Pac-Man Collection

(Gameboy Advance játékismertető)

Nincs új a nap alatt, mondta a Nagymama és a fülébe szórta a kakaóport - de ha belegondolunk, tényleg nincs: a pákmány is már gémeremlékezet óta jelen van, tulajdonképpen a nem-játékos emberek ővéle azonosítják a videójáték fogalmát. Ennél nagyobb átok elismerés nem is kell, esetleg egy Gameboy Advance kártya, ami ráadásul egy kollekció, mégpedig egy igen jól sikerült gyűjtemény, lássuk, lássuk.

Az 'Arrangement' változat főcíme

A kártyán mindjárt négy Pac-Man játékvariáció is helyet kapott. A klasszikus változatot gondolom, nem kell bemutatnom, szerintem nincs ember, aki ne ismerné - de azért tartozom annyival eme remek, legendás játéknak, hogy írok róla egy rövidke ismertetőt.

A valaha legszínesebb változat

A Pac-Man című klasszikusban egy sajt alakú lénnyel kell egy labirintusban szaladgálnunk, az összes ott heverő pont megkajálási szándékával. Ehhez a művelethez azonban van egy két szava a labirintus közepén lévő fészekből előbújó szellemeknek is, ők minket szeretnének jól elkapni (aztán ki tudja, mit csinálni velünk). Az elszaladáson kívűl ellenük csak egyfajta módon védekezhetünk: a labirintusok sarkában elhelyezett nagy alakú pötty (eredeti nevén power pellet) megétkezése után a kékre változott szellemek is fogyaszthatóvá válnak, akik eztán egy szál szemgolyópárra csupaszodva visszasietnek a fészkükbe, s aztán újra erőre kapnak. A játék közben felvehetünk még többféle, egyébként egy fix ponton felvillanó gyümölcsöket is, amelyekért bónuszpontokat kapunk. Ha valaki azt hinné, hogy a négy szellem csak úgy rendszertelenül, összevissza kerget minket, akkor talán meglepetésként szolgálhat a tény, hogy már annak idején viselkedést, személyiséget programoztak a négy ellenfélbe - így bőven jut lehetőség taktikázásra is.

Az 'Arrangement' hi-tech pályája

A Gameboy Advance változatban a plussz mindössze annyi, hogy választhatunk scrollozódó és teljes képernyőjű játékmód között. Ez ugye a GBA kijelzője miatt volt szükséges, de azt hiszem, mindkettő kiválóan játszható, a játék pedig (szerintem) 100%-osan játéktermi konverzió (a NES CLASSIC sorozatban ugye a NES változat emulációja fut, tehát ezzel nem azonos!).

Pac-Man respawn

A második játék a felturbózott változat, az Arrangement verzió, ez pedig egy 1996-os játéktermi konverzió, persze itt csak scrollozódó módban van lehetőség játszani, ha látni akarjuk, merre császkálnak a szellembanda tagjai, akkor le kell nyomnunk az L gombot (arcade verzióban látni lehetett a teljes pályát, ugye). Ettől függetlenül teljesen arcade konverzió, jól játszható, az irányítás 100%-osan tökéletes, rá lehet feküdni az iránykeresztre, és apró mozdulatokkal korrigálni. Ha nem lenne elég az alapváltozat, a sok extra még izgalmasabbá teszi a mókát: az egyik új szellem, a kék szemüveges, bármikor megehető, gyakorlatilag egy élő power pellett-nek felel meg - azaz utána a többi szellem is kéken fogyaszthatóvá válik (egy időre).

Hát hogy hogy nem, Tetris

Vannak még mindenféle megjelenő cuccok (tabletták), sebezhetetlenség, sebesség, télapó-bot, valamint rásétálhatunk a nyilakra, amik kilőnek minket abba az irányba, amely felé mutatnak (dash-olás), és jól pofánverhetjük a szellemeket - egy kicsit tántorognak is utána. A kék szemüveges szellem néha perverz módon fúzionál valamelyik szellemmel, ebből a furcsa párosodásból pedig valami erősebb és rémisztőbb ellenfél születik, ami aztán nem hagy minket békén. A teleportok, a pályák témái (sci-fi, bokor labirintus, szellemek űrhajója) mind csak hozzáadnak ehhez a natúr is élvezetes, jó kis játékhoz. Ja és főellenség is van!

Foltos képernyővel is jól néz ki

A harmadik játék a Pac-Mania címet viselő változat már C64-en sem tetszett, ez egy axonometrikus nézetű, számomra elég sötét hangulatú mixedvény. Lényegileg ugyanaz, mint az első verzió, csak itt ugrani is tudunk, de ezt most nem tudom, hogy jó-e vagy, nem-e - mindenesetre talán ez a változat a legsemmilyenebb a többihez képest. Nem mondom, hogy nem lehet vele izgalmasakat játszani, sőt, netes barangolások során kiderült, mint mindennek, ennek is van egy nagy rajongótábora, természetesen. Az biztos, hogyha annak idején alkalmam nyílik a játéktermi változattal való találkozásra, egészen más emlékeket ápolnék vele kapcsolatban, de sajnos a tisztességesen elkészített C64-es verzió nem tudott meggyőzni arról, hogy ez egy jó változat lenne.

Maszatos

A negyedik játék viszont egy Tetris variáns, ami a Pac-Attack címet kapta. Tetrisből annyi verzió van már, hogy lassan kezd cikivé válni, ha megemlítem valahol - de ez jó, legalábbis egy ideig elég jó móka. Az alapötlet annyi újdonsággal van megtöltve, hogy az alakzatok néha tartalmaznak szellemeket is, meg Pac-Man-t is, aki egy irányba elindulva megeszi az útjába eső szellemeket, amelyeket előzőleg ledobáltunk az alakzatokkal - persze figyelve a gravitáció szabályaira. Hát ez így most nem tűnhet nagy durranásnak, de jól el lehet vele venni, főleg, hogy belepakoltak egy Puzzle módot, amiben külön, előre beépített pályákat kell teljesíteni. Ez a változat egyébként megjelent SNES-re is még 1993-ban, de azért önmagában nem egy nagy szám - igaz, akkortájt nem hemzsegtek annyira az ilyen Tetris klónok, kutyvalékok, mint a későbbiekben.

A kép minősége nem a legjobb, de a játékmód se

A játékválogatásokkal ugyanaz a helyzet, mint némelyik női csoportosulással: néha jobban mutatnak együtt, mint külön-külön, egyesével! A négy játék egyidejű jelenléte viszont értékessé teszi a kártyát - mondhatnám, hogy volt miből gazdálkodni, hiszen az egyik legrégebben működő videójáték brandról van szó, és érthető, hogy annak idején a készítők is akartak hasítani egy szeletet a Gameboy Advance tortából. Persze akad külön Pac-man flipper is, meg platformer is (ezekről esetleg máskor), de mindenképpen meg kell jegyezni, hogy az eredeti, jól kitalált klasszikus végül méltó módon került át egy komoly, hordozható konzolra, hiszen az előző kísérletek nem sikerültek valami fényesen. A Gameboy Advance változat üzembiztos, és a mai napig elit helyet foglal el a gépre megjelent játékok között. (Hogy ne túl jó szájízzel fejezzük be a cikket, azért halkan megjegyezném, hogy igazán rányomhattak volna egy high-score mentést is játékonként a kártyára...)

Azért 5 percig jó móka a "Pactris"

A végére pedig egy észrevétel. Játéktörténelmi tény, hogy a Pac-Man volt az első játék, amelyben ún. átvezető rövidfilmek kaptak helyet azzal a céllal, hogy a hangulat növelése mellett egyúttal bemutassák azt is, a játékban milyen lehetőségek vannak (például a szellemek is megehetők). Véleményem szerint - ezen definíciók elfogadása mellett - ezek a jelenetek azért kerültek bele a játékba, hogy ilyenkor legyen lehetőség újabb pohár sör kitöltésére, illetve az abból történő fogyasztásra. Köszönöm a figyelmet, jó pontvadászatot!