2. rész

Mielőtt valaki lehipszterezne engem a válogatásaim furcsaságai miatt, el kell mondanom, hogy igenis voltak mainstream kedvenceim is, bár az is igaz, hogy mivel a videójátékot egy művészeti alkotásnak tekintem, néha máshogy értelmezem azokat, mint ahogy azt esetleg az eredeti alkotók célozták meg. Esetleg egy kicsit másképp játszom velük, mert - mint már párszor említettem - nálam a játék játék, nem pedig kihívások teljesítése. Na de erről ennyit, mutatom a DOS játékokat!

C:\Games\bbugs

A Battle Bugs egy méltatlanul elfeledett játék, én pedig megkockáztatom, hogy a '90-es évek egyik legeredetibb témájú stratégiai játéka. A bogarak, rovarok mikrovilága már a kezdetektől jó alapanyagot szolgáltatott a számítógépes játékokhoz (Fire Ant, SimAnt), nem volt ez másképp a PC-DOS játékok fénykorában, a '90-es években sem: ebben a vérbeli stratégiai játékban ugyanis véresen komoly harcot kell vívnunk a kajamaradékokért!

Fegyverbe a kajáér'!

A 1994/10-es, frissen kölcsönkapott, több napos olvasnivalóval teletömött 576 KByte-ban találkoztam ezzel a játékkal. Feltűnt, mert a sok történelmi tematikájú, jó-rossz (vagy inkább praktikus) grafikájú háborús játék között nemigen volt olyan, amely minden tekintetben tetszett volna, mert vagy túl komolyan akarták magukat venni, illetve pont hogy nem voltak annyira komolyan vehetők. A Battle Bugs viszont nem tűnt túlbonyolítottnak sem, túl komolynak sem, egy kis gondolkodást igénylő szórakozásnak ígérkezett.

Mozgalmas élet a hangyabolyban

Amikor már nekem is volt PC-m, sikerült megszereznem, ahogy az lenni szokott a vágyott játékoknál - emlékeim szerint rajtam kívűl viszont senkit sem érdekelt - de hozzá kell tenni, hogy érthető módon, hiszen 1998-ra már sok más játék (és új játékműfaj) vihette el a figyelmét az egyszeri gémernek. A játék egyébként a klasszikus értelemben véve nem klasszikus, nagy hadseregeket felvonultató háborús játék, inkább egy háborús témájú taktikai társasjáték.

Bombát kaptak arcukba az ellenséges pókok

Fura, mert egyébként sosem szerettem azokat a játékokat, ahol nem állt lehetőség a szabadság megélésére (még minimális szinten sem), a feladatok teljesítgetése számomra sosem a szórakozást jelentette - mégis, a Battle Bugs pályái ötletesek voltak, viszonylagos nehézségeik ellenére is szívesen futottam nekik akár többször is.

Szénhidrátmezők

A játék egységei és terepei mind meglepően részletesen ki vannak dolgozva, (a játék közben egyébként szövegesen sok segítséget kaphatunk, ha igényeljük) vicces, ahogy a különböző rovartípusokhoz társították az emberi világ modern hadviseléső egységeit, amelyeket bevethetünk a változékony terepviszonyok között. Nem mellesleg a későbbi, Z, a Hangya című animációs film is pontosan ehhez a képzettársításhoz nyúl, bennem már akkor felmerült a gyanú, hogy az ötlet eredetileg innen van...

Sáska(had) helyett egy lomha Mantis

A program elég kíméletes, néhány sikertelen próbálkozás után átenged minket a következő küldetésre, de bármikor visszatérhetünk, és teljesíthetjük az elmaradt feladatokat. Az átvezető animációk is megfelelő támogatást adnak az amúgy is poénos alapötlethez, például a Királynő személyesen tüntet ki minket a hadjáratok végén - ezeket a medálokat pedig megnézhetjük a főmenűben is, akárcsak az X-Wing-ben, ahol szintén sokat hozzátett a hangulathoz saját hiúságunk legyezgetése. Mindent összevetve azt mondhatnám rá, hogy egy ékes példája egy olyan időszaknak, amikor még egyetlen jó alapötlet is elég volt a sikerhez. És ez akkor is így van, ha nem lett igazán nagy siker!

C:\Games\Homm2

Gyerekkoromban imádtam az aprólékos műgonddal megrajzolt társasjátékok játéktábla - térképét, a részletekben elveszve sok apró kis történet bontakozott ki a fejemben, egy-egy miniatűr helyszín olyan sok lehetőséget rejtett, annyira hangulatos volt, hogy rögtön életre kelt bennem. A Heroes Of Might And Magic II is egy ilyen virtuális - társasjáték volt első látásra - ráadásul jelezték az ismerősök, hogy többjátékos mód is van benne, minden adott volt tehát egy jó kis játékhoz.

A tanulás helyetti utáni képernyő

Ahogy kell, nemsokára sikerült megszerezni hozzá a cheat kódot is, így már könnyebben fel lehetett fedezni a játékot egyedül. Persze az már az elején nyilvánvaló volt számomra, hogy számomra maximum holmi felfedezős kalandozás lesz (kincskereséssel!!!), végigjátszani esélyem nem volt (szerencsére volt hozzá millió pálya is, és pályaszerkesztő!!!) - raádásul eléggé idegesített a sok varázslat, a végeláthatatlan lehetőségek, amelyeknek persze a profi játékosok nagyon örültek.

A grafika körülbelül gyönyörű

Például haverjaim is, akik egy időben nem is voltak hajlandóak mással játszani, mint ezzel: egyik haverom annyira beletekeredett a játékmenetbe, hogy egy frissítő szünetként megejtett erkélyes cigarettázás közben lemerevedve állt, majd döbbent arccal annyit szólt, hogy "basszus, én meg várom a következő kört, hogy szívhassak a cigiből". A játék tehát annyira berántotta őket, hogy még az üdítő esti sétálások alkalmával is erről beszélgettek - számomra ez már nem volt érdekes, mert mint említettem, a különböző artifact-ok egymásra hatását inkább matekozásnak éreztem, mint játéknak (úgyhogy leginkább csak hatalmas seregekkel kényszerítettem térdre a kisebb környező népeket, hogy mohón megkaparintsam az összes nyersanyag-lelőhelyet).

Na, ebből meg körülbelül semmit se értettem

És hogy a játék iránti csodálatomat még jobban kifejezzem: apámat is berántotta a játék, így a Commodore 64-es korszak után nem sokkal folytatódhatott az egymás elleni játékos korszak is. Persze általában röhögés volt leginkább, csúnya gyepálások a gép részéről, aljas bosszúk a gép ellen, és további röhögések. Csak ismételni tudom magam, amikor azt mondom, hogy teljesen mindegy, hogy egy számítógépes (ill. konzol-) játéknak milyen grafikája van, milyen irányítási hibái, milyen sutaságai - az számít, mennyire szórakoztató, és ha local multiplayer mód is van benne, akkor örök helye van a Halhatatlan Játékok Csarnokában - mint a HoMM2-nek, még úgy is, hogy a későbbi részek minket már nem érdekeltek, csak a haverokat.

C:\Games\WWF

A Wrestlemania nem is tudom honnan volt meg, de egy biztos, én nem mentem volna utána, mert a műfaj - eltekintve a '80-as évek végi általános, halk­hógenes pankráció­divattól - egyáltalán nem érdekelt. De valahonnan mégis megvolt, és ha már ott volt, miért ne?

A játékról igazából sokat nem lehet elmondani, talán csak annyit, hogy sok fórum szerint kiemelkedő a kategóriában, tehát a rengeteg pankráció között is valamiféle mérföldkőnek számít. Mi is szórakoz­tatónak találtuk, főleg Undertaker-t, akinél az akkori metalos hosszúhaj-viseletünk köszönt vissza, ezért könnyen tudtunk azonosulni vele - ráadásul háttérzenének olyan thrash metal klasszikusokat hallgattunk, mint a Sepultura - Beneath The Remains című albuma. Na most el lehet képzelni: repkednek a hosszú hajak, szól a metalzene, közben a játékban pedig kooperatíve püföljük (főleg) a bohócot és az egyéb rosszarcú gyökereket.

Egy verekedős játék, nagyon jó grafikával (egyébként arcade átirat, ha jól sejtem), jó irányíthatósággal (mindenképpen érdemes gamepad-ra váltani, a játék alapból jól kezeli, ami egyébként ritkaság­számba­menő esemény DOS alatt) - kétjátékos mód, mi kell még? Semmi, sőt, a zenéjét kapcsoljuk ki, és mehet be a THRASH METAL!

C:\Games\DOOM
C:\Games\DOOM2

Mivel mindenki tudja, mi az a Doom, ezért felesleges lenne erről írnom. Inkább arról mesélnék (meg talán már meséltem is), miként találkoztam én ezzel a játékkal.

Elsőként olvastam róla, hogy létezik, legalábbis néhány 576 KByte árulkodott már róla, de csak annyit tudtam, hogy jobb a grafikája, mint a Wolfenstein 3D-nek. Nyolcadikos osztálytársunk játszott is vele, elmesélte, hogy le lehet vágni a szörnyek fejét láncfűrésszel (ezt feldolgozni hagyok időt), és hogy ez még csak az alapfegyver. Aztán természetesen a klubban sikerült végre találkoznom személyesen - mégpedig a Doom 2-vel, amelynek létezése igazából - állítólag - felfogás kérdése, mert tulajdonképpen semmiben nem különbözik az első résztől, csak új pályák vannak benne és néhány új fegyver (valamint titkos pályák a Wolfenstein 3D-ből), ennek ellenére ezzel a címmel, folytatásként jelent meg.

Ez amúgy az Ultimate címkép, de ugyanaz

De ez minket nem érdekelt, a lényeg, hogy lehetett lőni benne, új dolog volt a láncfűrész, és a Wolf háromdé után ez azért inkább tűnt háromdének, változatos­abbnak, és félel­metes­ebbnek. Valahol megírtam, hogy az egyik kölcsön PC-mre is elhozták a haverok, fekete-fehér VGA monitoron is játszottuk, valamint saját PC-n is megvolt már - egy nyári szünet alkalmával végigjátszottam. Az egészből csak annyi maradt meg, hogy mellettem a tévén megy az Egy Úr az Űrből című sorozat sokadik ismétlése, én pedig pisztollyal lövöm a Cyberdemont, mert már csak ahhoz maradt töltényem - de azért végigviszem a játékot.

Jó, hát mindenki ismeri (de akkor is kell kép)

Sokkal nagyobb utóélete volt (van) nálam a Doom 2-nek viszont, hiszen a source-portoknak köszönhetően (GZDoom és társai) egy modernizált engine-be lehet betölteni őket és a már bevált WASD + egér irányítással játszhatók (aki esetleg nem tudná, akkoriban a nyilakat használtuk, az ALT gombbal lehetett oldalazni, a SPACE-val ajtót nyitni, és a CTRL-al lőni...).

Idösanyám, berágott a bika!

Tehát egy jól játszható, szerkeszthető játék lett belőle, bár a 2000-es évek elején én már próbálkoztam különféle .wad módosításokat futtatni vele (igen, a Quake engem egyáltalán nem hozott lázba), néhány lelkes rajongó szerencsére már akkor is az editálhatóság útjait kereste, így ha az alapjáték nem is annyira, de a módosított változatok sokkal jobban szórakoztattak.

Minden pixele ikonikus

Vitathatatlanul helye van a PC-DOS játékok között, de azért vastagon hozzátenném, hogy számomra sosem érte el azt a rajongási szintet, amit a Wolf 3D ki tudott váltani, még áteditálva sem nagyon. Mindig is tudtam, hogy annak idején, 1995 nyarán azért játszottunk unokatesómmal a Wolfenstein 3D-vel az ő gépén, mert a Doom nem futott 2 MB RAM-on (de jobb is így), és akármennyire fanatikus rajongótáborra tett szert akkortájt, engem mégsem tudott teljesen meggyőzni - ennek ellenére még így is a szuper DOS játékok közé tartozik!

C:\Games\DUNE2

Szinte biztos vagyok benne, hogy ezeket már leírtam, de mivel ez egy felsorolás, ide is be kell tennem a játékhoz kapcsolódó történeteket.

Először is, szerencsésnek mondhatom magam, mert PONT azt az 576 KByte-ot vettem meg a zsebpénzemből, amelyben két oldalon keresztül, screenshotokkal tárgyalták a játékot. Persze egy stratégiai játék ismertetésére az 'elbeszélés' műfaja nem a legjobb választás, de legalább a képek alapján látni lehetett, hogy ez egy izgalmas játék, amelynek ráadásul ismerem is a háttértörténetét, hiszen az nem más, mint az epikus sci-fi, a Dune című gigakolosszális alkotás.

ABBA: Super Trooper

Unokatesóm a filmet igen, de a stratégiai játékokat nem szerette, ezért nem is törekedett arra, hogy megszerezze ezt a játékot - így annak az esélye, hogy láthassam, lecsökkent a nullára. Aztán hogy hogy nem, a középiskola első osztályában máris volt egy új osztálytárs, akinek volt PC-je, sajnos fekete-fehér SVGA monitorral (erősen vattafakk kategória), és a játék 286-as gépen is futott, ezért ő viszont játszott vele. Így láthattam én is ezt a kissé még kiforratlan, de szép és izgalmas játékot - ráadásul ez volt a műfaj első képviselője a későbbi (előző cikkben tárgyalt) Warcraft-ok által beindított real time stragegy mániának. Így aztán mikor PC-m lett, hamar megszereztem én is, hogy aztán óriási csatákat játszhassak vele.

Lakótelepi idill

Sejtésem szerint ekkor még nem találkoztam személyesen a Warcraft-tal, tehát összehasonlítási alapom sem volt, milyennek kell lennie egy ilyen játéknak. A klubba járó pajtik már nagyon képben voltak, ami nekem kicsit fura volt, hogy egy alapvetően stratégiai játékban miért vannak pályák, mintha ez valami platform játék lenne, és végig kéne menni rajtuk. Furcsálltam, hogy miért nincs egy olyan játékmód, amiben bármilyen egységet le lehet gyártani, és aztán megrohamozni az ellenfél hatalmas bázisát. Az ilyen irányú igényeim tényleg csak a Warcraft-ban kezdhettek kielégülni, ennek ellenére jókat játszottam a Dune 2-vel is. Főleg, hogy némi szemfüles turkálás után sikerült megtalálnom azt a (TXT!!!) fájlt, amelyben többek között a küldetésekben legyártható maximális egységek száma is szerepelt. Namost ezen értékek átírása után már egészen más volt a leányzó fekvése.

Athos, Ordos, Arrakis, és Harkanyan (bocs)

Fura lenne, ha így, körülbelül 28 évnyi távlatból mesélnék a játékról, de annyit elmondanék a kiváncsi ifjúságnak (ha olvasnak), hogy ennek ebben a formában már ne álljanak neki, mert az irányítás már egyáltalán nem tűnik játékosbarátnak, a játékmenet pedig nagyon lassú - hiába, pár évvel későbbi játékoknál már komolyabb finomhangoláson esett át a műfaj, de ezek mind nem vonnak le semmit értékéből: rövidke keresgélés után jófajta rajongói remekekre (rimékekre) akadhatunk, szinte akármilyen operációs rendszerre (annak idején Linux próbálgatás korszakomban óriásit nyomott a latban, hogy csak arra létezett az OpenDune...).

C:\Games\CANNON

A Cannon Fodder egy érdekes kísérlete a '90-es éveknek, nagyon ügyességi, nagyon akció, kicsit stratégiai, és rohadt nehéz egyszerre, ugyanakkor nagyon szórakoztató is!

Itt még minden békés

Nem csoda, hogy az újságbeli képet után nagy élmény volt az Amiga verzióval játszani a klubban, ahol szétröhögtük magunkat a nagyon hülyén haldokló katonákon. Az persze már akkor is feltűnt, hogy a szórakoztatás mellett gyilkos kihívást is jelent a program, de minden téren: az irányítás megszokása, a küldetések nehézsége, és persze az, hogy a csapattagjaink elhunyásával lényegében az egyre nehezebb pályákat a nulláról kezdhetjük - ezek pedig hamar elveszik egy fiatal játékos kedvét.

Vacation in a foreign land

De nem a mienkét: nem törődtünk a játék főmenüjében lévő domboldalon szaporodó sírkövekkel, hanem újra és újra belevetettük magunkat a pixelháborúba. A végéig persze nem jutottunk el, de azért volt egy crackelt verziónk, amiben például ENTER hatására átugorhattunk pályákat.

Télen és nyárban, a hóban és sárban, hős maci bátran, ja nem

A játék grafikailag nagyon igényes, igazi pixel-art, a járművek, a tereptárgyak rajzolata a kevés pixel ellenére is jól kivehető - bár azért néha egy-két ellenséges katona sajnos későn válik észrevehetővé, ezt tudjuk be a "terepszínű" ruha segítségének... A poénok, a küldetések szövege, a hangeffektek mind nagyon el vannak találva, az ember elfeledkezik róla, hogy végső soron ez egy háborús játék, annyira vicces tud lenni néha. A későbbi epizódok tulajdonképpen itt is 'küldetéslemezek', így azokról külön nem írok - de akármelyiket választjuk, és megszokjuk a néha "beakadós" katonák mozgatását, remekül fogunk szórakozni.