Mario Kart
Super Circuit

(Gameboy Advance játékismertető)

Most alighanem a Gameboy Advance történetének legjobb játékáról lesz szó. Azért írom, hogy alighanem, mert különböző műfajú játékokat egy zsákba tömöríteni eléggé otromba dolog, viszont ha mégis csinálnánk ilyen disznóságot, akkor szerintem a Mario Kart Super Circuit csillogna a kupac legtetején (közvetlenül a Game & Watch Gallery 4 mellett).

Az is nagy siker volt 1992-ben, amikor Super Nintendo-ra megjelent a játék ősváltozata, a Mario (és társai) témájú gokartverseny, Super Mario Kart. Azóta minden Nintendo konzolt lényegében vele (illetve új változatával) adnak el, a szokásos Mario ugrálós és a Zelda RPG aktualizálása után ez a következő, ami megjelenik egy új géptípussal. Tulajdonképpen ez indította el a gokart-dömpinget, amely miatt ma már csuklóig ér a gokartos játékhalom, szinte minden rajzfilm- és játékszereplőnek van már külön gokartjátéka. A Mario Kart Super Circuit viszont még azon a határon van, hogy pont jó, ezen felül már nem lehet csinálni újat és többet adni a műfajhoz, maximum hardverre éhesebbet, villogósabbat, hangosabbat. (Azért jegyezzük meg, hogy a Nintendo DS verzió se sikerült rosszul, csak már egészen más lett.)

Egyetlen hátránya van a SNES verzióhoz képest, ez pedig multiplayer mód: itt is van, csak külön gép kell hozzá, így viszont nem csak ketten, hanem akár négyen is nyomhatjuk, ha mindenkinek megvan a játék és valakinek maradt az ősidőkből egy 4-es link-kábele (még azért be lehet szerezni). És hát el is mondtam az összes hibát: a játékban gémerszemmel semmi problémát nem találni, tökéletes játékélményt nyújtott már az első perctől, bőven megéri az árát.

Most jön a szokásos "aki nem ismerné a játékot" című sorozatom új része, tehát ha valaki nem találkozott volna még ezzel (amire tényleg elég kevés esélyt látok), akkor egy rövid ismertetővel gazdagítom sötét, zárt pincében töltött eddigi életét. A játék annyiban különbözik egy sima, natúr gokartversenytől, hogy a pálya televan mindenféle felvehető extrával, amelyekből kétféle létezik: saját autónk ideiglenes feltunningolása valamilyen extra képességgel (és ezzel előny szerzése), vagy pedig a többi versenyző hátrányba hozására szolgáló fegyver.

Mindjárt kaptok piros teknőst
valagatokba

Ezek természetesen beleillenek a Mario világának tematikájába, azaz itt is a teknősöket lőhetünk ki ("hőkövetős" változata is van, a piros), vagy felvehetünk szupercsillagot, amelynek segítségével mindenkit szétcsaphatunk, de akár gombát is begyűjthetünk, amely másodpercekre felpörgeti a gépet, ezzel pedig jól elhúzhatunk a mezőny mellett - vagy éppen jól beletoccsanhatunk valamelyik vízbe / falba / tereptárgyba. A teknősöket magunk mögé is lőhetjük (vagy a banánt is dobhatjuk előre, hátra), így a nyomunkban járó ellenfeleket is lehet közvetlenül támadni, persze az extrák végülis elsülhetnek rossz irányban is (például a saját banánunkon csúszunk el), ideillik egy kiváló statisztikai ábra, amit nemrég találtam:

A játék a Mario világ karaktereit szerepelteti (minden fontos, akkori szereplő választható), a sofőrképességek általában eltérőek: könnyűek és gyorsak, avagy nehezek és lassúak, esetleg ezek keveréke is lehet. Értelemszerűen egy erősebb Bowser, vagy Donkey Kong könnyebben tör utat magának, ugyanakkor Toad nagyon gyors, de hamar kiüthetik a nyeregből. A játék változatos kupaversenyeket kínál, ezekben egyenként 4 pálya van, amelyekben sorrendben fogunk haladni - 3-5 körös futamokkal, a versenyek pedig pontozásosak.

A legtöbb pontot a legjobb helyezésért kapjuk, ez ugye nem meglepő, a kupa utolsó futama után pedig az összesített táblán derül ki, hogy dobogósok leszünk-e. Egyébként ha a versenyek során nem végzünk az első 4 hely valamelyikén, elveszik egy próbálkozási lehetőség (amelyből kezdéskor három van), és kezdhetjük előlről az adott futamot. Létezik Quick Run opció is, ahol egy adott pályán tolhatjuk, versenyfeltételekkel, ellenfelekkel, felvehető extrákkal, ebben az esetben az érmék is a pályán vannak - de persze a Time Trial játékmód is bekerült, ahol csak az idővel kell megküzdenünk. Itt lehetőség nyílik a pályák begyakorlására, amire szükség is lesz a nagy versenyeknél (de itt nincsenek sem érmék, sem felvehető extrák), a kártyán viszont helyett kapott a GHOST DATA segédlet is: a program el tudja menteni és visszajátszani a legjobb futamainkat, ha esetleg a haver előtt akarnánk villogni - de éppen persze akkor nem sikerül a pálya, amikor élőben látja.

És akkor itt említeném: a kupákat különböző minősítéssel nyerhetjük meg, azaz lehet ★★★, ★★, ★, A, B, C, D, E osztályzattal nyerni. Sok mindentől függ, milyet kapunk, például hogy összeszedtük-e az összes érmét a pályán (3 kör alatt...), és persze ezek mind megmaradnak a verseny végén, azaz szinte nem ütköztünk senkivel, és persze feltétel, hogy minden esetben megnyerjük az adott futamot, lehetőleg a legjobb köridővel... Szóval a feltételek nagyon durvák, nem egy brutális, izzasztó kupagyőzelem után dőltem hátra (a csillagos minősítés biztos tudatával), mikor a dobogós képen megjelent egy E betű... Ezt nem lehet a hibák közé írni, de eléggé kifürkészhetetlen a játék ezen algoritmusa - emiatt pedig elég sok kudarcélmény érheti a játékost (ha ez valakit megnyugtat: több helyen is kutatják netszerte, mi a büdös franccal lehet csillagosra nyerni magunkat).

A főmenü, összekötött gépek esetén

A játékmódok is tulajdonképpen megegyeznek, bár itt már három motortérfogat is választható, ezek a nehézségi szinteknek felelnek meg. Az extrák terén is bővüléssel találkozunk, akár három teknőst, vagy gyorsító gombát is kinyerhetünk a kérdőjelekből - mondjuk én nem találkoztam a madártollal, amelynek segítségével kurva nagyot lehet ugrani, és a pályát levágva így nagy előnyökre szert tenni.

A játék grafikájával sem lehet gondunk, ugyanis demonstratíve jól használja a hardvert, 3D-ben mozgatva a pályát, akadásmentesen, ötletesen. Stílusában körülbelül a Nintendo 64-re megjelent Mario Kart 64-re hasonlít, bár sikeresen átméretezték a Gameboy Advance kijelzőjére, és a hivalkodóan (és kezdetlegesen) háromdéskedni akarást kihasították belőle - legalábbis nekem az a verzió nagyon nem tetszett, hiszen abszurd módon realisztikussá akarták tenni, ha már a gép tuggyaja háromdét (hiba volt). A Mario Kart Super Circuit viszont szerkezetileg szinte teljesen megegyezik a SNES verzióval, annak akcióérzékenysége már az első alkalommal feltűnt, teljesen ugyanazt a játékélményt hozta (pedig kettővel kevesebb gomb kell az irányításhoz, ami itt is olvasható).

A játék (és a többi változat) többjátékos módja sem merül ki a szokásos, többen is játszható versenyekben. Ezt is tartalmazza, mint ahogy írtam, akár négyen is játszhatunk, elosztókábel segítségével - bár nem volt részem ilyenben, de óriási marhulásnak tűnik így is. Még nagyobb móka viszont a lufis deathmatch, amelyet viszont volt szerencsém átélni két játékos módban (persze SNES emulátorban), itt ugyanis az a lényeg, hogy egymás lufijait lőjük ki piros, illetve zöld teknős segítségével, speciális deathmatch pályákon!

A helyzet az, hogy a Mario Kart egy nagyon híres játék, így tényleg nem érdemes róla általánosságokat írni, aki szereti az ilyen gokart játékokat, biztosan ismeri már. Amit talán viszont el lehet mondani, azok a saját élmények! Az igazság az, hogy valamiért 1992 környékén én nem találkoztam semmilyen Mario Kart-tal, pedig nagy siker volt - és ezt annak tudom be, hogy bármennyire is hajtottam az infókat, nem sikerült mindenről értesülnöm. Így a '90-es években szinte azt sem tudtam, hogy létezik (talán az N64 verzió ismertetőjéről olvastam az 576 KByte hasábjain). Az ezredforduló környékén, mikor már volt lehetőség emulátorban kipróbálni játékokat, ráakadtam az interneten, és aztán sűrű kipróbálás alatt tartottam: volt, hogy naponta elővettem, zenét hallgattam közben, és róttam a köröket kedvenc pályámon. Immár 20 éve volt ez, és azóta nagyon kedvelem - bár annyira nem vagyok jó benne, mint szeretném.

Amikor Gameboy Advance-ot megvettem, a legelső kártya, amit sikeresen megszereztem hozzá, a Mario Kart Super Circuit volt. Tudtam, hogyha esetleg más játékom nem is lesz a géphez, ez az egy is nagyon szép órákat fog okozni - így is lett, és a legjobban én lepődtem meg, amikor az 5 kupa megnyerése után szabadon választhatóvá vált a régi, SNES verzióban meglévő összes, eredeti kupaverseny, vele együtt egyenként az összes pálya! Így tehát végigmehettem a már jól ismert, 18 év alatt többször megnyert pályákon újra, csak mostmár a lakás bármely pontján, kezemben a Hordozató Gépek Királyával. Egy ismerőstől azt a véleményt hallottam, hogy ez a játék elég gyerekes, ez gyerekeknek való, nyilván a Mario téma és a grafika rajzfilmszerűsége miatt - mert ugye manapság a terabájtos külső vinyón kiadott, kvantumprocesszoron futó, külön porfelhő antialiasing számoló videókártyás autós játékokat érdemes csak említeni - közben pedig elfelejtődik, hogy ez egy JÁTÉK, amely minden szempontból maximális JÁTÉKÉLMÉNYT nyújt (még olyanokat is sikerült rávennem multiplayer játékra vele, akik nem szerették a konzoljátékokat).

A végére már csak annyit, hogy mind tartalmilag, mind grafikailag és játszhatóság szempontjából is egy kimagaslóan minőségi játékot tisztelhetünk benne, amelyet a Nintendo nagyon jól megszerkesztett. Az tehát biztos, hogy a géptípus legjobb játékai között van a helye (körülbelül 1500 játék jelent meg a gépre...), ha valakinek tetszett a SNES verzió, de nem bírja a modern vektorgrafikás torzulatokat (vagy ezeket a Wii-s villogós vígasságokat), akkor ajánlom, hogy forduljon ehhez a remek játékhoz, amely ugyan már nem 8-bites, de még nem szégyentelenül XXI. századi, és bizonyítéka annak, hogy a Nintendo valaha tényleg méltán volt a világ egyik legjobb játékgyártója.