Cacorm

(Commodore 64 játékismertető)

Nem szokásom az Év Játéka címet kiosztani, hiszen egy retró tematikájú oldal szerkesztőjénél simán előfordulhat, hogy jópár évvel (évtizeddel) ezelőtti játékok kerülnek figyelme középpontjába - egy több éves játék pedig eleve nem indulhat egy másik év újdonságaitól és divatos produkciótól pezsgő mezőnyében, főleg, hogy évről-évre változnak a játékélménnyel kapcsolatos követelmények is.

A Commodore 64 esetében pedig kifejezetten jellemző ez, talán éppen ezért is meglepetés lehet a Cacorm című egy­képernyős "fogócska" sikere nálam - hiszen idén két gigantikus játék­történelmi klasszikust is portoltak C64-re (Eye Of The Beholder, és a Sonic The Hedgehog), valamint a JRPG műfaj is komoly tiszteletét tette a géptípuson a Lykia - The Lost Island személyében - bár ez utóbbi műfaj sajnos nem tartozik az általam kedvelt kate­góriák közé, de minden­képpen elis­me­rést érdemlő remekmű (és egyszer talán írok róla). Ugyanakkor ki kell mondani, hogy ezek a határokat feszegető, monumentális vál­lal­ások leginkább a múlttal kap­cso­la­tos elégtétel-vételről, bizo­nyítási vágyról, nem pedig egy egyszerű, C64-es "kazettás" játék­élményről, a sokat emle­getett nyári szünetes joystick-körbe­ado­gatás­ról szólnak.

A Cacorm viszont ilyen. A játék lényege, hogy robotunk­kal egy zsinórt kell magunk után húznunk, lehetőleg bekerítve a pályán el­helyez­kedő csillag­okat, ugyan­akkor elkerülve az ellenséges szellem­ekkel történő talál­kozást (mert köztudott, hogy a szellemek a robotokkal össze tudnak ütközni.) A szellemek mellett még van egy ellen­felünk: az idő, amely nem hagy minket a véglelen­ségig bújkálva tak­ti­káz­gatni. A szellem­ek nem tudnak a zsinóron átmenni, így őket is fogságba ejthetjük, elzár­hatjuk útjukat - és nem kötelező a zsinór végéhez csatla­koznunk, a húzott vonalra akárhol ráköthetünk, így értelem­szerűen akkora lesz a hurok, amekkora. Vigyázzunk, ugyanis a szellemek a zsinór végén képesek utánunk jönni a zsinóron keresztül is, de csak addig, amíg egy kanyar be nem következik - ott kénytelen vissza­fordulni, azaz lerázhatóak.

Ez jó kör lesz

Több csillag egyszerre történő bekerítése esetén több pontot is kapunk a csillagok darabjáért (800 pont a maximum / csillag), és bónusz életet is nyerhetünk, bár az 1UP feliratú kapszulát össze is kell szednünk, úgyhogy ez egy kicsit be tud zavarni a tervezett út­vonal­unk­ba. Későbbi pályákon már több szellem is kerget minket, valamint több csillag is kikerül a pályákra, ezzel nehezítve a játék­menetet, de érdekes módon ez egyre izgal­masabbá válik, még úgy is, hogy 10 pálya után újra az első pályán kezdünk, csak kevesebb idővel.

A játék grafikailag a 80-as éveket idézi, minden sprite monokróm, de ez remekül kiszolgálja a játékélményt, és mivel a színek sem domináns tényezők, így fekete-fehér tévén is játszható (lett volna, ma már ez inkább csak poén). A zene tökéletes, a játék alatti dallam és a pályakezdés, meghalás dallama is abszolút minimalista, videó­játékos hangu­latot kelt, mindenféle digi­tális brillír­ozás nélkül. A játsz­ható­ság pedig teljesen rendben van, annyira, hogy nem csak C64 verzió létezik, hanem a programozó (a japán Inofuto) nekifutásból elkészítette gyakorlatilag a vilá­gon fellel­hető összes 8-bites mikro­számítógépre, de még számoló­gépen futtatható teljesen monokróm verzióval is talál­koztam. Mindezek közül a Plus 4 verziót próbáltam még ki, amely egyáltalán semmiben nem különbözött a C64 verziótól.

Megtekintésre ajánlom a játék portjaiból álló gyűjteményt: Cacorm, ha esetleg valaki véletlenül talál valahol egy bármilyen mikro­szá­mí­tó­gépet, és szeretne hozzá máris egy játékot: itt megtalálja.

Való igaz, hogy a játék szinte egyáltalán nem használja ki a Commodore 64 adottságait, de egy jó játék esetében ez nem is cél, a Cacorm pedig az, szerintem simán előkelő helyet kapott volna valamelyik kazettánkon annak idején, és valószínűnek tartom, hogy a játékmagazinokban is. Így pedig az előkelő 2022-es Év C64 Játéka címmel jutalmazom, mert néha a kevesebb: több, és ezt jó lenne, ha nem felejtenék el a nagy szuperprodukciókat portoló kóder­brúderek (-sveszterek) sem!

Oké, az Év Főcímképernyője díjat nem ez kapja