Commodore 64 Játékok10.rész

Aki rendszeres figyelemmel követi a honlapom, észrevehette már, hogy szándékosan nem látom el dátummal a cikkeket, ezzel pedig az a célom, hogy az amúgy is retro jellegű téma időtlenségét továbbra se kelljen időrendbe szorítanom. Némelyik gyűjtemény létrehozása olyan hosszú ideig tartó munka, hogy - mostmár mondhatom - évekig is eltarthat, ráadásul az újabb játékok meg csak gyűlnek, gyűlnek. De el­ha­tá­ro­zá­som­ból nem engedek: az 1991-től egészen 1998-ig tartó Commodore 64 korszakomban birtokolt összes játékom ismertetése immár a 10. részhez érkezett, akárhogy is nézem, ez körülbelül eddig 50 játék - és még hol a vége? Nagyjából összeírtam már, mely játékokról szeretnék megemlékezni, de már nem merem kiszámolni, hány epizód várható még. A ti­zedik gyűjte­ményhez min­den­es­et­re jó szórakozást kívánok!

die hard

A remek filmcím-­fordítással (Dájhárd add az életed) rendelkező legjobb karácsonyi filmek egyike sem kerülhette el a megjátékosítást, és mielőtt páros lábbal beleszállok a brand-be, gyorsan hozzá is tenném, hogy szerintem a géptípus legjobb film­adap­táció­jához van szeren­csénk a Die Hard című C64-es akciójáték személyében.

Pixelharc

Most jópáran biztos fel­szisszen­nek emiatt, hiszen azért születtek jó megoldások a kisgépre - de mégis, a filmes játékok műfaja elég bajos, hiszen a filmek cselek­ményének linearitása elvileg pont hogy a játék inter­akti­vitásával kellene, hogy megtörhető legyen. Sok filmes játék éppen ezért nem is próbálkozik semmi inter­akti­vitás­sal, mindössze a film jeleneteit dobálja elénk linejárisba', amelyekben főhősként helytállva folytatódik a történet (azaz jön a következő pálya). A Die Hard című játék azonban nem ilyen, a Nakatomi torony struk­turált­ságának köszön­hetően sikerült ügyesen szét­választani a helyszíneket és a feladatokat: egy végigjátszás során az összes kulcs­fontosságú eseménnyel talál­kozhatunk, mégsem lehet azt érezni, hogy bele vagyunk passzírozva a film adta szoros keretekbe.

Magánegészségügy

Aki akkora vállal­hatatlanul műveletlen suttyó, hogy nem ismeri a filmet, az sűrgősen tekintse meg, de annyit elárulok, hogy a játékban is egy szabadnapos rendőrrel kell kaland­oznunk egy terror­istákkal teli toronyban, és akkor most nem szpojlereztem. Életem első 576 KByte-jában találkoztam a játékkal (kábé a filmet előtte nem sokkal láttuk), akkor persze még nem tudtam, hogy a játék nem pusztán édesapám irányába történő floppy meghajtó vásárlás kikönyörgéshez fel­használható remek promóciós anyag, hanem lényegében az egyik legjobb filmes akciójáték is egyben Commodore 64-re.

A kék pixelek nagyon tudnak fájni

Igaz, a játék alatt használnunk kell a billentyűzetet is, hiszen azzal válthatunk használati tárgyat, például kiválasztjuk a kaját, hogy nyomunk egy RETURN-t, elfogyasztva azt. A fegyverek használata is egyértelmű, sok esetben fordul elő, hogy magunknál kell tartanunk többet is, mert a töltényt nem lehet kivenni belőle - viszont az üres pisztolyokat, UZI-kat eldobhatjuk. A játékban felvehető még cigaretta is, öngyújtót is sikerül találni a terroristáknál - hiába, akkor még nem vonatkoztak ilyen szigorú szabályok a videójátékokra, mint manapság, de mindenki kitalálhatja, hogy ez a két használati tárgy együtt milyen funkciót tölt be - valójában a végigjátszáshoz nem szükségesek... A robbanó­anyag, a rádió már sokkal hasznosabbak, nem beszélve az elsősegély­-csomagokról.

A bunyó rész is izgalmas, a folyosókon néhol van térkép a falon, az események pörögnek, filmszerű endsequence­-ben lehet részünk, ha végigjátsszuk - egyetlen probléma a nehézségi szint, de egy trainer verzióval akár még jót is mulathatunk.

hudsow hawk

Ha már Bruce Willis, ha már Commodore 64, ha már film­adap­tációk, akkor semmi­képpen se maradhat ki a listából a Hudson Hawk című akció­játék.

Hát én ide bemegyek, b*szod

Rögtön jegyezzük is meg, hogy ez a játék - azon kívűl, hogy egész hangulatosra sikerült - megmentette a mundér becsületét, ugyanis az alapjául szolgáló film megérdemelten szerepel a Világ Legnagyobb Filmes Bukásai toplista elitjében. De ha ettől eltekintünk, akkor egy nagyon pofás, működő akciójátékot kapunk belőle - úgyhogy megjegyezhetem: a művész úrnak óriási szerencséje volt a 8-bites gépekkel.

Hát én minek jöttem ide, b*szod

A játékmenet körülbelül egy NES szintű platformerét hozza: tologat­ható ládák, kábeleken mászás, ablak­párkányon ugrálás, különböző ellenfelek kicselezése - szóval nem fogunk unatkozni, ha úgy döntünk, nekiugrunk ennek a kalandnak (akciónak). Tényleg fura érzésem van vele kapcsolatban, hiszen rengeteg jó filmből készült már pocsék játék (fordítva is bőven igaz), de itt rossz alapanyagból sikerült egy átlagosnál bőven jobb, szórakoztatóbb játékot kihozni, ami - ellentétben a filmmel - még vicces is.

Red Heat

A Red Heat a magyarul Vörös Zsaru címmel futott, korabeli filmsiker Commodore 64-es játék adap­tációja, de itt nem áll fenn az előzőekben ismertetett helyzet - itt ugyanis egy egyszer nézhető filmről, és egy nullaszor élvezhető játékról van szó.

Nem rossz, de amúgy nem jó a címkép

Még az sem menti meg, hogy ebben a korabeli hollywood-i szuper­produk­cióban még magyar színészek is megjelentek - a játék pedig a hozott anyagból, és a már akkor is unásig hájpolt Arnold Schwcharcrzenegger liszensz­eléséből dolgozott, mint ahogy a mellékelt képeken látjuk.

A szaunában izzadt sprite-felsőtestek

Az élelmes grafikusnak a "filmtekercs" trükkel sikerült elérnie, hogy csak félig kelljen megrajzolnia a pályát és a karaktereket - ugyanakkor a grafikára nem lehet panaszunk, sőt talán szinte csak arra nem. Oké, a hangeffektekre sem, hiszen teljesen hiányoznak, helyette azonban folyamatosan szól egy olyan dallam, amit én nem ismertem fel (lehet hogy a film zenéjét már nem sikerült liszenszelni) - a képernyő alját betöltő, filmből ismert otromba logó virítása azonban kétséget sem hagy affelől, mi is szolgált a játék alapjául.

Műfaját nem tudom meghatározni, mert beat 'em up-nak a leg­be­vodká­zott jó­indu­lattal sem nevezhető, noha ütni kell benne mindenkit, aki szembejön - de sajnos az egyre jobban támadó unalommal szemben - hiába svarci ereje - tehetetlenek vagyunk. Nehézsége mellett egyben komoly­talansága is emlékezetes maradt számomra, a legguggolás félre­érthető műveletén akkor is, ma is fogom a fejem: ez egy igazi, klasszikusan szar játék, úgy ahogy van.

Jungle Hunt

Korai C64 élményeink egyike a Jungle Hunt című klasszikus, amely nehézsége, és digitalizált tarzan-­üvöltése miatt maradt meg emlé­keimben. Meg apámé, aki emlékeim szerint vért verej­tékezve jutott át a nehe­zebbnél nehezebb meg­pró­bál­ta­tá­so­kon. (Érdekes módon viszont az eredeti verzióból hiányzik a tarzan-üvöltés, lehet hogy azt valami kókler­csapat mókolta bele.)

Igen, a liánok lengenek!

Ahogy azt a sima karakteres bejelentkező képernyő is jelzi, hivatalos TAITO és ATARI játéktermi játék konverziója ez, amelyben, ha más nem, figyelemre méltó volt az inda himbálózása - belőlünk ez akkoriban óriási csodálatot váltott ki, micsoda animáció! A játszhatóság más kérdés, sajnos a korai játékfejlesztési gyermek­betegségek, sutaságok itt is villogóan feltűnnek, de ne várjunk sokat: ez egy korai játék, korai igényekhez.

A víz hatására átszineződik felszerelésünk!

Batty

A Batty (amit mi batti-nak ejtettünk, amúgy batty) egy Arkanoid-klón, amit mi akkor meg csak simán falbontós-nak hívtunk.

Közös battyogás

És még azt is megkockáztatom, hogy a műfaj egyik legigényesebb kép­vi­se­lő­jé­vel van dolgunk, ráadásul a tény, hogy ketten is játszhatjuk, tovább nyomja a mérleg serpenyőjét a többi versenyzővel szemben. Minden kötelező kritériumot tartalmaz, amit egy falbontósnak kell - személyes kedvencem az extrák között a pisztoly volt, amely nagyon jól volt animálva, és egyébként egyértelműen jelentette a tüzelési le­he­tő­séget.

Ott jön a stukker

Igaz, az irányítás ma már hagy némi kívánnivalót maga után (kicsit talán gyorsan mozog az ütő?), akkoriban viszont remekül elhülyültünk vele, és szídtuk a változatos és aranyosan gonosz lényeket, akik a pofánkba f*stak valami bombát, amitől labdát vesztve megbénultunk. Nem tudom pontosan, de körülbelül 100 képernyője is lehet, mi nem sokáig jutottunk, a már említett kétjátékos mód viszont külön élményfaktort adott neki - ezért fordulhatott elő többször is gépünk memóriájában - ma már azért nem volt annyira kellemes játszani vele.

Enduro Racer

Az Enduro Racer nem tudom, miért maradt meg az emlékeim­ben, ugyanis minden tekin­tetben meglepően alul­teljesít. Lehet hogy pont ezért?

Nem kell hanyattesni a grafikától

Valószínűnek tartom, hogy igen, hiszen az ilyen nézetben játszódó verseny-­játékokból bőven akad jobb is Commodore 64-re, és hát ugye motoros játékokkal is lehetne Szajnát duzzasztani. Ne tévesszen meg senkit az átlagos grafika, a játék karakteresen, darabosan mozog, ami még C16-on elment volna, így viszont szégyen és gyalázat, sőt, már akkor is annak volt tekinthető.

Éppen e'durrant a motor

Egyedül talán a hullámzó út szimulálása lehetne feltűnően jó ötlet, a pálya két oldalát jelölő csíkkal viszont nagyon nincs összehangban sebesség­ügyileg. Nem akarom nagyon bántani, talán csak ma tűnik ilyen silánynak, akkoriban lehet, hogy minden motorrajongó fiatal azonnal rákattant - úgyhogy inkább be is fejezem a savazást, hátha valakinek a legkedvesebb emlékeibe endurálok bele.

Fox Fights Back

A Fox Fights Back nevetést váltott ki a család minden tagjából, és ez nem a primitívsége miatt történt.

A vidéki idill

A géptípuson tonna­számra léteznek olyan játékok, melyekben egy állat bőrébe bújva kalan­dozhatunk (meg­szemé­lyes­ülést értek ez alatt, nem konkrétan az állatbőrbe-­bújást), így ebben egyáltalán nem okoz meglepetést. Jelen esetben főhősünk egy róka, akivel egy réten ugrálgatunk békésen, és akit különféle kellemetlen állatok próbálnak kiiktatni - legnagyobb meglepetésre (és tűzgomb­nyomásra) azonban a róka ELŐVESZI A PISZTOLYÁT, és kegyetlenül tüzet nyit! Ahogy azt már gyermek­korunkban megtud­hattuk a pandás lutra albumból.

Az otthoni "idill"

A remekül eltalált grafikájú, hangulatos, vidéki tájakon szaladgálás (szépen animált rókával), kellemes (klasszikus) zenével és ezzel a pisztolyos lövöldözéssel egészen szürreális, rajzfilmes élményt okoz. Feladatunk mi más lenne, mint hogy minnél több madárfiókát kapjunk el, illetve minnél több nyulat fogjunk - igen, még nyúlüregekbe is lemehetünk portyázni. Nem elég, hogy gondoskodó családfőként menekülünk motoron ülő(!) kutyák elől, még haza kell vinnünk a zsákmányt is, ahol feleségünk vár minket sodrófával... Egy nem túl bonyolult, de szórakoztató játék, amely méltó a C64-eshez!

Bird Mother

A Bird Mother az előzőekben ismertetett játék-­megközelítés jegyében fogant. Egyszerű, de kiváló, "állatos" alapötlet, amely jól irányítható játékmenettel párosul.

Szépségdíjas tájkép

Ráadásul magyar játékról van szó, amely a Novotrade égisze alatt jelent meg, és ilyen tekintet­ben minőséget is képvisel. Az akkoriban uralkodó, íratlan alapelv, az "erőszak­mentes számító­gépes szóra­kozás" egyik remekművét tisztelhetjük benne: feladatunk egy madár-­anyuka életének menedzselése lesz.

Annak ellenére, hogy egyképernyős játékról van szó, változatos játék­menetben lehet részünk: először fészek­építésben, aztán fiókák fel­ne­vel­ésében, etetés­ében, végül azok kire­pülése utáni védel­mezé­sében tehetjük próbára ügyessé­günket. Ez a játék egy jól látható bizony­ítéka annak, hogy annak idején hazánk eredeti ötleteket szállított minőségi megvaló­sításban a nemzetközi játék­piacra: egy külföldi, korabeli játék­magazin átlapozása közben találkoztam egész oldalas(!) screenshottal is a játékból.

A szülés utáni depresszió mellett még az öregember is stresszel

Ha valaki érdekes, izgalmas és erőszak­mentes játékot keres, az tegyen egy próbát vele: még ma is ugyanolyan szórakoz­tató, mint annak idején, amikor a "mivel-is-játsszunk?" című vasárnap délutáni program­választó program közben eszünkbe jutott, és aztán verseny­szerű anyázásba anyáskodásba kezdtünk - ha ez nem képzavar. A játék viszont abszolút nem az, érdemes kipróbálni!

Heartland

A Hearthland egy nagyon igényes munka, de számomra tovább szaporítja a "jó ég tud­ja mi a büdös, lég­hu­za­tos te­rem­tő hát­só felét kell ezzel mű­vel­ni" kate­góriás játékok sorát.

Be is vallom gyorsan, hogy a zenéje miatt töltöttem be leginkább. Az intróban kellemes dallamú, kedves dalocska szól, olyasmi, mint a '90-es évek elejére jellemző rajzfilmzenék - és meg is alapozta ezt hangulatot a kalandozáshoz. Csak sajnos sok mindent nem tudtam kezdeni vele, az elengedést pedig csak bonyolította, hogy a főhőst nagyon szépen animálták, illetve a játék többi része is szépen mutat a fekete háttéren - plusz a már említett főcímzene is tetszett.

HIRES-en szép grafika

Az sem segített, hogy az egyik 1001 Játék... könyvemben volt róla egy két oldalas térkép, így folyton piszkálta a csőrömet - de ahogy az lenni szokott, a játékáradat - na meg ugyanaz a hozzállás, amely a nagyon hasonló Tir Na Nog esetén jelent meg nálam, hogy nem szeretnék ennyire elmélyülni egy játékban - elmosta ezt az amúgy igényes alkotást. A mostanában megtekintett Youtube videó is azt bizonyítja, hogy ez egy amolyan elfeledett "gyöngyszem", nem is bolygatom tovább, inkább meghagyom ilyen megismerhetetlenül szépnek. A zenét viszont ajánlom!

One on One

A rövid, Dr. Julius Erving and Larry Bird: Go One on One (ejtsd: "oneon one") című játék rendszeres szereplője volt át­gémingelt délután­jaink­nak, azzal a fel­kiál­tással, hogy a sport és a test­mozgás nagyon fontos az egész­ség megőrzés­ének érdek­ében!

Azt nem mondhatom, hogy szabályos edzéseket tartottunk, inkább csak virtuálisan dobáltuk a bogyót a kosárra, de az biztos, hogy ez a játék akkor egyeduralkodónak számított a műfaj­ban. Nemigen emlékszem másik kosárlabda játékra (legalábbis nekünk nem volt másik), de ezt sikerült annyira eltalálni, hogy nem is igényeltünk másikat.

A főmenü, lehet variálni

A kosárlabda szabályai amúgy is bonyolultabbak a fociénál, így a gyors játékélmény iránti igény (és persze a C64 képességei) arra ösztönözhették a fejlesztőket, hogy csak a kosárra dobálás élményét, a zsákolást, az egy-egy elleni küzdelmet szerkesszék meg, ez pedig kiválóan sikerült. A főmenüben mindenféle paraméter állítható, az irányítás ma is teljesen klappol, a játék egyetlen képi poénja pedig általában jókor érkezik: egy hevesebb támadásnál a kosárpalánk plexi-lapja kitörik, munkát adva ezzel a takarítónéninek, aki becsoszog és össze sprite-söprögeti a szilánkokat.

Pár éve láttam egy remake-et is belőle, grafikai javításon kívűl máshoz nem is kellett hozzányúlni - ez úgy jó, ahogy van.