Pick 'n' Pile

(Amiga)

A logikai játékoknak se szeri, se száma, a műfaj népszerűsége a számítógépes játékok megjelenésétől kezdve folyamatosan csak nőtt, sőt, ma is növekszik. Sajnos a mennyiség óceánját halászva igazán kevés a minőségi fogás, de megkönnyítem a (játék)halászok dolgát: a Pick 'n Pile egy kellő fokon idegesítő, reflexeket és gyors gondolkodást próbára tevő, jó grafikával és játékmenettel rendelkező, gusztusos logikai / ügyességi játék. Nem tudnék neki olyan jó magyar nevet adni, mint például a Tetris esetében ("Teddrá'zt"), de egy perverz múltba-utazós trippet eljátszva mondjuk, ha a Magyar Televízióban dolgoznék 1991 tájékán műsorszerkesztőként és valami főállat kitalálná, hogy legyen ez egy telefonos, tévés játék, akkor vagy a 'Bogyópotyogó' címet kapná, vagy a 'Gömbdöngölő'-t, de tényleg nem tudnám egy szóban megnevezni, mi ez. (Legyen Golyóbogózó?)

A címképernyő ugyanaz, mint PC-n

A szabályok

A lényeg, hogy színes-mintás golyókat kell egymásra pakolnunk (ezáltal eltűntetnünk) lehetőleg azelőtt, hogy letelne az időnk. Ebben megakadályoznak (vagy segítenek) minket a gömböktől különböző objektumok, amelyek tárgyalása leljebb található (na, szóval komplexitása miatt sem lehetett volna buta telefonos tévésjáték). A küldetésben segítségünkre lesz egy célkereszt-nyíl, amivel ezt végrehajthatjuk, egy kattintásra megfogjuk az objektumot (már amelyiket lehet), és egy új kattintás alkalmával valahol leejthetjük, vagy éppen kicserélhetjük valamelyikkel. Tulajdonképpen a Tetris utáni valódi fizix (igen, így) játékok egyike, nem csak lefelé potyognak a tárgyak, hanem akár kétoldalra is elslottyanhatnak, meglepve a szomszédos sorokat viselkedésükkel (meg persze jól elb*szva a bónuszkockákat). Ha megfogtunk egy objektumot, és az leesik (oldalra csúszik és úgy esik le), akkor a kijelölés érvénytelenné válik, de ha elég gyorsak vagyunk, még arrébbtehetjük - erre a szűkös idő miatt sokszor szükségünk lesz. Minden pálya kezdetekor az égből hullik le random mennyiségű és színű objektum, így nincs kétszer ugyanaz a szituáció, ráadásul a SPACE gomb megnyomására folytatódik a random potyogtatás, ha esetleg a nagy összerámolás végén páratlan darabok árválkodnának a pályán. Későbbi pályákon (úgy a 20. után) már önmagától is dobálgat nekünk a gép mindenféle ajándékot. Minden pálya célja ugyanaz: eltüntetni az összes színes gömböt a pályáról, akármilyen módszerrel.

Felül az életek száma, pontszám, idő, a pontszám alatt a pályák száma, alatta a padlóval ellátott játéktér, és a gyémántraktár

Mivel ez egy logikai játék, az "akármilyen módszer" talán elég furcsán hangozhat, mégis ideillő, ugyanis akár fel is robbanthatjuk, vagy elégethetjük a pár nélküli gömböket, persze szigorúan csak logikus megfontolásból. Az égből nem csak akármilyen színre rádobható bónusz- és szorzókocka, időt adó homokóra, vagy irányítható bomba potyoghat, hanem kőkocka, tűz, virágcserép, és egyéb (talán a cikkben nem is említett) szörnyűségek. Bár az egysíkúság veszélye nem áll fenn, mégis néhány pálya teljesítése után változnak a gömbminták, újabb színek is szerepet kapnak, a szabályok tekintetében pedig annyi módosul, hogy nem 2, hanem minimum 3 azonos színű gömböt kell majd egymásra tenni (a 21. pályától), jól megkavarva az addig gyakorlatot szerzett játékost. Találkozhatunk még egy extrával is: ha olyan oszlopot építünk, amely összértéke meghaladja az 1000 pontot, akkor az oszlop tetején megjelenik egy gyémánt, a sor eltűnik, és a gyémánt a földre pottyanás után bekerül a lenti raktárba. (A kőhalom alá 'beragadó' gyémántok szintén használhatók egyfajta joker-ként.)

PC verzió

A gyémánt színe attól függ, hogy az 1000 pont felett mennyivel sikerül növelni az értékét, tehát egy 5x-ös szorzókockával máris 5000 pont értékű gyémántot kapunk. Ha az alsó raktár megtelik gyémántokkal, akkor a raktár kitörlődik, és megkapjuk pontszámként a sor összértékét. Mivel a pálya 8 egység magas, ezért színes gömbökből csak 800 pont szerezhető, azaz mindenképpen kell valami bónusz, vagy szorzókocka a gyémánt előállításához. 100,000 pont után extra életet kapunk, úgyhogy érdemes a gyémántokat gyűjteni.

objektumok

Segítségül következzen az objektumok listája, (hangsúlyozom, hogy az Amiga verziót tartom fókuszban, a képek onnan vannak):

Színes gömb: általában 3 színű (később nagyon hasonló színűek is lesznek bosszantásul). Eltüntetésük alapfeltétele, hogy minimum 2 azonos színű legyen egymáson ÉS ne legyen rajtuk kőkocka (vagy egyéb más kártékony objektum)! A színes gömb tud 'vegyülni' a szorzó- és a bónuszkockákkal, homokórával. Az egyetlen objektum, amelyből mindet el kell tűntetni a pálya teljesítéséhez.

Kőkocka: mivel kocka (oké, négyzet) alakja van, ezért nem csúszik balra-jobbra, ha egymásra pakoljuk őket, illetve ha színes gömbre tesszük. Későbbi pályákon más a mintájuk, de egyébként négyzet alakúak. Óriási segítség lehet (lásd építkezés), ugyanakkor ha sok van belőle, sok időbe telik félrerakni őket, hogy építhessük a gömboszlopokat.

Bónuszkocka: általában négyzet, vagy hatszög alakja is lehet, a színe nem játszik szerepet. Egy összeg szerepel rajta, amely hozzáadódik a gömbök egyenkénti 100-as összegéhez. Fontos, hogy ne legyen közvetlenül az oszlop legalján, és vigyázzunk, ha a földre esik üresen, akkor megsemmisül, ugyanis képes balra-jobbra csúszni. Önmagában is rátehetjük egy gömbre, ilyenkor egyfajta jokerként viselkedik, ugyanezt megtehetjük a 21. pályától, amikor két gömbre harmadikként tehetjük.

Szorzókocka: lényegében ugyanúgy viselkedik, mint a bónuszkocka, azzal a különbséggel, hogy szorzóértékének megfelelően beszorozza az oszlop összegét. Fontos, hogy mindig a legmagasabb szorzót veszi figyelembe, azaz az alacsonyabb értékűek elvesznek!

Homokóra: 200 időegységet ad, ha beépítjük egy oszlopba. Érdemes ezekkel kezdeni a pályákat, mert a több idő jelentősen megnövelheti továbbjutási és pontszerzési esélyeinket. (Abban nem vagyok biztos, hogy a szorzás megnöveli az értéket!)

Tűz: terjed és mindent feléget (kivéve a kőkockát, tehát tudunk tűzfalat építeni...), ha a tetejére kerül egy színes gömb, nemsokára elég rajta, tehát érdemes elpakolni róla ami kell, és rápakolni, ami esetleg nem kell... Eléggé kiszámíthatatlan, ráadásul mivel mindent eléget, így inkább bosszantó, mint hasznos, mozgatni sem lehet.

Virágcserép: ha rápottyan egy gömbre magasról, szétveri (és mindet, ami alatta van). Mozgatni nem is lehet közvetlenül, csak kicserélni valamire, ha még aktív. Vigyázzunk, ha szorzókockára, vagy bónuszra tesszük, azonnal kipukkasztja őket. Ugyanígy, ha kőkockát cserélünk be alá, azt is összetöri. Alapból lila színű, de később jön a piros cserepes változata is, amit már kicserélni sem lehet.

Bomba: na, ez aztán mindent visz. Ahova letesszük, ott robban, tehát károkozás nélkül arrébb tenni nem tudjuk... A virágcserép széttöri, a tűz elégeti. Egy 3x3-as négyzetben robban, ha kapunk belőle a potyogtatáskor, akkor érdemes a pálya végére tartogatni, mert később már szűkös az idő ahhoz, hogy újabb gömböket szórogassunk be a megfelelőre várva - pakoljuk inkább egymás mellé a páratlan darabokat, és egyszerűen robbantsuk fel őket, extatikus logikával.

Robotfej villogó lámpával (szörnyfej gülüszemekkel): tény, hogy idétlenül néz ki és nem lehet eldönteni, hogy bosszantó-e, vagy inkább segítő jelenség. Közvetlenül arrébb tenni nem lehet, csak lecserélni. Viselkedése abban nyilvánul meg, ha legfelülre kerül, akkor az egész oszlopot lerobbantja, de feltétele, hogy legalább 2 azonos színűre tegyük harmadikként. Ha sok van belőle a pályán, akkor eléggé idegesítő is lehet, mert nem tudunk tőle pakolni.

A pokol... (a színekből ítélve)

Ritkán fordul elő olyan eset, hogy egy konverzió nagyon kitűnik a többi közül, itt viszont tényleg ez a helyzet. A játék megjelent Commodore 64, Spectrum, Apple, Atari St, Atari 2600, Amiga, Amstrad CPC, PC-DOS CGA/VGA gépekre egyaránt. Az Atari 2600-as verzióról jobb nem is beszélni, az Atari ST változatot pedig nem próbáltam (de gondolom, hogy nem sokan szórakoznak ilyen emulátorral). Nyilatkozni tudok azonban a PC-DOS verzióról, amelyben a CGA verzió ugyan nem csúnya, viszont a mutató érthetetlen módon négyzetről - négyzetre mászkál csak, ráadásul egérrel, emiatt teljesen irányíthatatlan. A VGA verzió már szebb, akinek sikerül Dosboxban rendes képbeállítást csinálni, annak gratula, nekem nem tetszett (a HUD baromi ronda), de azért el lehet vele szórakozni. A C64 verzió grafikailag nagyon jó, de sajnos egér hiányában alulmarad, mert joystickal irányítani elég körülményes, és szépen fogalmaztam (mire átvánszorgunk a képernyő másik oldalára, sok értékes idő veszik el), persze ettől függetlenül sokat játszottunk vele így is. Az Amiga verzió viszont mindegyiket veri játszhatóságban és látványban is. A játék zenéje egyébként annyira jó, hogy akárhányszor betöltöttem, mindig hagytam legalább, hogy egyszer végigjátssza - a digitalizált hangminták miatt itt még jobban szól.

A sivatagos pálya

A C64 verzióval sokat játszottunk nővéremmel, például együtt jöttünk rá, hogy 3 golyót úgy tudunk egymásra pakolni, hogy fordított U alakot építünk az egyik gömb köré kőkockából, feltesszük a tetejére a másodikat, és a kettő között lévő kőkockát kicseréljük a harmadikkal. Persze ezzel a módszerrel se tudtuk sokszor időben befejezni a pályákat (meg a rohadt joystick miatt) - de az is előfordult, hogy a pálya elvégzése után nem nyomtuk tovább a játékot, hanem megvártuk, míg a tűz teljesen belepi a képernyőt, és szólni kezd a tűzoltószíréna - hát ezekért a pillanatokért érdemes játszani, ugye.

Oktatóképernyő a fordított U alak építéséről

Persze készült belőle remake, erősen nem ajánlom, mert a régi játékot egyáltalán nem adja vissza, dehát ilyenek a rimékek, vagy betalálnak, vagy nem - ez esetben azonban inkább ajánlanám az Amiga verziót, mivel alapgépen fut, ezért nem kell semmit állítgatni, csak betenni az ADF filet a virtuális meghajtóba, és startot kell nyomni. Előre elnézést kérek, ha valamit kihagytam, hiszen a játék annyira összetett, hogy a teljes szabályrendszer megfejtése is külön logikai játék (leginkább a robbanás miatt néha létrejövő gyémánt kupac rejtély számomra).

PC verzióban nagy a baj

Aki a logikai játékokat szereti, az már ismeri, aki pedig mégse, annak kötelező, ahogy az értetlen pislogás is, közben a 'miért maradt ki ez nekem az évtizedek során, nahát' - mondat ismételgetése. Túlzás nélkül állíthatom, hogy az utóbbi 30 év legjobb logikai játéka (jó, oké, számítógépekre), megintcsak ismételni tudom magam: eredeti ötlet, jó kidolgozás, addiktív, produktív, regeneratív, ajánlom.