Commodore 64 Játékok
11.

Star Trekthe computer game

A legtöbb ember fejében az él a film­adap­tációkkal kap­csolat­ban, hogy azok hatalmas költség­vetésű, liszen­szelt produkciók, és talán biztos, hogy ez már a '80-as években is így volt. Jórészt igen, de a Star Trek: The Computer Game rácáfol erre.

Már csak azért is, mert szerintem nem hivatalos. Inkább egy lelkes meg­já­té­ko­sí­tás(-nak tűnik), bár a címe elég komolyan próbálja demons­trálni, hogy itt miről van szó - szerin­tem ez az egyik leg­ellent­mondás­osabb darabja a fan­made kate­góriának - HA tényleg nem liszen­szelt játékról van szó. (Én meg már nem is nézek utána.)

Csak egy felsorolás a szinte teljesen össze­fér­hetet­len dolgok egyidejű jelen­létéről: BASIC-ben írt (simán listáz­ható) kód; komplex kvadráns rendszer, amelyet a gép teljes mértékben felügyel; gyermeki szin­vonalú, átrajzolt karak­teres grafika, közben intelligens visel­kedésű ellen­séges űrhajók; átláthatatlan, mégis használható és aprólékos (sorozat hű!) menürendszer; egyszólamú, ugyanakkor hihetetlenül hangulatos, eredeti Star Trek dallamok - tipikusan az a helyzet, amikor (egy ilyen szinten) megvalósíthatatlan rendszer mégis működik valamiért, és még játékélményt is okoz.

Az otthoni, mikro­számító­gépes világban talál­kozhattunk már pár ilyenfajta képtelen­séggel, amikre nincsen magyarázat: de ha valaki megkérdezi, miért volt jó egy ilyen 8-bites kisgép tulaj­donosának lenni, akkor azt mondom, hogy az ilyen jelenségek miatt. Mivel a játék futását simán meg lehetett állítani, az átírt karak­tereket megtalálva ki tudtam rajzolni a képernyőre az Enterprise űrhajót, sok-sok ellenséges klingon hajóval körülvéve. Azt hiszem, ezt hívják úgy, hogy játék a számító­géppel.

Wacky Darts

A '90-es évek elején már lehetett tudni olyan sportágakról (is), amelyek nálunk annyira nem voltak népszerűek, mint például a darts, de azért lehetett a boltban kapni szükséges kellékeket hozzá. Csak miért is kellett volna, mikor C64-en simán lehetett játszani?

A szabályok megismerése után már egészen izgalmas mérkőzéseket ját­szot­tunk, látványosnak és élethűnek találtuk a fizikát, de ez inkább annak volt betudható, hogy a C64 spritejainak sima mozgásai elkápráztattak minket a C16 után - úgyhogy az akkor (1990) viszonylag friss játék hamar berántott minket, jó kis darts estéket okozva nekünk.

Miután megtesszük a szükséges lépéseket a beállí­tások terén (például választ­hatunk szereplőt), azonnal a kocsmában talál­hatjuk magunkat, és ezt nem sok C64-es játéknál mondhatjuk el! A hangulat egyébként nagyon ott van, egy műsor­vezető is közvetíti a mérkő­zéseket, miután dobtunk háromszor, a gép egy külső nézetes animációban mutatja be a saját játékosainak dobásait (a kommentátor bemondja az értékeket), közben pedig békésen iszogató drukkerek élik szombat estéjüket.

A Wacky Darts tipikusan több­személyes játék, egyedül talán csak gyakorolni érdemes, hiszen az állandó beszólások, a kibickedés, a tisztelet­teljes csend, míg a másik koncentrál: ezek mind hozzá­tartoznak az egyébként jól adaptált játék­menethez. Ha van olyan játék, amely a C64 segít­ségével tipikusan kocsmai hangulatot tud terem­teni otthonra (az American 3D Pool-on és a Cash 'n' Grab-en kívűl) az a Wacky Darts, tehát otthoni fogyasz­tásra ajánlott.

Super rider

Talán az egyik első kazettánkon lakott, akkor még frissek voltak a C16-os élmények, mi pedig örültünk, hogy mennyivel szebb és játszhatóbb játékok vannak C64-re - a Super Rider is egy ilyen kellemes meglepetés volt, milyen szép a vágtató ló!

Most visszanézve persze rájöttem, hogy a játék rohadt nehéz volt, és főleg az irányítás miatt: mintha a készítők a normális iránymegadás összezavarásával akarták volna nekünk szimulálni egy ló szakértelmet igénylő irányítását (emlékem szerint a joystick elfordításával megnöveltük az esélyeinket). A véletlenszerű pálya során gúlák, ugróakadályok, hidak nehezítik az előrehaladást, amelyek elkerülése / átugrása néha igen nagy pixelharc, de a 3 animációs fázisú lóról leesést mindig viccesnek találtuk. Nem mondom, hogy a legjobb lovas játék a gépen, de azért kellemes emlék - ha már játszani annyira nem is jó vele.

Decathlon

A korai C64 korszakunk első sportjátéka volt, valószínűleg ez a legismertebb - és valljuk be, legjobb minőségű - sportjáték is C64-re.

Persze máris vitatkoznék magammal California BMX ősrajongóként, de ugyebár az egy kiragadott versenyszám, és ott a teljes játék többi versenyszáma azért annyira nem tetszik. A Decathlon azonban 10 olyan sportágot vonultat fel, amely mind méltó volt arra, hogy joystickjainkat tönkretegyük - vagy legalábbis tartósan amortizáljuk vele. A száz méter dassolás, a long dzsump, sotput, highödzsámp, négyszáz méter rész, a száztíz méter hurdlesezés, diszkoszvetés, polevault, dzsavelin, és hosszútávfutás során az egymás elleni versengés elképesztő eredményeket hozott ki belőlünk, egy kicsit úgy éreztük, igazi sportolók vagyunk, akik valódi tétért versenyeznek.

Mint azt már említettem itt a honlapon, a C16-os sportjátékok enyhén szólva nem a játszható és élvezhető kategoriában mozogtak, így aztán kellemes meglepetés volt ez a kifinomult animációjú - és ha még oly joy­gyilkos módon is, de eredményesen irányítható - erőpróba. Szinte érezhető a fizika, a sportágak virtuális lemodellezése igen jól sikerült, a grafika és az animációk is szépek - a zenék és a közönséghangok tovább fokozzák a nagy versenyhangulatot.

Buggy Boy

A kisautó nem véletlenül volt népszerű a '70-es, '80-as évek szülöttei körében: nagyban közrejátszott a Különben dühbe jövünk című BSTH film is, így aztán hatalmas ujjongással vetettük magunkat mi is ebbe a szimuláció-ba (mert egyébként az).

Az egyik legjobb egyéni versenyzős játék C64-re - persze csak egyjátékos módban játszható, de ebben a kategóriában talán a legjobb, és mondom ezt úgy, hogy én abszolút sosem voltam óriási rajongója az autós játékoknak. A Buggy Boy minden téren remekül teljesít: a hangok és hangeffektek tökéletesen passzolnak a jól megrajzolt és szépen méretezett sprite-okhoz. A HUD elhelyezkedése, az útvonal térképe, valamint bónuszok jelölése sem lehetne ennél jobb.

Igaz, hogy autóverseny, de tulajdonképpen egy autós tematikájú arcade játék, ugyanis nagy szerep jut a különféle bónuszok begyűjtésének, amellett, hogy időben és lehetőleg ütközés nélkül teljesítsük a pályákat. A bónuszok sokfélék lehetnek, kapuk, felvehető zászlók, elpöckölhető focilabda, az akadályok pedig még többfélék: elképesztő, mennyi tartalmat sikerült belezsúfolni a játékba. Az úton lévő fákon, kerítéseken, falakon kívűl még egy kavics is képes megváltoztatni a játékmenetet, hiszen az autónk két keréken halad tovább egy ideig, de vannak dobbantó "pocsolyák", ezek segítségével a sebesség mértékében ugorhatunk jó nagyokat, de vannak hidak is, vagy éppen lejtős kanyarok, alagutak, amelyekből kifelé egy zseniális C64-es real-time árnyékolási trükkel is találkozhatunk - és mindezek több földrész jellegzetes grafikai stílusában, több pályán keresztül!

Persze kifelejtettem a sebességváltót, merthogy az is van, plusz az idő is sürget minket, hogy elérjük a checkpointokat, és a különböző színű számozott zászlók összegyűjtése is izzasztó részfeladat (érted: racefeladat) - azaz minden adott egy izgalmas autós túrához. Szerintem a játék készítői 1987-ben mindent kihoztak ebből a lehetőségből, még ma is egy tökéletesen játszható és szórakoztató játék lett belőle, amit bármelyik korosztálynak és mai fiataloknak is tiszta szívvel ajánlok: nem fognak csalódni.

Sam Fox Strip Poker

Szerintem nem létezik olyan C64 tulajdonos valaha, aki ne találkozott volna a kábé egyetlen kazettás vetkőzős pókerrel, a Samantha Fox Strip Poker című örök klasszikussal.

Azok kedvéért, akik nem élték meg ezt a korszakot, el kell mondani, hogy a címben szereplő Samantha Fox nevű hölgy a '80-as évek egy ikonikus (énekes) sztárja volt, bár nem túl hosszú ideig, csak éppen addig, hogy az egész világ megismerje az amúgy naturálisan esztétikus, másodlagos nemi jellegpárjáról és egyébként szép arcáról. Így aztán nem csodálkozhatunk azon, hogy művészetére éhes, szorgalmas emberek megalkottak egy pókerjátékot az ő főszereplésével, amelynek - annak ellenére, hogy liszenszelt játéknak írják - erősen trash beütése van, a képek digitalizáltsága is hagy némi kívánnivalót (...) maga után, sőt, talán egy remastered verzióért is kiált...

Egyébként mint póker, egészen élvezhető, bár az AI elég buta (illetve nincs), így aztán nem olyan nehéz megszabadítani ruháitól a művésznőt - bár lehetséges, hogy ez volt az alkotók eredeti célja. Nem tudom, hogy az adott életkorom pszichoszexuális fejlődési szakaszában megjelenő játékélmény emléke mondatja-e velem, de akkor a tévé képernyőjén minden realisztikusnak hatott (egy majdnem teljesen mesztelen nő a képernyőn), bár utólag megállapíthatóan tényleg elég primitív scannelési technikával dolgoztak (mondjuk 1986-ban jelent meg, ahhoz képest végülis elmegy). Minden hibája ellenére viszont nagyon kedvelt, közkézen járó program volt, amellyel a művésznő is örökre bekerült a Commodore 64 történelmébe.

Led Storm

Hát ja, a Led Storm zenéjének dallama a Deep Purple - Smoke On The Water című rock-klasszikus riffje, és ezt apám azonnal meg is jegyezte a játék első betöltése után, innentől már nem lehetett rossz a játék.

A Led Storm egyébként egy - valószínűleg nem hivatalos - arcade átirat, ugyanis egy teljesen ilyen játékmenettel és hasonló grafikával bíró arcade játékkal találkoztam már romolásaim lomolásaim során. Nagyjából úgy lehetne összefoglalni, hogy egy lövöldözős és autó­versenyes száguldós játék-hibrid, amelyben a shmup műfajra jellemző bónuszok és extrák segítenek minket, ugyanakkor egy kötött, high-tech stílusú pályán zajlik a megszokott "autóverseny". (Kivéve persze néhány szabadabb pályát, például a sivatagot, ahol nagyobb a mozgásterünk.)

Az autóval ugrani is tudunk, agyon­taposva a kis zavaró robotokat (vagy átpattanva felettük), de később egy zöld gömb­pajzsot is tudunk szerezni, amelynek segít­ségével el is üthetjük őket. Az út során ugrasztók, akadályok, például olajtócsák is meg­je­len­nek, vagy éppen valami­féle csont­váz-izé­szerű­ségek (???) próbálnak a kocsira akasz­kodni és lassítani azt, vagy éppen más versenyzők is az életünkre törnek - igazi "japános", térképen pontról-pontra haladós, pörgős akció, jó grafikával. Aki szereti az arcade jellegű darálós játék­meneteket, és nem zavarja, hogy amúgy rohadt nehéz, annak minden­képpen ajánlott.

David's Midnight Magic

Az Éjszakai Dávid Varázsa David's Midnight Magic a C64-es korszakom egyik visszatérő játéka, először a kezdeti időszakban toltam vele, aztán 7-8 évvel később, mikor megismertem új arcokat - akik vérbeli profik voltak!

A 100+1 Játék... könyv­sorozat vala­melyi­kében láttam először a Plus 4 verziót 1988 tájékán, de ugye a pattogó golyót akció közben nem láthattam, csak egy álló­képet a játékról - sebaj, ez is eléggé jól felcsigázott, sejtettem, hogy ez egy jó játék lehet. Nem teljesen flipper, mert inkább full gravitáció van, mint döntött asztal (a labda elég nehéznek tűnik).

Amikor C64-em lett, hamar eljutott hozzám, és nagyon jól elvoltam vele, a gyűjthető bónuszok, a kiszabadított labdák - nagy élmény volt, de valami hiányzott. A baráti társaság! A középiskola első éveiben megismertem új arcokat, akik szintén kedvelték ezt a játékot, és amikor feljöttek péntekenként, az élmény kiegészült egymás anyázásával is, ez pedig a helyére tette ezt a játékot. Egy magányos hétköznap délutánon gyakorlás gyanánt - hogy a következő pénteken jól képébe röhöghessek a haveroknak - megközelítettem az elérhető maximális pontszámot, mégpedig valami 970,000 körüli értékkel - és nem volt elég, hogy a játék lemezre menti a rekordot: tanút is kellett hívnom a családból, mert sejtettem, hogy a haverok nem hiszik majd el... És igazam lett, azzal vádoltak, hogy meghekkeltem lemez-editorban az értékeket, vagy valamilyen módon csaltam! Ma, a modern (magyar, és ráadásul hihetetlenül jó) flipper-szimulátorok özönében nem akkora élmény vele játszani, de vitathatatlan, hogy a Pinball Power című másik klasszikussal együtt a két legjobb flipper játék 1MHz-en.

Street Surfer

A már a nevében is félelmetes Street Surfer egy ellentmondásos játék: a zenéje nagyon felszabadult és megnyugtató, a játékmenet meg teljesen őrült, ön- és közveszélyes.

Az országúton kell nyomulnunk egy gördeszkával, a 120-al repesztő autók mellett. Szerintem ez mindent elmond a játékról, ráadásul ebben van a Világ Valaha Legveszélyesebb Videójáték-Itala is, a kóla (vagy mi), amit az autókról tudunk lelopni a nagy száguldás közepette. Az őrült (gördeszkás) száguldást persze nem csak a veszélyes sebességű autók, hanem az öngyilkos hajlamú csirkék is megnehezítik, amelyek halálos nyugalommal sétálnak át az úton keresztbe, vagy a pocsolyák, amelyeket még időben van esélyünk átugrani. Az út széléről egyébként további eldobált üvegeket vehetünk fel, és ha sikerül egy szakaszt (élve) teljesítenünk, főhősünk a pálya végi szemétgyűjtőbe hajigálja azokat. Szóval ez egy környezet­védelmet, bukó­sisak­haszná­latot, országúton élet­veszélyes gördesz­kázást, vezetés közbeni lopást és ivást egyszerre propagáló játék Commodore 64-re, kellemesen atmoszférikus zenével. Aki szereti az adrenalint (más nevén: halálfélelmet), az semmiképp se hagyja ki, ahogy egy autó eleje belecsap a gördeszkázós valagába!

Squish'em

1983 egy olyan év volt, amikor a Commodore 64 egy hatalmas újdonságot jelentett, és bármilyen jól kivitelezett játékötlet azonnal sikerre számíthatott - ilyen volt a Squish'em is.

Egyszerű, de nagyszerű ötlet: célunk, hogy hősünkkel felmásszunk ezen a fura mászó­alkal­matos­ságon, és elérjük az épület tetején lévő uzsonnás-táskát (ki minek látja, ugye). Ez a létrafal persze tele van mindenféle lényekkel, akik hátráltatnak minket ebben, de őket rövid időre össze tudunk taposni, ám várakozni sem tudunk a végtelenségig, ugyanis felülről folyamatos fenyegetésnek vagyunk kitéve lezuhanó tárgyak által. Személy szerint beválogattam a kedvenc 100 játékom listájába is, mert bár szinte egyáltalán nem használja ki a C64 azóta ismert lehetőségeit (jó, ezt nem is várjuk el, de tény), viszont ahhoz képest, hogy 40 éve, a C64 megjelenésének hajnalán érkezett, ma is teljesen szórakoztató, jól játszható, hibátlan 8-bites játék.