Képzeljük el, hogy este van és áramszünet. Nem működik a sütő, a hűtő, nem égnek a lámpák, sem a lakásban, sem az utcán, de ami még nagyobb baj, hogy nem működik a PC, az Xbox, a Playstation, a Switch. A manapság kapható kézikonzolok és mobilok is csak addig bírják, ameddig az akksijuk, ha elfelejtetted feltölteni őket, akkor le is kell mondanod róluk. (Igaz, innen a Gameboy Micro is kiesik, hiszen akkumulátora van.)

A mobiltelefonok töltöttségének megőrzése életmentő lehet, mert manapság a segélykérés ezen a csatornán lehetséges a leggyorsabban - játékra és netezésre nem pazarolhatjuk hát a drága akksi-százalékokat. Sötét van, elemlámpa adja csak a világítást (vagy gyertya, bár az elég veszélyes is lehet ilyenkor), csak azok a használati tárgyak működnek, amelyek elemről kapják az áramot. És akkor előkerül a Gameboy, amelyre a kis hernyólámpát szerelve az egész szobát bevilágíthatjuk - nem mellesleg játszhatunk vele több órán keresztül is, és ha van még otthon elem, akkor akár napokig is - átvészelve így az áramszünetet: a Gameboy messze a legmegbízhatóbb szórakoztatóeszköz 1989 óta - remélem ezzel az élethelyzettel sikerült bemutatnom, mennyire fontos szerepe lehet ma is, 2021-ben - vagy akár későbbi évtizedek során is.

Éppen ezért, előre gondolkodva érdemes ismernünk a megannyi játékot, amely erre a kisgépre megjelent - esetünkben ezalatt az összes Gameboy gépet értem, tehát Classic, Pocker, Color, Advance - mert bármikor kerülhetünk abba a helyzetbe, hogy egy elemes áramforrásról működő kézikonzollal kell játszanunk! A honlapon már írtam több, nagysikerű játékról, kedvencemről, ugyanakkor jó nagy számban akadnak olyanok, amelyekről sokat nem lehet (és nem is kell) írni, így ezeket - hasonlóan a többi platformhoz - egy válogatás alá ömlesztve ismertetem. És most kattintsuk át a kapcsolót ON-ra, kezdjük!

TETRIS

Na jó, a Tetris is olyan, amit nem kell bemutatni senkinek, így ez nem is lehet célom ebben a válogatásban. Az viszont igen, hogy saját élményeimet megosszam róla, meg például azt, hogy a Gameboy nevével mennyire összeforrt ez a kis játék, igaz, a gép ára miatt nálunk a sima "tetrisz" kvarcjáték terjedt el inkább - én is ezen tetriszeztem először.

A világ legelső Gameboy címképernyője

Ebben nem, de abban viszont különböztem az átlagjátékostól (mellesleg, valószínűleg ez az egyetlen videójáték, amivel minden korosztály játszott akkoriban) hogy tudtam, a kvarcjátékos verzió tulajdonképpen egy olcsóbb változata az eredeti Gameboy Tetris című kazettájának, hiszen azt újságokban, német tévéreklámban, valamint 1x egy fővárosi kirakatban is láthattam - és európában mellesleg a gép mellé adtak, mint "alapjátékot" (mint megtudtam később, Japánban például nem adtak a gép mellé játékot, biztos nagy élmény lehetett ki-be kapcsolgatni a natúr gépet).

Önmagáért beszélő kép

Fontos észrevétel, hogy a Gameboy-nak már a kezdeti első típustól két, azaz 2 gombja volt, amelyeket A és B jelzéssel láttak el - ez pedig a Tetris esetében két különböző irányban történő alakzat-forgatásra ad lehetőséget. És itt a lényeg: innentől kezdve olyan eszközön, ahol csak 1 irányban van lehetőség forgatni, a Tetris játszhatatlan. Nyilván, a kvarcjáték is csak az (addig ismeretlen) élmény miatt volt jó, és úgy éreztük, játszható - ráadásul akkor már létezett néhány sufniport Commodore 16-ra, vagy akár Commodore 64-re is, tehát nem volt ismeretlen számunkra ez a dolog. Ugyanakkor hiába volt a C16-os verzió billentyűzettel is irányítható, a portolónak mégsem jutott eszébe a kétirányú forgatás áthozatala - legalábbis én ilyen változattal nem találkoztam. Ugyanez jellemző a C64-es verziókra is, ahol a leggyakoribb a joystickal történő irányítás favorizálása - éppen ezért, mivel ott csak 1 tűzgomb áll rendelkezésre, nem autentikus a játékmenet. Ezt a fontos tényt mindenképp el szerettem volna mondani, mielőtt még valaki azt hinné, hogy tud tetriszezni...

És ez is

Még a '90-es évek elején történhetett valamikor, amikor egy osztálytárs gépét a kezembe vehettem és az egyik első játék, amely bele lett helyezve, természetesen a Tetris volt. Nem mintha akkoriban annyira izgalmas lett volna, inkább csak az íze kedvéért - hiszen egy Alien, vagy Garfield sokkal nagyobb mutatvány volt a hordozható kisgépen - egyébként a játék remekül nézett ki a 4 szürkeárnyalattal és a zöld LCD színével, jó zenéjével, és hangeffektjeivel - a játékélmény összehasonlíthatatlan volt a kvarcjátékos utánzattal. Persze ez a változat még nem bővelkedett a különféle játékvariációkban, de volt választható zene is, és meg volt pakolva animációkkal, űrhajókilövés és annak változataival - ezek lényegében a pontszám alapján kiadott "megnyerés" animációk. Ha lett volna benne pontszám-mentés, valószínűleg sosem unja meg senki, de még így is általában az örök Top 10-es listák résztvevője, ami azért több ezer játék mellett nem kis teljesítmény. A Color (és ugye az Advance) gép pedig a szokásos palettaszínezéssel még látványosabbá teszi ezt a legminimalistábban kimaxolt hordozható játékot - ha pedig valaki olyan szerencsés, hogy rendelkezik a Super Gameboy adapterrel és SNES géppel, akkor a tévéképernyőn, a beépített színezési lehetőségekkel élheti át a játék nyújtotta pörgős logikai extázist (és ebben még meg is veri a mindjárt ismertetésre kerülő változatát, hiszen a Color kártyák nem mennek Super Gameboy-al...).

Amikor a bevezetőben azt mondtam, hogy ezekről a játékokról túl sokat nem lehet - vagy nem kell írni, azt kifelejtettem, hogy viszont van, amiről egyenesen képtelenség is. A kis képernyőn bőven elfér a téglafalú verem, a pontszámok, a mintás alakzatok tánca - ennek a hangulatát pedig nem lehet írásban átadni, ez az első Gameboy játék, és mint ilyen, tökéletesen méltó is ehhez a szerephez.

TETRIS DX

A kis kézikonzol fejlődése nem állt meg, szerencsére nem a zsákutca, hanem a tökéletesedés felé vette útját (például 4 elem helyett 2 elem kellett innentől). Ennek egyik állomása a "színes" Gameboy lett 1998-ban, amely képességei alapján gyakorlatilag egy hordozható NES gépet adott a játékos kezébe. A Tetris DX gyakorilatilag itt is az első játék volt ehhez a géphez (másik két játékkal együtt) ráadásul fekete burkolattal jelent meg, amely azt hivatott jelezni, hogy bár a klasszikus Gameboy-on nem fut, de nagyított képernyőjű Pocket változaton igen!

Gameboy Pocket-ben csak a játékmódokban deluxe

Túlzás nélkül állítom, hogy aki a klasszikus Tetris műfaj rajongója, az ne is menjen tovább, ugyanis itt van számára a Tökéletes Játék. Itt már 4 játékmódra is lehetőség van, a MARATHON, az ULTRA, a 40LINES és a VS.COM mód, de mindezek előtt saját account-ot kell létrehoznunk, ugyanis a program végre elmenti az összes eredményünket, statisztikát vezet, és ha kölcsönadjuk a gépet (dehogy!), akár más is csinálhat magának saját fiókot, hogy ne rondítson bele a mi eredményeinkbe.

A grayscale pixelgyönyör

A játszhatóság nem meglepő módon teljesen ugyanaz, mint az elődje esetében, bár való igaz, ahhoz nem is kellett hozzányúlni, ez tehát "mindössze" egy Deluxe verzió, így csak játékmódokban és grafikai téren kapott újítást. Pontosabban: színeket. Mégpedig a Color palettájának legszebb színeit kapta.

Egy Tökéletes Játék képei

A fejlesztők nagyon jól ügyeskedtek a palettával, például 100.000 pontonként új színű háttér előtt játszhatunk. Tudom, talán ma már megmosolyogtató lehet egy szimpla egyszínű háttér, de mind a lila, a sárga, a kék, vagy főleg a fekete remekül játszik össze a lehulló alakzatok színével - egy 8-bites gép esetében általában ez nem szokott annyira egyértelműen sikerülni, de itt viszont tökéletes, még úgy is, hogy nincs háttérvilágítás.

És még a PAUSE képernyő is szép

KIRBY'S BLOCK BALL

Ez már a második spin-off játék, amely a méltán híres Kirby főszereplésével Gameboy-ra. Kicsit furán is érzem magam, ugyanis bármennyire is híresen nagy klasszikusok a kis rózsaszín gömbőc platform kalandjai, engem untattak - ugyanakkor a spin-off játékok meg mondhatom, hogy a kedvenceim közé tartoznak, például a Kirby Pinball Land szerintem az egyik legjobb 8-bites flipper.

Vagány

A Kirby's Block Ball pedig szintén egy remekül sikerült játék, amely egy szimpla falbontó, arkanoid-klón lenne, ha ezt a jó alapötletet nem ültették volna át ebbe a tartalmas gömbőc-világba. Ráadásul igen ötletesen tették, végülis a játék ugyanúgy működik, mint a már említett testvére: itt is egy történetet játszhatunk végig, főellenséggel, ugyanakkor bármennyiszer visszatérhetünk pályákra versenyszerűen, highscore megdöntése céljából.

Ütős játékmenet

Természetesen minden falbontós játékból ismert bónusz megtalálható itt is, igaz nem lehulló formában, hanem inkább mint valamilyen sütemény és édesség "szétpukkasztása" után kapjuk meg ezeket, például a ragadósságot, vagy a téglatörlő szuperfegyvert - de ezek mellé még egy nagyon fontos és használandó fegyvert is kapunk alapból, ez pedig a kezdeti minilabda egy ütés erejéig történő Kirby-vé alakítása. Az ilyen módon megnövekedett golyóval nagyobbat tudunk ütni a téglákon, sőt, némelyiket csak így bonthatjuk le, de az ellenfelekre gyakorolt negatív hatása sem mellékes.

A bónuszjátékok

Négy bónuszjátékba is eljuthatunk, ezek közül ráadásul választani is lehet, mert a pályákon csak a csillagot kell megszereznünk. Az egyikben azonos kártyákat kell beállítanunk, a másodikban felhőket tologatni, mintha potméterek lennének, a harmadikban el kell kapni további csillagokat az ütőkkel (a bombákat elkerülni), a negyedik pedig valószínűleg az egyetlen léghoki-feldolgozás Gameboy gépekre.

Mivel a játék már a '90-es évek derekán jelent meg, nem mondanám, hogy nagyon megszorongatja a többi, akkoriban megjelent Gameboy Classic gépen futó játékot - addigra azért már nagyon ismerték a hardver képességeit - és bár az ötlet sem korszakalkotó, mégis a jobban sikerült Kirby játékok között foglal helyet.

ALFRED CHICKEN

A platform műfaj királyának szinte kezdetektől tartó uralkodását jóformán azóta sem sikerült megtörni más játékok főszereplőinek sem - pedig azért mindenkinek biztosan eszébe jut egy olyan szereplő, aki nem Mario. Az esélytelenek nyugalmával ugrott be a köztudatba Alfred Chicken is, jónéhány platformon tiszteletét is tette egyedi stílusában: ő az, aki csőrével csapja agyon az ellenfeleket, és képes egy kicsit tovább maradni a levegőben szárnyai segítségével.

Alfréd a kacsa, ja nem, csirke(?)

Lassan ereszkedni is tud a levegőben - sőt, lőni tud, mint minden kakas, ha találunk megfelelő, kilőheti korongokat számára. Az ellenséges élőlények inkább viccesek, mint rémisztőek, így a játék egy korhatár nélküli ügyességpróba is lehetne, de a nehézségi szint azért nem éppen kisgyerekeknek való - még a gyakorlott platformereket is bőven megizzaszthatja a mozgó köveken való ugrálás a tüskés gödrök fölött, repkedő ellenfelekkel a levegőben.

Beszéljünk telefonon

Tényleg nem lehet panasz a helyszínek változatosságára sem, víz alatt, levegőben, szökőár elől menekülve, strandon, kapcsolókkal teli kastélyban kell helytállnunk, néha egészen szürreális kinézetű és viselkedésű (és fegyverzettel rendelkező) ellenfelekkel szemben, ráadásul főellenségek is várnak ránk nagyobb szakaszok végén.

Felhúzható egerek, lebegő gyémántok

Talán szövegben nehéz lesz átadni, de mint ahogy annak idején is csak az újságokból tudtunk tájékozódni, én is így teszek, retrósan megosztom a Nagyon Titkos Tudást, amely a Warp-Room-hoz vezet! Rögtön ahogy az első pálya elején lévő ajtón átmegyünk, átkerülünk egy másik terembe, ahol a plafonból kiálló lézerágyú mögötti, felhúzható egerek által őrzött szoba végén nekiugorhatunk a falnak, és ha folyamatosan jobbra nyomjuk az irányt ugrás közben, Alfred egy titkos járatba ugrik bele. (Ilyenek egyébként szép számmal akadnak a pályákon.)

Várják a négyes ajtóhoz

Ebben az üregben egy virág vár ránk, akivel telefonon beszélhetünk, miközben ott áll előttünk (erre hagyok időt, míg feldolgozza mindenki). A beszélgetés hatására kidob egy üveg befőttet, amit felvéve teliszóródik a pálya felvehető mosolygós korongokkal, őket innentől kezdve lövedéknek használhatjuk. Ha ezzel végeztünk, a rögtön következő pálya felső szintjének bal sarkára eresszünk meg egy lövést, hogy a sarokba pattanjon a lövedék - ekkor megjelenik a semmiből egy ajtó, ami egy kőkockán áll.

Fel ne zörgessük a szunnyadó bombákat!

Menjünk át a pálya másik végébe, ahol szintén lőjünk egyet. Ennek hatására egy újabb kőkocka jelenik meg, erre felugorva ki tudunk ugrani a pályából - és balra visszafelé sétálni az imént megnyitott ajtóhoz (vakon, mert csak a képernyő mozgását fogjuk látni). Miután lepottyantunk a képernyő másik végén álló kőkockára, kimehetünk az ajtón. Rögtön egy érdekes helyre kerülünk, egy magnó mellé, amit gyorsan bekapcsolhatunk a csőrünkkel, majd kezdjünk el a rugókon felfelé ugrálni minnél gyorsabban - használnunk kell a repülést is, ha jól csináljuk, nem kell mindegyik rugóra ráugranunk. Erre azért van szükség, mert egy szökőár jön alulról, amely simán elmossa minden törekvésünket. Ha jól csináltuk, akkor a verem legtetején lévő földnyelven álló ajtón egyenesen átmenetünk a Warp-Room-ba, ahol 2,3,4,5 jelzésű ajtók várnak minket a pár képernyővel előbb megismert beszélő virág társaságában (érdekes, ezúttal nem kell neki a telefon, elég ha csak ott állunk a szobában...).

Néz, mint kiskakas a kapcsolóházban

Remélem ezzel a segítséggel hozzájárultam a játékélményhez, már ha valakit még érdekel egy ilyen '90-es évekes, kis 8-bites platformer. De az biztos, hogy a jól sikerült Amiga vagy a nagyon színes SNES verzió mellett a szerényebb képességű Gameboy változatnak sem kell szégyenkeznie. (Ja, egyébként van belőle Color változat is, ami így majdnem megegyezik az Amiga verzióval.)

GAME AND WATCH GALLERY 2

Egy hosszú cikkben már tárgyaltam az egyik legjobb (ha nem a legjobb) játékot Gameboy Advance gépre, a Game and Watch Gallery 4-et, melyben az eddigi legtöbb Nintendo kvarcjáték régi és új változata megtalálható. Ez persze nem jelenti azt, hogy a korábbi számozású válogatások ne lennének jók, csak látszik rajtuk a bejárt út, amely az előbb említett játékhoz vezetett.

Igen, van múzeumlátogatás

A Nintendo azért mindig is híres volt arról, hogy újra és újra eladja ugyanazokat a dolgokat, de azért legalább ezeket jó minőségben tették, a gyűjtők nagy bánatára, a játékosok nagy örömére. A gyűjtők bánata alatt azt értem, hogy a Game and Watch Gallery 2 ráadásul kétféle változatban is megjelent, ugyanis '97-ben a Classic változat, egy év múlva pedig a fekete burkolatú is, Color géphez (ja, és a Pocket-hez is, ugye), a színezett verzió.

Egy hercegnő a konyhában is az

Véleményem szerint ez a játéksorozat az, ahol gyakorlatilag ennek nincs jelentősége, hiszen a színezett modern játékváltozatok nem csúnyábbak a 4 színükkel a sokszínű palettájával készülttel szemben, a classic, azaz eredeti kvarcjátékok pixelesített változata pedig amúgy is monokróm, tehát ugyanúgy néz ki mindkét kártyán játszva. Ráadásul a két kazetta közül megint csak a Classic változata nyeri meg a versenyt, ugyanis Super Gameboy kompatibilis - azaz SNES-en játszható tévén is, úgyhogy a versenyt lezártnak tekintem.

Ennél izgalmasabb a játék azért

Alaphelyzetben a Parachute, Helmet, Chef, Vermin, Donkey Kong játékok classic, és modern változatai kaptak helyet, és a pontszámok után kapott csillagok segítségével új játékhoz férhetünk hozzá: a Ball, az első Nintendo kvarcjátékhoz, viszont nem csak klasszikus, hanem modern módban is. Nem mondanám, hogy ez egy óriási motiváció (de talán csak most látom így, annak idején valószínűleg örültem volna egy unlockolható tartalomnak is), de van még meglepetés: a Donkey Kong másik (a rohadt nehéz) változatát is megnyerhetjük két verzióban, valamint a Ball modern feljavítása még további játszható szereplőkkel bővül.

A legjobbak egyike

Nem azt állítom, hogy a sorozat legjobban sikerült darabja ez, ugyanakkor egy-két klasszikus helyet kapott rajta, köztük két kedvencem is, a Chef mindkét változata - de a speciálisan megnyerhető Ball játékmódok miatt is érdemes játszani vele.