Commodore 64 Játékok9.rész

Egymás gyepálása felettébb nagy móka tud lenni, ha utána nem kell törölgetni a véres orrokat - erre találták ki a verekedős játékok műfaját. Ehhez még hozzájárul a tény, hogy többségünk technikailag képzetlen ennek a cselekménynek művészi kivitelezésére, ezért a virtuális alteregók tudása még inkább képes megemelni ezen magasztos élmény élvezeti fokát.

Na jó, félretéve az iróniát, elég beismernünk, bizony ezek a játékok / filmek mindannyiunkat vonzottak valamiért (sosem értettem egyet azzal, hogy a játéktól erőszakosabb lesz bárki is, ismertem én játékkal nem játszó, simán erőszakos embereket is) - és magunkat csapnánk be, ha azt mondanánk, bizonyos lelkiállapotokban ezek a szórakozásnak mondott indulatlevezetések nem nyújtottak egyben egy remek játékélményt is. A Commodore 64 ezt az igényt is kiválóan kiszolgálta, mint megannyi mást - mindenféle és fajta gyepatúra megtalálható a kínálatban, sőt, megkockáztatom, hogy talán ezen a géptípuson van a legtöbb és legváltozatosabb ilyen típusú játék (meg a legtöbb játék is, amúgy). A következő válogatás (első részében) egy boxzsáknyit gyűjtöttem, de jelzem, csak azokról lesz szó, amelyekkel én is találkoztam a hőskorban - ennél azért valószínűleg jóval több létezik. Akkor:

Barbarianilletve: "Death Sword"

A Barbarian a szegény ember mortalkombatja. Na jó, ez így nem igaz, mert sokkal korábban is jelent meg, méghozzá 1987-ben (és egyébként is teljesen más). Én szerencsés ember lévén, körülbelül akkortájt láttam a számítógépes klubban, mint ahogy írtam a cikkben ott - ez talán a második játék C64-re, amihez szerencsém volt. Mondjuk azóta sem tudom, valami hekkelt változat lehetett, mert a bunyó erdőben és naplementés pusztán zajlott, valamint az egyik ellenfélnek a fején egy szarvasos sisak volt. Ezt a változatot azóta sem találom...

Kinek szóltál be?

A játék céljának ismertetése a válogatás témájából kifolyólag eléggé értemetlen lenne, inkább arra térnék ki, hogy ezt milyen módon tudjuk véghezvinni. A joystick összes irányára mozgási reakció: lehet például gurulva gáncsolni is, tűzgombbal együtt pedig a karddal történő támadás valamelyik iránya nyilvánul meg. Ebből a legdurvább mozgás az ellenfél fejének levágása és egyszersmind a menet lezárása - ílymódon egy igen nagy hátrányból hatalmas előny kovácsolható, lévén, hogy az eddig ügyesen harcoló ellenfélnek nem marad feje. Természetesen lehet hosszasan vívni, vannak védőmozdulatok is - ilyenkor sírnak az acélok egymás érintésétől, vagy akár barbárosan bele is rúghatunk a másikba, földre víve őt.

A hátam közepét

A mérkőzés utáni holttest elszállítás legjobb C64-es animációja az övé: egy alacsony, visszataszító manó recsegősen röhögve húzza ki a halott harcos testét, ha történt fejlevágás, akkor abba labdaként belerúg...

Könnyen elveszíthetjük a fejünket

Egyjátékos módban más színű felsővel rendelkező, egyre keményebb ellenfelek vágynak legyőzésünkre (bár a fejük ugyanúgy lerepül), a végső harc pedig nem más, mint a csinos rabszolganőket tartó csúnya varázslóval történő összecsapás, aki a fair play szabályait betartva halálos varázslatokat lő ki felénk, amik AZONNALI halált okoznak. Mentségére legyen mondva, hamar jobblétre szenderül a kardtól, már ha sikerül kardtávolságba kerülnünk vele.

Takarítást kérünk

Egymás elleni játékok között - ha nem is a legjobbnak - de az egyik legjobbnak nevezném, és az előbb említett módszerrel a fölényesen vezető, amúgy egy pillanatra óvatlan haver is hamar padlóra a küldhető. Sokat játszottuk, amikor Mortal Kombat már híres volt, mi még C64-en nyomtuk péntekenként, a haverék szülei elmentek, a nagyszobai nagytévén (képcsöves!) óriási csatákat rendeztünk. Olyan is volt, hogy én billentyűzettel játszottam, mert a havernak csak 1 joy állt rendelkezésére... Számomra kicsit zavaros egyébként a játék egészének szerkezete, hiszen van ebből egy mászkálós változat is, ami feleekkora móka, és lehetséges, hogy ez a kettő egy játékként jelent meg? Végülis mindegy, így önmagában, VS módban is remekmű. A zenéje pedig valami barbár módon hangulatos.

A hideg kövön
megfázó' te jány

Barry McGuiganWorld Championship Boxing

Az ökölvívás jellemzően a legszegényebb rétegek sportja (volt), hiszen nem kellenek hozzá drága felszerelések - legalábbis a múlt század elején még így nőttek ki legendák a gettókban élő harcosok közül. Aztán persze később profi lett a sportág, és edzőtermek várták a tehetséges bunyósokat - és máris ott tartunk, hogy ennek népszerűségét kihasználva C64-re is megjelentek játékok a témában.

Edzeni így a legjobb

Az ok, amiért miért nem a sportjátékok között szerepel válogatásomban a rövid című Barry McGuigan World Championship Boxing, az az, hogy főleg egymás ellen játszottunk nagy mérkőzéseket. Persze egyjátékos módban is jó, játékosunkat edzhetjük, képességeit javítva állhatunk ki egyre nehezebb ellenfelekkel szemben, de valamiért az nem tűnt akkora kihívásnak, mint az élő ellenféllel szembeni összecsapás.

Valami van az arcodon

A versenyek pénz jutalmazásúak, a végén már ultra milliomosok is lehetünk, bár az összeget elkölteni sem tudjuk, és egy idő után egyhangúvá válhat, hogy mi vagyunk a legerősebbek... Jókat harcoltunk vele, amikor volt türelmünk a hosszú csatákhoz - azért az ökölvívás egészen más, taktikus küzdelemről szól, nem pedig gyors egymás leveréséről. A játék zenéje valamiért már akkor is tetszett.

Elaltattam!

Bop 'N' Rumble

A kazettás időszakban egyik visszatérő kedvencem volt a Bop 'N' Rumble. Talán az egyik első (ha nem az első) hekkenszless, vagy bítemup (jó, oké legyen bopenrambül) típusú, magyarul menj-és-üsd játékom, ami hát valljuk be, nem egy agymunka, bár a szavakkal játszva, igencsak agyalós, hiszen másokat kell el agya-bugyálni.

A rajzfilmszerű, elnagyolt grafika egyébként jól el van találva, nekem nagyon tetszett, talán azért, mert a nagy figurák játéktermi hatást keltettek (talán konzolosat is). Az animációk szépek, az ellenfelek jól néznek ki, és ráadásul minden pályán új verekedési mozdulat szerepel a repertoárban - persze csak az, tehát az előző pályáké nem.

Kellemes rockenroll zenével

Lefejelés, tüdőnrúgás, fojtogatás, elhajítás - minden, ami az ilyen logikai játékokhoz elengedhetetlen. Az ellenfelek között szerepel gorilla, kutya, vak ember - ez utóbbi nem értem, hogy kerülhetett bele, de így viszont ez az egyetlen játék a géptípusra (meg úgy szerintem széles e gémer világon), amiben vakot lehet verni - igaz, ők sem túl békések velünk.

Tánc

Az ronda, alacsony, takarítónőszerű vécépumpát dobáló néni is meglehetősen visszataszító, de szerencsére őt is ki lehet iktatni - szintén kuriózumként kiemelve a "takarítónő verést" a videójátékok történetében, ugye. Főellenségek is vannak, képi poénok, jól megrajzolt pályák - más nem is kellett a bunyóhoz, jól elvoltunk vele, még többen is: végigjátszani persze nem sikerült, de a célját elérte - legalább kiadtuk a felesleges energiákat. Ezután egészen más élmény volt játszani a Deflektor-ral.

Kellemes séta a parkban

Golden Axe

A Golden Axe egy nagyon híres megyek-azt'-ütök stílusú műalkotás, először játéktermekben, később mindenféle házi számítógépen nagy sikert arató kézségfejlesztő játék. Én PC-n láttam és játszottam vele először, ott valami gyönyörű grafikája volt, varázslatokkal, pörgős akcióval, kigúvadt szemmel ültem az olivetti PC előtt, miközben két srác nagyon harcolt egy csapat szörnnyel. Később, mikor a floppys korszakom végén mohón kiguberáltam egy használtgép hobbibolt kartondobozából, akkor még nem gondoltam volna, hogy a C64-es verzió egy kicsit csalódás lesz (illetve előtte hazamentem és betöltöttem, és utána).

Szerintem az egyetlen SEGA logo
a C64 történetében

Már írtam a játékról, de azért itt említés szintjén: három választható karakterünk van, törpe, amazon, barbár - ezek mind más stílusúak (ja..), és varázslási képességekkel vannak RPG-sen megsózva. Ezután már mehetünk is, és csapkodhatjuk a sok gonosz teremtményt, haladva a történetben és a pályán, előre. Útközben össze kell rúgdalnunk pár manót is, akik különféle useful itemseket dropnak, hogy a magic-ünket fel tudjuk tápolni, ezáltal még pusztítóbb harcosokká válni. Az első lényeges különbség az irányításban, hogy az ugrás mozgása itt értelemszerűen nem külön gombbal, hanem tűzgomb + keresztirány együttes bevitelénél történik meg (te jó ég).

Grafikára nem lehet panasz

A játék Gameboy Advance változatával a mai napig játszom, viszont az egy teljes konverzió, ez, a C64-es csak egy iparos munka, de még véletlenül sem nevezném konverziónak. Ha ezt így, ebben a formában valaki ma adná ki, azt mondaná rá a C64 közösség, hogy preview verzió, és kénytelen lennék velük bólogatni: a játék grafikailag és engine-ben még elfogadható, kicsit érthetetlenül kevés a szín, az animáció viszont egészen hű az eredetihez, és a gonosz ellenek rajzolata is néhol igen gusztusos.

Szétcsaplak nyanya

Ugyanakkor a játék során egyszerre csak 1 ellenfél tör életünkre, ami azért az enyhén szólva HAHA kategória, így hamar unalmassá válik a buli és alulfoglalkoztattá a játékos: az eredetiben (és más konverzióknál) azért ketten - hárman is ránktörnek, ahogy azt kell, nem beszélve az aktuális jármű (sárkány, gyík, sárkánygyík stb.) ellopásának izgalmáról, és ezzel nagy előny szerzéséről. Szóval tényleg egy remek preview verziót láthatunk - de hogy ezt akkor komolyan gondolta a SEGA, azt nehezen tudom megérteni (szerintem más játékot nem is nagyon adtak ki C64-re).

...és ennyi választásunk van

Az eredetihez képest csak nyomokban tartalmazza a játékélményt, ráadásul CSAK a Story mód van a játékban, azaz a címképernyő után se Duel, se Versus se semmilyen más játékmódra nincs lehetőség (szintén HAHA), úgyhogy nem lehet mondani, hogy akik annak idején megvették, nagyon át lettek verve, de azért messze nem ugyanaz, amit mondjuk egy Master System verzió tud (pedig legalább a Versus mód elfért volna a gépben valahogy). Egy jó példa arra, amikor egy cég nem fektet plusz energiát egy projektbe, csak a kötelezőt - hát ilyen is van C64-re, szóval kár érte.

International Karate

Az Internacionál Karate (így) egy annyira kultikus játék C64-re (is), hogyha mondjuk 20 éves vagy és most hallottál először életedben arról, hogy voltak valaha 8-bites számítógépek, akkor ezzel a címmel valószínűsíthetően napokon belül találkozol. A verekedős játékok alfáját tisztelném benne, bár sokak szerint az az Exploding Fist, ami valóban szintén, de azért ennél nem jobb.

Talán az első kazettámon volt rajta, amíg élek, nem felejtem el az esti sötétbe hajló maratonokat, ahol a család minimum 3 tagja részt vett, és egymás, vagy a gép ellen keménykedve mutatta meg karatetudását - közben persze szétgyilkolva a drága joystickot. A remek hátterek fantasztikus hangulatot keltettek, mi, egykori C16 tulajdonosok, számítógépek fejlődését figyelők ámulva bámultunk ezekre a hátterekre, és nagyon tudtuk értékelni a beléjük fektetett munkát. A karakterek animációja tökéletes, a digitalizált hangok és az aláfestő zene mind verhetetlenek így együtt, és akkor nem beszéltem a bónuszjátékokról, a téglák szétfejeléséről, a dárdás próbatételekről, vagy extraként a tradicionálisan színezett övek fokozatainak megszerzése - egyszóval minden jó jelzőt, amit el lehet mondani, megérdemel. (És persze több változata is van, háromjátékos is, de azt mi elég későn szereztük meg.)

Aki esetleg tényleg a fiatalabb korosztályba tartozik és a szemöldökét húzgálná e sorok láttán, annak két dolgot is elmondanék: az egyik, hogy a játék a későbbi '90-es évek nagy, és ma is nagy sikerrel futó verekedős játékainak az alapjául szolgált - a Street Fighter és a Mortal Kombat sorozatról beszélek. A másik, hogy az említett két játék összes eddigi változata karnyújtásnyira (kattintásnyira) van tőlem, én mégis ezt szoktam előszedni... Főleg, hogy az utóbbi években még grafikai verseny is indult, tehát egy külön versenykategóriát képez az interkarate háttér, a játékba simán beilleszthető helyszínként. És akkor elmondom a titkot: 2017-ben rajongói bütyköléssel elkészült egy Ultimate verzió, amiről lehetséges, hogy külön fogok írni, mert muszáj!

Karateka

Hát, ezt a játékot már jól elintéztem a Super Mario cikkben, de mentségemre legyen mondva, hogy abban az extatikus mámorban minden múltbeli sérelmem előtört, és többek között ez a játék is előkerült a kuka mögül, ahova sunnyogva elbújt floppys korszakom kezdetén.

Aki nem olvasta a cikket, annak idézem az idevágó részt: "...az eredeti gyártó a "Karateka" című játékával mutatta meg, hogy nem képes megcsinálni a saját játékát a gépre (és talán nem is akarta már), valamint az Amiga verzió se volt hajlandó megnyikkanni 1MB RAM alatt, azaz a sima Amiga 500-as alapgép csak a vállát vonogatja a lemez betolása után." Itt a Prince Of Persia kapcsán írtam, hiszen az 'eredeti gyártó' képes volt - a hardver képességeit figyelmen kívül hagyva - ráokádni ezt a játékot a C64-re, miközben a Prince Of Persia-t pedig meg se csinálta. Történelembeli helyzetüket pedig súlyosbította, hogy később a PoP egy remek portként megszületett C64-re, és erölködés nélkül fut rajta - miközben ez, egy hivatalos játék játszhatatlanul nevetséges lett, és pénzért árulták.

A játék sebessége is ilyen

Nem mondom, hogy a játék nem szép, története kábé ugyanaz, mint a már említett klasszikusnak - ugyanakkor nem éri meg a fél lemezoldalt, és ez már akkor világos volt számomra - nem minden arany, ami fénylik, főleg ha lassú is. Ezzel a kellemesen kitekert képzavarral át is ugorhatnánk a következő játékra.

Knight Games

A magyar játékgyártás eme, Knight Games című műremeke is több kellemes percet okozott, hiszen ki ne akart volna lovag lenni és lovagi tornán összemérni tudását egy másik, hasonlóan béna lovaggal? Hát mi igen.

Ez még a Trónok Harca előtt volt

A dolog szépséghibája, hogy nekünk egy kimiskárolt verzió jutott, azaz a lovagok kardozós összecsapása volt csak játszható, hiszen kazettán csak az fért fel (szóval hasonló a helyzet, mint a California Games esetében, csak a BMX-es rész volt meg). A játék ezen részéről viszont semmi rosszat nem lehet elmondani, egymás virtuális lekardozásához kiváló segédeszköz. De most így elnézve a többi része is elég jól játszható.

Street Fighter

Már egy párszor leírtam, melyek azok az ikonikus játékok, amikkel az egyszerű halandó (értsd: a nem gamer) azonosítja a videójáték fogalmát. A Street Fighter cím kétségkívűl egy ilyen, a verekedős játékok szinonímájaként ismert cím. Annyira híres lett, hogy a kilencvenes években egy filmstúdió is felbátorodott az ötleten, hogy filmre vigye (ez hiba volt, de az egyik Játékmagazinok cikkemben már jól lekritizáltam.)

A hangulat oké

A játék első része azonban nem annyira ismert, inkább csak játéktermi körökben idejüket b@szók számára volt az, mint az otthon 8-bitezőknél. Nekem még nem volt floppy meghajtóm, de hallva a játék sikerét, szerettem volna egy Street Fighter-t, és ezért úgy döntöttem, hogy ha már sehonnan nem tudom megszerezni, egy valamilyen alkalomból szeretném ezt a játékot eredetiben megkapni, hiszen kazettán is megjelent.

Töltődik...

Ennek nem volt akadálya, sőt, mivel éppen dolog akadt a fővárosban, ezért apám úgy gondolta, vele mehetnék én is, és a hivatalos teendők elintézése közben útba ejthetnénk az ország egyetlen, sokat reklámozott 576 KByte üzletét - ahol a játékot megvehetjük. Az üzletet már láttam a tévében, vagy akár a szombat reggeli műsorban, ott persze egészen máshogy festett - de egy embergyerek mit várjon, amikor belép egy ilyen "szentélybe"? Azt hiszi, hogy mindenféle videójáték szereplők táncolnak körbe, és minden játék, amit valaha látott, kipróbálható ott helyben, és ingyen kóla van... De nem. Gyakorlatilag egy "videójáték Közért" hangulata volt, a pultnál kérted a játékot az eladótól, ő odaadta, és talán egy leplexizett Super Nintendo gépet láttam a sarokban (amíg ez a művelet lezalott), de az meg nem volt bekapcsolva, tévére kötve. Mindegy is, a lényeg, hogy a kazettával hátitáskámban vonatoztunk haza.

A játék legizgalmasabb része

Otthon betöltöttem, és a tetszetős címképernyő után kezdődött is a buli. A játék viszont nem volt jobb a már itt is említett International Karate-nél, egészen más ízű és állagú volt, inkább egy olyan észveszejtő módon gyors hadonászáshoz tudnám hasonlítani, mintsem taktikus karatéhoz.

"Y" irányban nyújtva érzem magam, te is?

Persze játszottam vele így is, de nem sokáig jutottam, eléggé furán érzékelte a szereplők közötti távolságokat. Az érdekesség az, hogy ez a játék is utántöltős volt, azaz simán töltött tovább kazettán, ha sikerült lecsapni az ellenfelet. Meglepetésemre aztán a kazetta másik oldalát is betöltöttem, de egy teljesen más grafikával futó változat helyezkedett el ott, és ez jobban is tetszett.

Harutó báttya, hoztam a levest

Mindent összevetve a Street Fighter (első része) nem a legjobb verekedős játék C64-re.

Street Fighter 2

..és a második rész sem az. Az viszont biztos, hogy gyakorlatilag a nagy játékcímek közül, amelyek a '90-es évek nagy sikereit jelentették, ez az egy jelent meg hivatalosan C64-re. Hát nem vígasztal...

Eddig oké...

A Street Fighter 2 furcsán ronda, de ez egy egészen egyszerű ok miatt van. A játék grafikai készleteit egyszerűen áttöltötték C64-be, valamilyen konvertálási módszerrel - ami gondolom nem éppen a legkifinomultabb lehetett, bár amikor a játék megjelent, már azért technikailag előrébb tartott a világ, mint mondjuk a '80-as években. Üvölt, hogy a hátterek csak át vannak téve, semmi finomítás, a sprite-ok animációján pedig ez bőséggel látszik - az eredeti grafikák kerültek a játékba, de egy súlyos lebutítással.

..még ez is rendben van

Egy jó játéknál nem minden a grafika, de egy verekedős játéknál elég sok, és a játék készítői annak idején nem feleltek meg ennek a kötelezőségnek: hozták a minimumot, úgy gondolták, megtehetik, mert a név majd eladja a játékot. Mi pedig talán egyszer játszottunk vele egymás ellen a haverokkal, de csak ocsmányságáról maradt emlékezetes, sajnos a sztrítfájterezés élménye nem volt 100%-os. (Inkább olyan 25.)

Hát így nincs rendben

És tiszta szégyen, hogy a kalóz NES verziók még jól is néznek ki, pedig hivatalosan nem jelent meg egyetlen verzió sem arra a gépre (ami szintén 8-bites). Na mindegy, remélem egyszer a vállakozó kedvű C64-es tábor összefog és összerak egy normális konverziót, de ha mégse, akkor a végére vígaszként bedobnék egy jó képet, hogy szép emlékünk legyen erről a játékról C64-en is (a képet köszönjük Orosz Olivér-nek, a többek között C64-re is alkotó kortárs festőművésznek!)

De jó lett volna, ha a gép tudja mozgatni is...