Sega Smash Pack

(Gameboy Advance ismertető)

Három a magyar igazság - kezdeném ezzel a régi, nagy mélységet sejtető mondással (esetleg az is lehet, hogy egy nagy lufi és semmi értelme), de egy biztos, hogy ez a Nintendo liszenszelése alatt kiadott Sega játékkazetta három játékot is tartalmaz, amelyből az egyik magyar! Namost valószínűnek tartom, hogy ezekkel a tényekkel amúgy a legfurcsább játékkazetta valaha kategóriát is megnyerte...

Szóval, a dolog pikantériája az, hogy ez egy Nintendo gépre kiadott kártya, de a rajta található játékok bizony a Sega Megadrive nevű 16-bites konzol sikerjátékai voltak a '90-es évek elején. Hogy is lehet ez? Úgy, hogy a kettejük közötti vérre és profitra menő piaci háborút végülis a Nintendo nyerte. A Sega maradéka pedig némi maradék profitot remélve eladta a maradék játékjogokat a Nintendo-nak (bár hogy pontosan mi volt, tudja a bánat, ez nem egy tényfeltáró cikk), így például az ősellenség Sonic (és csapata) is átigazolt a 2000-es évek elején a Nintendo-hoz. Ennek az üzletnek egyik első megnyilvánulása ez a kazetta, amelyet sikerült megszereznem. Lássuk!

Három csábító klasszikus

Sonic Spinball

A kazi tehát érdekesre sikerült, kezdjük is például a Sonic Spinball című flipperszerű játékkal, amely a gyűrűket kergető Sonic kalandjait helyezi egy fura, flipper alakú kastélyba. (Egyébként ez a játék a harmadik a játék főmenűjében.) A Kirby Pinball Land cikkben azt írtam, hogy a Sonic Spinball volt a második spin-off flipper a világon (tévedtem), valójában szűk másfél héttel beelőzte a Kirby Pinball Land-et. Számomra ez a játék azért volt mindig is érdekes, mert rajongtam Sonic-ért, és mindig izgatottan vártam, hogy eljöjjön a Szegasztok című műsor hétköznap a tévében, ahol az 576 KByte-os konzolfelelős, Martin játszott valamelyik Sega játékkal. Innen ismertem meg a kis kék sündisznót.

Szombaton előfordult olyan is, hogy egy fiataloknak készült műsordélelőtt során jött egy 576 kihívás, ahol mondjuk a Sonic Spinball-t nyomták felváltva, a cél minnél több pont összegyűjtése volt, és ajándékokkal jutalmazták a nyertest - én pedig nyertem pár perc látványt ebből a játékból. (A belinkelt videóban a fehér inges srác mögött a Sonic Spinball fut.) Ennek már 25 éve.

A játék során több ismerős elem köszön vissza ránk a Sonic világából, és persze a '90-es évek hangulata, mert ugye ez a játék 1:1-ben megegyezik az eredetivel. A történet ugyanaz, mint a többi Sonic esetében: ki kell szabadítanunk a Dr. Robotnik által foglyul ejtett kisállatokat, közben meg gyűrűket gyűjteni - a különbség csak a játékmenetben van: itt nem a szuper futási képességünk a legfőbb segítőnk, hanem a flipperkarok, ugyanis Sonic a golyó!

A játék érdekes keresztezése a platform és a flipper műfajoknak, nem a klasszikus spin-off kategória (bár mivel ez az első, így nem is lehet az), ugyanakkor a bónuszpályák viszont mini-játékok, és egy 3D-ben megdöntött asztalon játszódnak - tehát minden szempontból érdekes próbálkozás. Személy szerint engem egy kellemes csalódás ért, mennyire jól játszható ez Gameboy gépen is - csak egy kicsit bizarr a SEGA felirat az elején...

GOLDEN AXE

A Golden Axe című játékot először egy művelődési ház számítógépes klubjában láttam egy olivetti PC-n futni, két srác játszott vele igen gyakorlottan és közben elmondták, hogy a varázslatokat a főellenségekre szokták tartogatni. A PC billentyűzete lehetőséget adott a két játékos üzemmódra, ők pedig szorgalmasan csapkodták az ALT gombokat (ami nekem már önmagában csodálkozásra adott okot, hiszen egyik akkori Commodore gépemen sem volt ilyen billentyű).

Ez volt az első élményem a játékról, kápráztató VGA grafika, digitalizált hangok, kardozás, sárkányok - minden, amire egy 11 éves srác vágyik. És aztán sikerült megszerezni C64-re is, de már eléggé a hőskor vége felé - ettől függetlenül azért nyomtam vele (lásd a cikket ott).

Ez a változat azonban megegyezik a PC verzióval, ezt ugyanis módosítás nélkül adták ki Sega Megadrive-ra is. Aki nem ismerné a játékot, annak kedvéért: a '80-as évek "nagy találmánya" a beat-em-up műfaj, amelyben egy kemény legényt irányítva kell elgyepálni az éppen elénk tántorgott ellenfeleket, akik néha valamilyen járművel érkeznek (itt: sárkányok), a pályák végén pedig jól megtermett, tökigpáncélos főellenségek várják, hogy lenullázzák a lájfmétert.

A stílus alapvető jellemzője, hogy egyfajta 2D-3D között mozog, azaz a képernyőn széltében is közlekedhetünk, de a játékos maga mindig oldalról látszik, a pálya pedig scrollozódik előre - halad a történet. Ez a műfaj játéktermi gépeken aratott nagy sikert különböző variációkban: az utcai bunyózástól át a madmax környezetig, vagy éppen lovagos - kardozós kalandban. Ilyen a Golden Axe is, amelyben a barbáros, fantasy világ vár minket, ezúttal Gameboy Advance-on.

Kezdéskor három karakterből választhatunk, amazon, barbár, törpe - ez a tény igencsak megnöveli a játék szavatosságát, hiszen mindhárom szereplővel végig lehet játszani (elvileg) - kétjátékos módban pedig jó kis párost lehet alkotni valakivel, akinek a miénkhez hasonló orkmészárlási igényei vannak. A játékmódok között szerepel a VS mód is, azaz egymást is el lehet verni, és versenyszerűen kaphatunk gépi ellenfeleket, ha esetleg csak szimpla erőpróbára vágyunk. Meg kell jegyeznem, hogy ez így, hordozható verzióban nagyon jól jön, hiszen nem elég hogy a Sega Smash Pack kártya 3 játékot tartalmaz, a Golden Axe-on belül is még 3 játékmód is választható!

A három gombos irányítást úgy oldották meg, hogy az Ⓐ gomb a támadás, Ⓑ az ugrás, Ⓡ gomb a varázslás. Az ellenfélnek nekifuthatunk, ha kétszer a kívánt irányba nyomjuk a kart, ezek tehát mind maradtak a régiben, és így is abszolút jól játszható.

A Golden Axe egy klasszikus, akárhogy is nézzük, bár való igaz, ennél jobb grafikájú, szebb animációjú játékok is arattak sikert a géptípuson azóta - és azt hiszem, lesznek is még ilyenek a játéktermekben (bár már ugye Gameboy-ra biztos nem). Az olyan arcok, mint például én, viszont nagyon tudnak örülni annak, ha eredetiben megvan egy régi játék, ami akkoriban még csak vágyálomként lebegte körbe a hordozható játékkonzol (meg PC, meg Amiga) nélküli hétköznapokat...

Ecco the dolphin

Többször meséltem, hogy az 576 KByte magazin a Magyar Televízió 1-es csatornáján esténként 5 perces műsorban reklámozta mutatott be nagy Sega Megadrive sikereket, többek között az Ecco The Dolphin című játékot is. A szépen animált delfin főszereplésével készül, egyedülálló ötleten alapuló ügyességi játék egyből belopta magát a kívánságlistámra, és az a tény, hogy a játékot magyar programozók fejlesztették (a NOVOTRADE), még inkább erősítette bennem a vágyat, hogy játsszak vele. Ilyenkor jön az a mondat, hogy hát a gép és a játék ára miatt ez a távolság lemérhetetlenül óriásinak tűnt, így egészen addig kellett várnom, amíg már az internet és a különböző emulátorok elősegítették a játékélmény létrejövetelét.

Martin eléggé elspoilerezte a játékot, hiszen az utolsó pályáig elvitte, egyúttal a felfedezés örömét vette el egy kicsit - én már 12 éves korom óta tudom, hogy az utolsó pályán beúszó földönkívüli lények érintése azonnali életvesztést okoz... De nem bánom, mert ez a játék tényleg egyedi és pontosan animált, igazi, mozgó pixel-art alkotás, - a Gameboy kijelzőjén is jól fest, és lehet örülni, hogy végülis játszható ezen a gépen is.

A játékba az intróban toccsanunk bele: boldogan úszkálunk a vízben családtagjainkkal, aztán az egyik lendületes vízből kiugrásnál valami történik, és eltűnik a családunk - kiderült, hogy földönkívüliek rabolták el őket, a feladat tehát adott. Az irányítás egyszerű, bár meg kell szokni, hogy úszunk, és hogy bizony levegőt is kell venni néha, tehát a nagyon mélyen elhelyezkedő pályák még nagyobb odafigyelést igényelnek. Delfinünk szépen tekeredik, gombnyomásra be is tud gyorsulni, valamint hangot is tud kiküldeni kommunikációs célból (Martin ezt "radarozásnak" hívta). Mondhatom, az egyik legnagyobb magyar játéksiker konzolon, világszerte ismert, és mi több: ráadásul nem egy sima ugrálos, amelyből konténerszámra gyártottak annak idején (meg most is), hanem egy remek, önálló alapötletű, szép akciójáték, amelyben nincs vérengzés, kivégzés, lövöldözés - de vannak benne tengermélyi szép tájak, és akciójátékokba illő izgalom.

Mivel nekem fontos a penitencia a rezisztens restanciák esetében, így ezt is végigjátszási bakancslistámra tűztem, de nem hinném, hogy később esetleg nagyobb cikket írhatnék róla - a játék önmagáért beszél. Azt hiszem, minden gamer büszke lehet arra, hogy országunk játékgyártásról is volt híres, mind a '80-as, mind a '90-es években, a mostaniakról meg nem tudok - remélem, hogy lesznek még ilyen jó ötletek!

Annyit lezárásul hozzá tudnék még tenni, hogy ez a válogatás nem az egyetlen SEGA válogatás a gépre, sőt, régebbi nagy sikerű MEGADRIVE játékok megjelentek különálló játékként is - például a Sonic, The Hedgehog. És akkor még nem szóltam a bootlegekről, mert úgy láttam, hogy akadnak 106 játékkal megtöltött kazetták is, de hiába a szép cimke, ezek kalózkazetták... De ne legyünk szigorúak, ezek a játékok nagyon jók voltak, nem csoda, hogy még ma is szívesen játszanak velük - mint például én is - és ne csodálkozzunk, ha szegény rajongóknak maguknak kell ácsolni Gameboy Advance-on futtathatóvá ezeket...