis a PREVIOUS CLUB menüpont alatt valamiért nem írja át (gyanítom hogy programhuba).

F - FIXTURE LIST

A csapat soron következő mérkőzéseinek listája. Azért írom így, mert ez nem egyértelműen jelenti azt, hogy mi is játsszunk ezeken a mérkőzéseken, ugye (lásd ott). Az A jelzés AWAY-t, azaz idegenbeli mérkőzést, a H pedig HOME-ot, azaz hazai pályát jelent. A lista mellett még a szezonban lőtt góljaink számát is megkapjuk.

Persze ez a játék is mostohán bánik a kupaszerepléssel, arról nincs külön tájékoztató, hogy hányadán állunk ebben a kiírásban, a következő mérkőzések listájában pedig csak a bajnoki mérkőzések szerepelnek. Ez azért egy kicsit kiábrándító tud lenni - akár a World Soccer League esetében - és ez a probléma valószínűleg is csak engem érdekel így 30 év után...

N - NEXT GAME

A soron következő mérkőzés indítása. A képernyőn látható a hétvégi forduló kiírása, zöld inverz csík jelzi a mi csapatunkat és aktuális ellenfelünket. Ha megkapjuk a YOU HAVE BEEN PICKED FOR TODAYS MATCH üzenetet a kiírás alatt, akkor a kezdőcsapat tagja vagyunk, így esélyes, hogy akár helyzetbe is kerülhetünk a mérkőzésen (mindenesetre sokkal több esélyünk van rá, mint a kispadon ülve).

Bennt vagyok a kezdő csapatban!

A mérkőzés ideje alatt az ellenfél tizenhatosát látjuk, és a játék egyetlen akció jellegű történése, mikor játékosunk épp gólhelyzetbe kerül. Ilyenkor itt találjuk magunkat valahol (ezek egyébként körülbelül fix pontok, csak véletlenszerűen változnak), a képernyő bal alsó sarkában pedig egy mozgó irányzék látható (ANGLE), amely az ellővés irányát mutatja aktuálisan - ha pedig megnyomjuk az S billentyűt, játékosunk pixelre pontosan abba az irányba küldi el bőrt. Persze erre a műveletre nem áll rendelkezésre végtelen idő, a visszaszámlálás általában 3-4, de akár 6 másodpercről is indulhat, ha letelik az idő, automatikusan elvétett helyzetnek számítja a gép - ekkor ideképzelhetjük, hogy elvették a labdát, stb. A kapus helyet ugyan nem változtat, csak elfekszik egy adott irányba - ennek ellenére nem lehet olyan könnyen belőni a kapuba a labdát minden irányból - bár kellő gyakorlással ki lehet tapasztalni, honnan hová érdemes célozni a gólért. Egy mérkőzésen nyilván több helyzethez is juthatunk, le is sérülhetünk, ezt is jelzi a program, tehát megállapíthatjuk: egy mérkőzés izgalmakkal teli esemény a menürendszer erdejében történő kóválygás után.

Nagy helyzet a brit megye 4-ben a hétvégi fordulón

A játékidő 1 perc = 0.5 másodperc időtartamra van kalibrálva, egy mérkőzés így körülbelül 45 másodpercet vesz igénybe valós időben. A nem általunk lőtt gólokat nem kíséri semmi csinadratta, mint ahogy az ellenfél általi találatokat sem - így aztán néha meglepődhetünk a csendben elszállt végeredményen. A MATCH OVER üzenet után egy újabb képernyőt kapunk, mégpedig a forduló eredményeiről szóló értekezést, majd pedig egy menedzseri értékelést (MANAGERS REPORT) a teljesítményünkről. Ilyeneket mondanak például, hogy "IM QUITE PLEASED WITH YOUR PERFORMANCE RIGHT NOW. PUT A BIT MORE WORK INTO YOUR GAME, THOUGH, AND YOU WILL REALLY START BANGING THE GOALS IN!" - de ezek csak a hangulat fokozásának érdekében kerültek be a játékba, hiszen az S gomb nyomogatásán kívűl nem nagyon avatkozhatunk be... Az ezt követő képernyő pedig a TRANSFER NEWS, azaz az átigazolási hírek megjelenítése, de ez csak rólunk szól: velünk kapcsolatos hír jelenik csak meg, például hogy kaptunk-e ajánlatot másik klubtól a mérkőzés után. (Előfordulhat, hogy mindjárt szerződéssel várnak minket a mérkőzés után.)

T - TRAINING

A "vonatozás" menüpont egy valódi, virtuális edzési lehetőséget kínál fel nekünk, amellyel érdemes élni, hiszen egyrészt segítségével betanulhatjuk a kapuralövést, másrészt a sikeres edzés következményeként jobb formába kerülhetünk, ez pedig növelheti esélyünket a kezdőkeret kihirdetésénél (ami itt nincs, de képzeljük ide).

Nem egy klasszis forma

Igaz, az edzés csak 3 próbálkozást enged, de még így is sokat segíthet - nyilván a kazettás időszakban eléggé nehézkes volt a visszatöltés az újabb gyakorlás érdekében, de emulátorban ez a probléma kiküszöbölhető a snapshot lehetőséggel...

Az edzésen nyújtott teljesítmény jutalma egy kispadra szóló ingyenjegy

A tréning menüjében egyébként még szerepel a FITNESS érték is, kipihent játékos esetén 100%-os, de ennek csak sérülés után van jelentősége, a felépülés ideje alatt a játékos értelemszerűen nem a lehető legjobb teljesítményt nyújtja, egyébként nem nagyon változik. A TEAM MORALE pedig nem szorul magyarázatra, a 3 lehetséges állapot (LOW - AVERAGE - HIGH) elvileg befolyásolja a csapat teljesítményét (higyjük ezt el neki).

A - AGENT

Az "Ügynök" menüpont alatt megtekinthetjük a jelenlegi szerződésünket (CURRENT CONTRACT), vagy pedig az átigazolással (és velünk) kapcsolatos híreket olvashatjuk. Az első menüpont esetében a program kiírja, melyik klub játékosa vagyunk éppen (ha elfelejtettük volna), valamint a szerződésünk időtartamát is látjuk (YEARS STILL TO RUN), de ha lejár, automatikusan meghosszabbodik pár évvel. Itt lehetőségünk van átigazolási listára tenni saját magunkat a REQUEST A TRANSFER utasítással, melynek hatására a YOUR TRANSFER REQUEST HAS BEEN GRANTED üzenetet kapjuk, azazhogy transzferkérelmünk garantálva van (bocs a pontos fordításért). Ezután megváltozik a kiadható parancs szövege: az ASK TO BE TAKEN OFF TRANSFER LIST utasítással (szintén R betű lenyomása) ki tudjuk magunkat könyörögni a kereskedelmi kínálatból.

Hát nem az élvonal...

Ha a TRANSFER NEWS menüpont alatt megjelenik egy ajánlat, a klub nevén kívűl általában tartalmazza az árat, amennyiért minket kóstálnak, valamint az évek számát, mennyi időre szeretnének minket leigazolni. A szerződés elfogadása után azonnal oda is kerülünk (teleport), és a következő mérkőzésen az új egyesületünk színeiben vághatjuk a gólokat. Vicces, hogy egy szezon alatt akármennyiszer válthatunk klubot, és átigazolási időszak sincs.

A klub elutasította a zsíros ajánlatot S - SAVE

A játék mentése eredeti számítógépen kazettás adathordozóra történik, bár kipróbálni nem volt lehetőségem - ajánlom viszont a már említett snapshot, vagy save state mentést az emulátorban.

És végül a hibák...

Szerencsére hibákból nincsen sok (talán a súlyosakat már le is írtam), ha szigorú akarnék lenni, akkor akár azt is megállapíthatnám, hogy egy következetlenségekkel teli, hiányos szerkezetű tákolmánnyal van dolgunk - de nem teszem, hiszen fagyásmentesen, üzembiztosan jól működik, ráadásul szórakoztató is!

Világverseny sajnos nem szerepel a játékban. Így válogatott szinten nincsenek komoly megmérettetések, és nem tudunk igazi nemzetközi karriert befutni, ami őszintén szólva elég súlyos hiányosság egy focis játékban. Klubszinten viszont annál inkább akad lehetőség, lehetünk gólkirályok, kupagyőztesek, bajnokok. Mivel a FIXTURES terén teljesen selejt a program (hiszen csak a zajló bajnokság mérkőzéseit mutatja), nem derül ki, hogy más esetben mikor, kivel, hol és merre játszunk - így aztán a karrierünk ezen része teljesen váratlanul pottyan elénk.

A bajnokság - érdekes módon - mindössze egyfordulós (vagy én értelmezem máshogyan a SEASON kifejezést). Ha a tabella első helyén végzünk, bajnokcsapatot ünnepelhetünk, miközben csak egyszer játszottunk a többi klub ellen, nem oda-vissza. Mint említésre került, a nem-angol bajnokságokban csak első osztály van, azaz bármennyire rosszul játszik a csapatunk, kiesni nem tud alacsonyabb osztályba, azaz a bajnoki szereplésnek ilyen színezetű tétje nincs. A lokálpatriotizmus meg végülis érthető (a játék angol), de azért elég nevetségesnek hat, mikor mondjuk a REAL MADRID játékosaként egy jó teljesítmény után ajánlatot kapunk az angol másodosztályból több pénzért, mert ugye az nyilvánvalóan nívósabb bajnokság, mint a Primera Division...

A kupák kérdése is kényes, a már jelzett problémák mellett olyan is előfordult például, hogy a bundesligában szereplő SCHALKE csapatával F.A. CUP mérkőzést (!) a NANTES (!) csapata, későbbi fordulókban egyéb francia (!), majd pedig angol harmadosztályú (!!!) csapat ellen kellett kiállni. A montypython-i kupa méltó fináléja pedig:

Az angol kupadöntőt a francia Metz játssza a német Schalke csapata ellen

A legcsendesebben ordító hibáról is kell szólnom, ez pedig a mérkőzések alakulása. Nem tudom, milyen algoritmusok szerint működnek a dolgok a játékban, de eléggé nagy ökörségnek tűnik az egész - persze ez is csak emulátorral derült ki, mikor mérkőzés közben elmentettem a játék snapshotját (ami ugye az aktuális memóriaállapotot jelenti), és visszatöltve is ugyanazt a helyzetet, avagy végeredményt hozta ki a meccsen. Nagyon úgy tűnik tehát, hogy egy mérkőzés alakulását kábé előre eldönti a gép valami esélyszámolás(féle) alapján, maximum annyi ráhatásunk van az egészre, hogy belőjük-e az adott helyzetet, amit a gép előre egy bizonyos időpontra tett nekünk - bár végülis a játék erről szól, mégis talán egészségesen optimális lett volna, ha a góljaink ösztönző hatásúak is csapatunk teljesítményére. Való igaz, ha nem csaltam volna emulátorban, tényleg nem bukott volna le mindez - mert ugye egy szituáció csak egyszer jön elő, de erről úgysem tudunk, ha csak egyszer játszunk le egy meccset...

Azért tényleg hihetetlen, hogy egy pocsék megvalósítású jó ötlet mennyire szórakoztató tud lenni. A Striker esetében ez a helyzet: az eredeti verziót nem ismerem, de a konverziót kiizzadó, bizonyos A. Drake sejtésem szerint megtett minden tőle telhetőt. Kár a programért, mert nagyon jó és profi játék lehetett volna, igazi klasszikus - de azért így is jó poén, mikor a 39 éves játékosunkkal épp a visszavonulást tervezzük, és nagy meglepetésre meghívnak a válogatottba, ahol gólt is sikerül lőni. Na, az ilyen élményekért megéri kipróbálni! De mostmár megyek és tényleg megnézem az eredeti, ZX Spectrum változatot is...