7. rész

Minőségen aluli borzalmak, klónok, extrém emlékezetes marhaságok, játszhatatlan és nem játékra való, játéknak használt programok is keveredtek ebbe a halmazba, amely első tervem szerint az utolsó lett volna, de végül utolsó előtti lett: akadt még pár játék ehhez a géphez - úgyhogy ha valaki eddig esetleg lesajnálta volna a C64 kistesóját, mostmár beláthatja, hogy tévedett: nem eszik olyan forrón a cache-t!

Death Race 16

Na jó, a brutális nevű Death Race nem az a játék, amire büszke lehet a cétizenhat, de remek szórakozás lehet, hogyha nem játszottál még előtte más, ilyen játékkal. Egyébként nem az...

300-al is lehet menni (de veszélyes!)

Mi nem nagyon játszottunk, így ez a begyorsuláson kívűl más extrát nem villogtató autós játék végülis jól ellátta a feladatát. Cél, hogy egyre gyorsuló forma-1 szerű verseny­autónkkal előzzük az előttünk már éppen versenyben lévő másik, különböző színű versenyautó(szerű)t.

A játékmenetet a váltakozó táj dobja fel, a metropolisz útjairól indulva a fenyőfás, tengerpartos országúton, a fenyőerdőn keresztül, sötét alagútban, havas tájakon, sivatagon keresztül kell előzgetnünk a többi (és kicsit talán sok) versenyzőt. Ha valaki ettől a reklámtól sem kívánja meg, akkor csak annyit tudok hozzátenni, hogy szerintem ez az első olyan versenyzős játék, aminek ilyen kemény a címe. Kell ennél több?

Menekülés

A bájos egyszerűségű Menekülés a látszat ellenére nagyon jó kis pacman klón játék, pont a C16 bájos egyszerű­ségére bájos­egyszerűsítve. Főhősünk egy egér, akivel fel kell zabálnunk az óriási labirintusban elszórt összes pöttyöt, valamint a sajtokat, miközben jól elkerüljük a ránk éhező macskákat (illetve azok fejeit, 8-bit horror).

Tom & Jerry 8-bit LO-FI

Ha kicsit engedékenyebb vagyok, akkor azt is mondhatnám, hogy egy egészen szórakoztató akció­játékhoz van szerencsénk, végülis akkortájt letojtuk volna, ha tudjuk, hogy a játékötlet lopott - egyszerűen jól jött a szabadidőnkhöz (és magyar termék, tehát persze hogy előnyben részesítettük). A hatalmas útvesztő is izgalmas kergetőzésre adott teret, bár a már lassan unalomig emlegetett karakteres intolerancia azért itt is tudott emlékezetes joystick­falhoz­baszó­gyanús perceket okozni a menekülés közben: igen, az egér nem tud olyan könnyen befordulni a járatokba, ha jön(nek) a macska('k). A jó pacmannek ötleteknek köszönhetően van power pellett is, amik színes sajtok, ezek megevése után logikus módon a macskákat is felfalhatjuk (8-bit horror 2. rész).

Itt már azért van bőven enemy macska(fej)

Térkép is van, mert az elengedhetetlen kelléke a (mostmár lesz, ami lesz, leírom) menekülés közbeni sajtkeresésnek. (A koncepciót akartam itt összefoglalni, ugye.) A macska(fejek) számát lehet állítani, de sajnos a pálya nagyságát nem, úgyhogy elég sokáig is eltarthat ez a menekülés, de mindezen fintorgások ellenére mégis negyed órát játszottam vele most is, 2020-ban. Azt hiszem, egy harminc évesnél is idősebb játéknál ez mindenképpen elismerés.

Rescue From Zylon

Szerintem talán még Jack Tremiel, a C64 atyja is elcsodálkozott (ha látta), hogy egy olcsósított, butított (és gazdaságilag lényegében bebukott) Commodore gép is képes olyan fizikát produkálni, hogy azt öröm nézni. Az amúgy is relatíve szűk 8-bites képességek további megkötözéséből is könnyen szabadul a Rescue From Zylon, pixelsima animációval és élethű fizikával rántja be a gyanútlan játékost, de tényleg!

A logó, ami mögött repül a zeppelin

A hőlégballon-­szerű mentő­objektumunk célja, hogy összeszedjük vele a barlangban ragadt embereket (és mellé mindenféle csillogó gyémántokat maszekba), tehát a játék gyakorlatlag ugyanaz, mint az előző adásban már közröhejre bocsátott Airwolf-16, csak ez jó!

Meló akad bőven

Nos igen, ha a gép képességei nem adnak túl nagy teret a nagy ötleteknek, akkor csak a megvalósítás az, ami nyerő lehet - és ebben az esetben ez történik: egy többször látott ötlet alapos programozói munkával válik élvezhetővé, ezzel egyedivé is (és az irányítás még tovább finomítható!). Egy játék, amire büszke lehet a Commodore 16-os!

formula 1 simulator

Nem meglepő, hogy akkor is létezett már kódlopás, meg mindenféle olyan, ami virtuálisan bűnnek számít, és erős a gyanúm, hogy a Formula 1 Simulator a Speed King egy klónja, vagy viszont, vagy nem tudom, de a HUD-okat leszámítva a két játék szinte teljesen ugyanaz.

Mintha már láttam volna

Éles felbontású szemmel rendelkező barátom, Krissz már a Speed King cikk után is megkérdezte, hogy miért füvön kell versenyezni, ugyanez a kérdés viszont remekül megállja a helyét itt is, hogy egy kib⋆szott autóversenynél ugyan miért? És persze hogy itt is történtek hekkelések, van havas pálya (khm..), meg éjszakai, szóval a rajongói (?) leleményességnek nincs határa, meg a rajongásnak se nagyon, mert azért ez nem egy halhatatlan remekmű - és a feldolgozásainak számából úgy néz ki, hogy ennek ellenére eléggé sikeres alapanyag. Hát itt én nem tudok igazságot tenni, mindenkire rábízom a döntést.

Flight Path 737

Bár lelkesen próbálkoztunk vele, nem sok sikerélményt nyújtott a Flight Path 737 című boeing szimulátor, dehát b⋆sszam⋆g, szimulátor volt, 1988-ban nekünk ez otthon ment a tévén, és eljátszhattuk, hogy repülőgép vezetők vagyunk, öregem! Nyilván sokan képzelték ezt, hogy milyen lenne repülőgépet vezetni, de nekünk meg is adatott ennek egy fokkal komolyabb elképzelési változata!

Igen

Most olyat mondok, hogy úgy tűnjek, tudok vezetni boeinget - szóval a lényeg az, hogy az elején, felszálláskor a pályán középen tartsuk a gépet, és lassan adagoljuk a kakaót, mielőtt felrántjuk a gépet a magasba. Na, valószínűleg így adtam ezt elő osztálytársaimnak is, amikor erre terelődött a szó - de egyébként a felszállás emlékeim szerint sosem sikerült... Ennyit legalább ért a játék, idejekorán kiderült, hogy nem a repülőszimulátor az én műfajom. Viszont a C16-ba vetett bizalmat jelzi, hogy ilyen volumenű szimulációt akartak belepajszerolni!

Roulette

Az asztalon játszható rulett a '80-as évek egyik slágerjátéka volt (dacára a régi rendszer anti­-lasvegaszozós erkölcsi­fertő­ellenes propa­gandá­jának), de jóval kényelmesebb és ráadásul egyszemélyesen is játszható változat volt a C16 verzió. A szerencsejáték tehát nem volt idegen a kisgéptől (mint ahogy azt a félkarú rablók és a biliárd esetében is láthattuk), a rulett (bocsánat: Roulette) meg aztán tényleg egy óriási gépteljesítményt nem igénylő játék, szóval ideális volt a platformra.

A sok zöld színből pont nem jót választottak...

De egy játék nem attól lesz jó, vagy inkább sokat játszott, mert technikai csúcsokat döntöget, hanem az élménytől, amit nyújtani tud. A Roulette-nek ráadásul szerencséje van azzal, hogy nem kellenek hozzá képességek, így elég széles közönség játszhatja... Félretéve a viccet, mi is jókat játszottunk vele, és itt nem lehetett csalást kiabálni, ha valaki esetleg pont úgy dobta be a golyót a forgó tányérba - a számítógép ugyanis csak szorgalmasan köpte a random számokat - és kegyetlenül beszedte a vesztett zsetonokat. Rien ne va plus, multiplayer, Commodore 16.

Csaltam, mert hivatalosan a Music Master nem egy játékszoftver. Csak annyira játék, amennyire játék a zene, és miért ne lenne az, ha elérhető nekünk is egy ilyen mini szintetizátorral. És akkor miután ezt jegyzőkönyvbe vettük, nézzük a játékot!

A Music Master a zenei téren is szerény képességű C16 (és Plus 4) szintetizátorrá tételével próbálkozik. Figyelembe véve a tényt, hogy nekünk az akkori, fizikai formában használt játék­szinte­tizátorunk csak 1 szólamot tudott, a C16 két csatornája elég bőségesnek tűnik - de akkor persze baromira nem tudtuk, mi az a polifóniafok, és ez sem tud két szólamban szólni. Viszont mivel szabadon lehetett állítgatni a hangszer hangját, hatalmas élményt nyújtott a tévé, ami zenélt, ha lenyomtuk a zongorabillentyűnek elnevezett betűs gombokat a billentyűzeten. A Boci-boci tarka, vagy a Szamárinduló című klasszikusok elpötyögése mellett unokatesóm egészen élvezhetőre gyakorolta be a Beverly Hills-i Zsaru című '80-as évekbeli sikerfilm főcímzenéjét (és egyébként egyetlen értékes mozzanatát), így a C16-os eladása után is elcsodál­kozhattunk annak képességein, egy sokkal kitartóbb felhasználó segítségével. Noha nem játék, mégis sokat játszottunk vele mi is, és szórakoztató volt: a számítógéppel történő játék lám ilyen is lehet. Úgyhogy én ide tettem, mert felhasználói kategóriáról külön nem irnék, és azért ez mégis inkább játék, mint komoly felhasználói program. Előre szólok, hogy talán nem meglepő, de azért a toplistára nem került fel...

Tycoon Tex

A Tycoon Tex láttán kellemes emlékek támadtak bennem, még abból az időből, amikor a Commodore 16-ot bekapcsolni sem tudtam. Akkor még minden játék nagy meglepetés volt számunkra, hiszen előtte nem láttunk semmi ehhez hasonlító dolgot. (Nem, ez nem olyan tycoon játék...)

Igen zsúfolt címképernyő

Apám próbálta ki a gépet, töltötte be a játékokat, és mi nagyon viccesnek találtuk, hogy ez az űrcowboy arccal belesüllyed a földbe, amikor eltalálja a repülő, vagy éppen az árokban felbukik. Igen, az ujdonság erejével hatott, bár most így utólag látható, hogy semmi különleges nincs benne - éppen ezért, nem is emlékeztem a címére sem, csak a játékadatbázist túrva találtam rá, és nagyon meglepődtem a screenshoton.

Bele a földbe

Főszereplője egy cowboy szerű ember, aki hát ne szépítsük, igen béna, ráadásul 1 pixel vastagságú kontúrja miatt tévé képernyőjén gyarkolatilag felismerhetetlen, de legalább a kalapja nagy. A játékmenet egyébként jump 'n' run, tehát egy folyamatosan szaladó figurával kell átugrani valamit, és még közben potyog is a fejünkre valami. (A valamik tehát akadályozzák a mozgást.) A lövés hangeffektje a Xargon Wars-ból van... de azt hiszem, a további elemzés csak rontana az amúgy sem túl fényes összképen, (és a zsúfolt címképen) úgyhogy mint kellemes emlék, csak csendben elhelyezem itt a gyűjteményben.

Tank Attack

Ha van egy számítógép, és arra egy ketten játszható (ma úgy mondjuk local multiplayer) játék, akkor az mindenképp sikerre számíthat. Főleg akkor, amikor a számítógép kirívóan ritka dolog még egy háztartásban.

A Tank Attack-ban nemcsak egymást, hanem az egész pályát szét lehetett lőni. Sokat toltuk, pedig tele van hibákkal, például valamikor a másik homokzsák is sérül, mikor az egyiket lőjük - de ez nem zavarta a játékélményt, mindig mulatságos volt lebontani a tanktorlaszokat. Végülis egy Invaders versus módban, és mint ilyen, egészen jól bevált. Nem egy díjnyertes darab, a pálya mindig ugyanaz az elrendezésű, de az X alakú tanktorlaszok lebontása mindig is egy kedves emlékpixel­töredék marad.