5. rész

A mennyiség alapján úgy néz ki, én is összerakhatnék egy ugyanolyan könyvet ezekből a játékismertetőkből, mint amilyeneket a '80-as évek végén felmosó­ronggyá pörgettünk (persze hogy nem a matek könyv volt az). Az internet korában egy ilyen könyves játékgyűjteménynek ma már biztos nem sok értelme, létjogosultsága lenne, mint ahogy az általam pötyögött cikksorozatok is anakronisztikusnak hathatnak a sok youtube gameplay videó mellett (arról nem is beszélve, hogy az ismeretett játékok sem valószínű, hogy bárkinek is nagyon izgalmasak lennének már), így tehát csak egyetlen célom lehetett az agybányász önbulderdasson kívűl: ezen játékok emlékét egy lehelletnyi emlékezéssel újra szórakoztatóvá tenni, legalább magamnak. Remélem sikerül!

Bandits

A Bandits egy igazi nyári szünetes, joystick-körbe­ado­gatós játék a javából. Amikor messzi rokonaink nálunk nyaraltak, az egyikük megemlítette, hogy ezt ismeri! Töltsük be! Gyümölcsöket kell benne megvédeni a támadó földönkívüliektől! Aztán meglepődött, mikor látta, hogy ez nem az, hiszen Commodore 64-en ugyanezzel a címmel akkor már volt egy lövöldözős játék (igen, a Bandits) - de hát akkor mit tudhatták az egyszerű kazuár népek, mi a különbség a Commodore géptípusok között, mikor há majnem' ugyanúgy néznek ki.

Havas hegyek mögött, hol a tenger hupikék

A Commodore 16-os Bandits is egészen használható, egy jól scrollozódó, lendületes, irányítható és szépen megrajzolt, gyors, pörgős akciójáték. A buli levegőben tankolással indul, miután teleküldték kerozinnal a gépünk tartályát, máris oszthatjuk az égi áldást az ellenséges, hozzánk nagyon hasonló gépekre. Az gonosz objektumok megkeresésében nagy segítségünkre van a radar, szóval panasz nem lehet a felszereltségre.

"Olyan komiszul jön az este..."
(Varró Dániel - Szerenád)

A játékban "napok" telnek, be is esteledik, és az éjszaka leple alatt újra tankolnunk kell, ha a levegőben akarunk maradni, de persze itt se sok időt hagynak nekünk az ellenséges rajok. Későbbi pályán már egy anyahajót is meg kell bombáznunk, miközben lövedékesőt okád ránk a tengerről, aztán később kisebb hajók fedezik a repülőket, így kétszer olyan nehéz a feladat. Szerintem a levegőben játszódó lövöldözősök közül ez a legjobb Commodore 16-ra.

Anya, ha jó, jutalma anyahajó

Commando 16

A Commando 16 a nagy sikerű arcade, és a Commodore 64-es játék átirataként született meg. Gondolom ezt abból, hogy a játék grafikája abból merít, a játékmód nagyban hasonlít a másikra, és a címe is az, csak egy Commodore 16-os jelzővel (ja, meg amúgy a logó is ugyanaz a címképernyőn). De utólag vagyok okos, hiszen akkor fogalmam sem volt, hogy van "eredeti": ezzel kellett játszani.

Bátor hátbatámadás

Mivel ugye mostmár ismerem a Commodore 64 verziót, elég nehéz róla írni összehasonlítás nélkül, akkori emlékeim pedig elég haloványak. Önmagában nézve egészen jól megcsinálták, a karakteres képernyő adta lehetőségekkel sikerült egy háborús hangulatot teremteni. A játék nem scrolloz, a képernyőt mindenkit lelőve juthatunk tovább, és lényegében minden pályának van egy megoldási képlete, ugyanis a lövészárokban guggolókat oldalról simán lelőhetjük, vagy ha mögéjük sikerül kerülni, akkor nyert ügyünk van.

A híd túl messze van

Nem sok kommandós játék volt Commodore 16-ra, az is biztos, hogy nem ez volt a kedvencünk, ugyanakkor ahogy elnézem, talán ez volt a legjobban, legjátszhatóbbra kalapálva - hiába, ennyit tudott a gép. Már persze ha belegondolok, az osztálytársaknak, vagy úgy nagyjából a környezetünkben nagyon senkinek sem volt számítógépe, nemhogy kommandós játéka, ami aztán a nindzsa­téma mellett a legnagyobb népszerűségnek örvendett akkoriban - úgyhogy jár a pont érte.

DALEY THOMPSON
STAR EVENTS

A pontban 12 órakor játszható ún. joystick­-gyilkos játékok (számunkra) egyik első képviselője a Daley Thompson Star Events (bocs a DÉLI szóviccért, amúgy déli­tomzon­sztár­evenc-nek kell ejteni).

Mivel nem igazán voltunk sportos gyermekek, ezért az ilyen típusú játékok játszása járt a legtöbb problémával: egyrészt, mert anyánk rákérdezett, hogy akkor már miért nem inkább a szabadban futkározunk, másrészt meg anyánk ránkszólt, hogy tönkretesszük vele a botkormányt, aminek beszerzése még nem volt olyan egyszerű, bár, annak ellenére, hogy ilyenekkel is játszottunk - szinte a gép eladásáig bírták a strapát (meg még utána is)...

Hát kábé ennyit az e-sportról

Szintén az imakönyvekként forgatott 100+ Játék C16-PLUS4-re egyikében is volt róla leírás, bár mivel nekünk már szinte a kezdeteknél megvolt a játék, ezért hamar rájöttünk, hogy mit kell benne csinálni. Fel is merült bennem, hogy az elmúlt években kialakuló trendek tekintetében akkor ezek szerint én 1987 óta számítok e-sportolónak? Nos, az említett szülői kérdőre vonások mellett a programmal akadtak más problémák is, például SHOT PUT számnál, mikor egy golyót kell eldobni (valószínűleg ez akar a súlylökés lenni, bár ott nem kell előtte lerohanni 150 méter sprintet, ugye), a golyó simán beleütközhet a szabadtéri plafonba. Igen, ez megmaradt egy igen erős emlékként, a játékban valahogy el kell találni azt a sebesség + erő-időzítés + kombinációt, amely segítségével olyan szögben repül el kezünkből a labda (golyó), hogy az nem ütközik bele a plafonba. Tehát akkor elmondhatom, hogy a játék azért is különleges, mert bemutat egy virtuális sportágat, a szabadtéri, fedettpályás távolbafutó - súlydobást. Ezzel már külön kiérdemelne egy extra helyet, nekem mindenesetre szép emlék marad, bár kicsit mindig fogok tőle félni.

Biliárd

Nekünk valami ilyesmi a néven volt meg ez a játék, amúgy eredetileg a Hustler címen jelent meg, én ezért ezen a néven hivatkozom rá. (Olaszul meg valami Biliardo.)

Az első ilyen játékunk, mint a C64 Játékok sorozatomból ismeretes, később is hódoltunk a műfajnak. Ez pedig a többfajta játékmód miatt is sláger volt nálunk, és hát az ujdonság erejével hatott, ugyanis mi akkor még értelemszerűen nem mehettünk kocsmába játszani, ráadásul nem is volt ilyesmi nagyon akkoriban. A játék amúgy meglepően gyors és sima, kicsit olyan érzetet kelt, mintha ólomgolyókkal játszanánk, de valahogy megoldották a mozgást, és nem karakteresen! (Vagy igen?) Ez azért mindenképpen nagy eredmény, a Commodore 16-os lehetőségeihez képest jól el lehet(ett) löködni vele.

Speed King

A Speed King elég kezdetleges, amolyan ataris átirat (lehet hogy eredetileg az is), de ettől eltekintve (már hogy ronda) egészen jól játszható versenyzős mulatság.

Magányos rajt

Aki nem rajong az autókért, az valószínűleg a motorokért sem, na de a számítógép az más - ott virtuálisan lehet 200 felett menni úgy, hogy közben nem mozdulunk egy centit sem. Ezzel a valódi motorozás nem tud versenyre kelni - hogy stílusos legyek, az izgalom viszont rendesen ott van, mint ebben az esetben is! A grafikával kapcsolatban kicsit kíméletlenül ítélkeztem, mert elég gyors, jól megoldották a sebesség ábrázolását, valamint a keret részleteinek külön színezése miatt sikerült megvalósítani egy korabeli lo-fi HD képernyő üzemmódot is. A motoron 6 sebesség van, ezeket előre / hátra tudjuk váltani a tűzgomb segítségével, tehát a gázt nem kell nyomnunk, csak váltanunk.

HD élmény

A hatodik, TOP sebességgel megyünk már vagy mennyivel (meg mégannyival) - de jaj nekünk, ha nekidörgölőzünk egy másik versenyzőnek (vagy a fehér oszlopsornak), mert akkor szanába szerte robbanunk (nyilván a valóságban is így van, ugye). Talán első ránézésre primitív lehet, de meglepően elfogadható kategóriás: akkor jó volt, bár azért arra nem emlékszem, hogy rongyosra nyúztuk volna a kazetta ezen szalagrészét.

Tutti Frutti

Egy Little Richard-szám (valamiért pajzán) címét viselő játék címének jelentése már kevésbé pajzán ("minden gyümölcs"), de lehet hogy van valami kapcsolat van a b*szás és a gyümölcsök között.

Tehát Szuper Eper a Mérgezett Almák ellen

A játékban meglepő módon persze semmi pajzán tényező nincs, ez egy arcade konverzió, és nem is rossz, pedig ezek általában erőltetettek és játszhatatlanok Commodore 16-on (is).

A C16 színpaletta használatban

A játék egyébként egy Boulder Dash -szerűség, mint ahogyan a pár résszel ezelőtt említett Rockman, csak ez jó. Itt még lőni is lehet (pattog is a skuló), a nagyobb objektumok lezuhannak, összezúzva a szörnyeket (illetve mérgezett almákat...). Tulajdonképp nem rossz, sőt pályaszerkesztő is van hozzá (nekünk ez nem volt meg), úgyhogy Commodore 16-on ez az egész pakk így együtt jónak számít.

A C16 színpaletta használatban 2.

Verem

A Verem című játék valójában egy (valószínűleg) liszensz nélküli Tetris átirat Commodore 16-ra, és nem is az egyetlen - nekünk azonban nem is volt más, azaz ha jól próbálom kikövetkeztetni, akkor az első Tetris lehetett, amivel életemben játszottam (a hordozhatók akkor még nem voltak forgalomban nálunk).

Ehhez tényleg kell a magyar nyelv

Ez nem jelenti viszont automatikusan azt, hogy ez is volt a legjobb, tehát ha ezen múlik, nem biztos, hogy megszeretem a műfajt. A kezelése eléggé nehézkes, a billentyűzetes irányítás tényével nincsen gond, ugyanakkor bal-jobb irányok eléggé lassan reagálnak - lehet, hogy ez a BASIC miatt van (már ha abban van írva, csak ez az egy mentsége lehet), ám az ejtés gomb megnyomására mindjárt kettőt is jól lepottyant, talán lehet, hogy a program szerzője kihagyta a tesztelési fázist... Nem akarom leszólni honfitársunkat, de ráadásul ez a játék még meg is jelent hivatalosan, pénzért árulták, úgyhogy értetlenül állok a jelenség előtt. Ennyire azért nem volt gáz a Commodore 16...

Varmit

A Varmit egy vérbeli (inkább sárbeli) platform, amelyben hol máshol, mint egy aranybányában kell garázdálkodnunk.

Zsúfoltnak nem mondanám a pályát

Nyilván annyi idősen viccesen hatott, hogy a főhős guggolós állapota emlékeztetett egy bizonyos tevékenység végzésére (lásd kép). Ugyanez a vízben guggolva még viccesebb dolognak tűnt, pedig elvileg a mozdulat azt a célt szolgálta, hogy a ránt támadó denevérek ellen védekezni tudjunk. A Commodore 16-ra jellemző karakteres intolerancia itt is képviselteti magát a már jól megszokott létra-­dilemmával: ha nem pont fölötte / alatta állunk, nem tudunk rajta közlekedni (és ez egy menekülés közben eléggé joystick­falhoz­baszó­gyanús helyzetet eredményez).

Ijesztőek a denevérek, de nem ennyire

Az (egyszólamú) western zene, a különböző aranyásással kapcsolatos felvehető tárgyak, és a főhős moonwalker szerű mozgása egyedi(en béna): viszonylag jól játszható kis játék, ha nem unalmas, hogy a következő pályák is szinte teljesen ugyanazok.

Sandcastles

A Sandcastles az egyetlen játék Commodore 16-ra, ami bűntudat nélküli játékélményt tud okozni. Már írtam róla, de azért itt is: az én Commodore 16-os géptulajdonlásom kezdete időben egybeesett az általános iskolai első osztállyal, és hamar megtanultam, hogy a gép bekapcsolása után, a PRINT (illetve ?) parancs után matematika műveleteket lehet beírni, úgyhogy az új számítógép alkalmasnak bizonyult az oldalnyi matek házifeladat gyors megoldására is. Mikor szüleim rájöttek erre, egy érdekes - addig nem igazán létező - nevelési dilemma elé kerültek: ha büntetést eszközölnek, akkor esetleg elvágják a kreatív feladatmegoldási képességek kibontakozásának lehetőségét, ha pedig dícséretet, akkor pedig a csemete az első osztályból sem jut tovább.

Nőnek a homokvárak

Így hát egy kompromisszum született: "büntetésből" a Sandcastles című játékkal kellett játszanom, összeadást és szorzást bepótolandóan, mégpedig kompetitív formában: így akár két gyereket is lehetett egyszerre büntetni rávenni a számolás gyakorlására. Korábban ilyen lehetőség nem állott a szülők rendelkezésére, úgyhogy a program írójának ezúttal is hála, és mi sem jártunk rosszul: fél óra játék után a szülők is úgy érezték, jó vételt csináltak a tanulásra is alkalmas számítógéppel, mi pedig nyugodt szívvel tekerhettük a kazettát valami pörgősebb akcióra.

Purple turtles

A (ejtsd:) purpleturtlesz valószínűleg a Turtle Beach című Nintendo Game & Watch kvarcjáték gátlástalan koppintása, legalábbis a.. szóval minden alapján erre lehet következtetni. Akkor ugye nem tudtam az eredeti Nintendo játékról, de már volt kvarcjátékunk, és a játékmenet már akkor is nagyon hasonlónak tűnhetett, hiszen egy átlagos Commodore 16 játékban azért már nagyobb szabadság volt megélhető, mint egy néhány lépésnyire bejárható kvarcjátékban.

Ataris grafikájú kvarcjáték klón (extra pofátlan copyright felirattal)

A játék címének kiejtése viszont kultikus magaslatokba emeli, körülbelül ennyire tudtunk angolul akkor, és el kell ismerni, hogy a bubbletruble mellett a legjobban alliteráló címek egyike is a géptípuson. Túlzásba azért nem vittük a játékot (ami egyébként szegényesebb is, mint az eredetije), a már említett korlátozások miatt - nem is hiszem, hogy olyan óriási siker lett volna, és a játék készítője pedig örülhetett, hogy a már említett cég nem indított ellene valami eljárást. De legalább a teknősök mozgása jó.